רשות המים מתכננת גזירות: יוטל מס בצורת ויחולקו חסכמים ושעוני חול לאזרחים לבדיקת זמני המקלחת

הרשות מסרה על הצלחת הקמפיין "ישראל מתייבשת" ; מנכ"ל ארגון עובדי המים: "רשות המים שוב עושה עוד מאותו הדבר. לא החסכון של צרכנים פרטיים הוא שיפתור את משבר המים"

רשות המים הודיעה היום (ב') על כניסה לתוכנית חירום למשק המים על פיה תטיל מס בצורת לכל מי שיחרוג במכסת המים - לא מדובר רק על חקלאים כי אם על כלל אזרחי המדינה.

בנוסף אמר ראש הרשות, הפרופסור אורי שני, כי יחולקו לאזרחים חסכמים ושעוני חול שימדדו את זמן המקלחת של כלל הציבור.

שעון החול חולק בעבר במדינות כמו אוסטרליה, צרפת וספרד. עוד מגמות חיסכון עולמיות שהוצגו, בין היתר, במחוז קטלוניה בספרד סגרו מזרקות עירוניות, מקלחות ציבוריות והטילו קנסות של עד 4,000 דולר. בצרפת ישנן הגבלות על שטיפת רכבים.

שני ציין כי ללא שנה גשומה במיוחד המצב "רק יילך ויחמיר בשנים הקרובות".

במסיבת העתונאים נמסר כי הקמפיין על עודף צריכת המים וירידת הכנרת הביא להורדת הצריכה בקרב הציבור. שני הוסיף: "במהלך שנת 2009 נאלץ לייבש את הדשאים בגינות הפרטיות".

הרשות השיקה את קמפיין ההסברה לשנת 2009 כשהמוטו של הקמפיין אשר צפוי לעלות לאוויר במוצאי פסח הוא "חייבים להציל את הכינרת". עלות הגל הראשון של מסע הפרסום הוא כ-5 מיליון שקל.

עונת הגשמים 2008/2009 היתה החמישית ברצף של שנים בהן כמויות המשקעים נמוכות מהניכר.

להלן סיכום תוכנית החירום: חקלאות - הקצאה נמוכה ב 100 מלמ"ק משנת 2008 גינות ציבוריות ופרטיות, הקצבת מים לרשויות המקומיות וייבוש דשאים למי שלא ייעמדו בדרישות. איסור השקיית דשא בבנייני מגורים ובבתים פרטיים, הגבלת שעות וימי ההשקיה במגזר העסקי (מגרשי כדורגל, אולמות אירועים), הגבלה על שעות וימי ההשקיה של גינון ציבורי בקיבוצים ובמושבים הגברת אכיפה.

הוספת פקחים, הגדלת הקנסות התפלה, הרחבה של מתקני התפלה קיימים ב 57 מלמ"ש • בחינת הרחבה נוספת של מתקני ההתפלה הקיימים, טיוב בארות מים לא שמישים, חיבור מפיקים פרטיים למערכת הארצית תוספת של כ-80 מלמ"ש נוספים, קמפיין הסברה, הנעה לפעולה, הנחיה מעשית לחיסכון במים והמחשה כמותית ומדידה של תרומת החיסכון האישי, מבצע חלוקת חסכמים, מבצע חלוקת שעוני חול לשימוש במקלחת ושיתופי פעולה עם מערכת החינוך ותנועות הנוער.

מוטי שרף, יועץ ההסברה של רשות המים, אמר היום: "קמפיין ההסברה הקודם, ישראל עוברת מאדום לשחור והמשכו ישראל מתייבשת הוכיח את עצמו ככלי האפקטיבי, הזול והזמין ביותר לטיפול במשבר המים, וזאת עד להשלמת פעילותם של מתקני ההתפלה הנוספים".

שרף סיכם "בשורה התחתונה, קמפיין 2008 בלם, לראשונה לאחר 5 שנים, את מגמת העלייה בצריכת המים והוביל לחיסכון בפועל של למעלה מ 12% בצריכת המים הביתית".

בגלי צה"ל דווח כי בתגובה להודעת הרשות, אמר מנכ"ל ארגון עובדי המים, ארז וייסמן: "רשות המים שוב עושה עוד מאותו הדבר". "לא החסכון של צרכנים פרטיים הוא שיפתור את משבר המים, ויש לרכז את המאמץ במקומות בהם הוא באמת נדרש".

בצורת, חקלאות, משבר מים, יובש / צלם: יחצ

החברה להגנת הטבע הודיעה בתגובה כי היא מציעה את שירותיה לטובת רשות המים.

"החברה, אשר פרוסה בכל רחבי הארץ, תציע לרתום למאמץ המשותף את תנועות הנוער לטובת מבצע לאומי של חלוקת מבית לבית של חסכמים וערכות הסברה, בדומה למבצעים שונים כגון הקש בדלת ואחרים".

"אנו מאמינים כי להתקנה נרחבת של חסכמים בבתים של תושבי ישראל, יש חשיבות רבה ביותר גם כפעולה המביאה לחיסכון מידי אך לא פחות מכך, מדובר במהלך רב משמעות אותו מובילה המדינה, אשר מעלה עוד יותר את המודעות לחיסכון במים על מנת להפוך אותו למרכיב קבוע במשק המים הישראלי ולדרך חיים".