אריק שור, מנכ"ל קבוצת חוגלה-קימברלי, יהיה המנכ"ל הבא של תנובה

שור, שייכנס לתפקיד ברבעון האחרון של 2009, יחליף את ליעד כהן שהודיע לפני כחודש על התפטרותו ; גבר במרוץ לתפקיד על עפר בלוך, לשעבר מנכ"ל חטיבת החלב בתנובה וכיום מנכ"ל נטפים

המנכ"ל הבא של קבוצת תנובה יהיה אריק שור, מנכ"ל קבוצת חוגלה-קימברלי. שור יחליף את ליעד כהן, שהודיע לפני כחודש על התפטרותו. יו"ר תנובה, זהבית כהן, מסרה כי בעלי המניות בחברה החליטו למנות את אריק שור למנכ"ל הקבוצה. שור צפוי להיכנס לתפקידו רק ברבעון האחרון של 2009.

שני מועמדים הגיעו לקו הגמר: שור, ועפר בלוך, לשעבר מנכ"ל חטיבת החלב בתנובה וכיום מנכ"ל נטפים. ההחלטה התקבלה על-ידי צוות מצומצם, שכלל נציגים של בעלי המניות ויועצים חיצוניים, אולם מקור בכיר בחברה אמר ל"גלובס": "בסופו של דבר, ההחלטה הסופית נותרה בידיה של זהבית כהן, וכך אכן היה".

אבי ברנר, מנכ"ל קבוצת נייר חדרה, מסר כי במהלך התקופה הקרובה תתקבל החלטה ע"י הקבוצה והשותף הבינלאומי, קימברלי-קלארק, לגבי מינוי מנכ"ל חדש לחוגלה קימברלי ישראל, כאשר העדיפות לדבריו תהיה למועמד מתוך הקבוצה.

זהבית כהן, יו"ר קבוצת תנובה, אמרה: "לאריק שור ניסיון רב בניהול חברות גדולות, בסביבה מורכבת ורווית תחרות. שור מביא עימו ניסיון בתחום הניהול ובתחום השיווק והמכירות ואני בטוחה כי ניסיונו הרב יהווה נדבך חשוב להמשך הצלחתה של תנובה. אני מבקשת להביע הערכה רבה לליעד כהן על פועלו בתנובה לאורך השנים ובמיוחד על התקופה בה עבדנו יחד".

מבנה חדש לקבוצה

התפטרותו של כהן, באה על רקע תפיסות ניהוליות שונות בינו ובין בעלי השליטה, אייפקס-שמיר. בתנובה מגבשים מבנה חדש ולפיו פעילות הקבוצה תרוכז בשתי חטיבות מרכזיות: תשלובת החלב בראשות אייל מאליס (תשלובת קיימת) ותשלובת המזון, בראשותו של דוד לרון, שמונה לפני חודשיים לתפקיד יו"ר החברות הבנות.

מחזור הפעילות השנתי של תנובה עומד היום על 7 מיליארד שקל. תשלובת החלב מרכזת מחזור של 4.5 מיליארד שקל, ואילו תשלובת המזון צפויה לרכז פעילות כוללת של למעלה מ-2 מיליארד שקל. אין ספק שהמבנה החדש הופך את מאליס ולרון לשני האנשים החזקים בקבוצת תנובה, לצדו של מנכ"ל הקבוצה החדש.

בתווך, התפטרותו של כהן גרמה לגל זעזועים בחברה. סמנכ"ל הכספים של החברה, אלי סנדרוביץ', הודיע על התפטרותו; גם מנכ"ל סנפרוסט, יעקב יערי, פרש מתפקידו. את יערי יחליף אלי בן-לולו, שכיהן בעבר כמנכ"ל חברת "תנובה גליל - מאמא עוף" וכמנכ"ל חברת אוליביה. במקומו של סנדרוביץ' מונתה לורי האנובר. כמו כן, מותנה סמנכ"לית משאבי אנוש חדשה, אושיק פלר.

נכנס בתקופה קשה

שור מגיע לתנובה בתקופה לא קלה לקבוצה: המיתון הכלכלי, על אף שלא פגע משמעותית בצריכת מוצרי היסוד (כגון חלב, ביצים וגבינות פשוטות), גובה מהחברה את המחיר בכל הנוגע למוצרי הפרימיום. מטרתו של שור תהיה להמשיך את המובילות של תנובה בסגמנט מוצרי היסוד מחד, ולעמוד בתחרות בסגמנט של מוצרי הפרימיום מול המתחרה העיקרית, קבוצת שטראוס; אך גם מול המחלבות הקטנות יותר, שנוגסות משנה לשנה נתחי שוק גדולים יותר בשוק החלב.

שור, 53, כיהן מתחילת שנת 2005 כמנכ"ל חוגלה-קימברלי ולפני כן כיהן כשש שנים כמנכ"ל קניאל. שור הוא בעל תואר ראשון במדעי המחשב מהטכניון ותואר ראשון בהנדסה אזרחית מהטכניון. שור אמנם לא מגיע מתעשיית המזון, ויותר מגורם אחד הרים גבה על מינויו למנכ"ל קבוצה שעוסקת כמעט רק במזון. אך שור נחשב לאחד מאנשי השיווק המובילים בארץ, שמנהיג בשנים האחרונות את הקרב של חוגלה-קימברלי במתחרה הגדולה והעשירה הרבה יותר - פרוקטר&גמבל, בהצלחה.

שור גם מכיר היטב את החזית העיקרית של תנובה ושל שאר יצרניות המזון הגדולות: רשתות השיווק. כמנכ"ל חוגלה-קימברלי, שור מכיר מקרוב את מלחמות המידוף וההנחות בענף, לרוב כמספר 2 הקלאסי. בראיון שנתן לפני כשנה ל"גלובס" הוא הסביר את האני מאמין שלו בשיווק: "להיות לידר, רעב, לא מרוצה, בהתקפה, יצירתי, להגיב מהר וכל הזמן לחשוב אחרת. אף פעם אל תהיה מרוצה. כך אתה מכניס דם למערכת. כשמנהל מציג לי יעד של שמירה על נתח שוק קיים, אני מוחק את זה מיד.

"אתה חייב כל הזמן לייצר התקפיות ולייצר שינוי, כי אחרת אתה עובר למגננה. אנחנו כל הזמן בהתקפה וכל הזמן מתקיפים את המתחרים". בענף השיווק מעריכים כי תכונות אלו הם שצדו את תשומת ליבה של זהבית כהן, שלא הכירה את שור מעבודה משותפת.