רו"ח דפנה ברזלי, רואת החשבון של אולמרט: "לא מבינים כמה רואה חשבון נהנה בעבודה"

שני דברים מרתיחים את דפנה ברזלי, שותפה-מנהלת במשרד רואי החשבון של אולמרט: 5 משרדי רוה"ח הגדולים ("ביג 5") שמנסים לגזול פרנסה מהמתחרים, והרמיזות שהעבודה עם ראש הממשלה היוצא פתחה לה דלתות

רו"ח דפנה ברזלי, השותפה המנהלת של משרד רו"ח ברזלי בירושלים, אולי היתה מעדיפה להישאר אנונימית. רק שאז הגיעו החקירות נגד הלקוח הכי מפורסם של המשרד - אחד, אהוד אולמרט - והאירו את המשרד הירושלמי הנחבא אל הכלים, שבו היא שותפה עם אביה מיכאל ועם אחיה בועז וגלעד (אח נוסף הוא אודי ברזלי, לשעבר סגן נציב מס הכנסה).

אבל חקירותיו של ראש הממשלה לא גרמו לברזלי לשבור שתיקה, וגם לא הביקורת שספג המשרד בעקבות קבלת התיק של נמל אשדוד (ועל כך בהמשך). מה שמעורר אותה לדבר בקול הוא החשש שההגמוניה המוחלטת של משרדי רואי החשבון הגדולים, אלה המכונים בעגה המקצועית "ביג 5", עומדת להתעצם. על-פי דירוג משרדי רואי החשבון של B&D, הביג 5 מבקרים כ-90% מהחברות הציבוריות בישראל. ברזלי, שמשרדה הוא העשירי בגודלו, רותחת על התנהלות הגדולים ועל מי שלטעמה מסייעים להם.

"חד-משמעית", היא מטיחה, "המשרדים הגדולים עושים כל מאמץ כדי שכל החברות הציבוריות יהיו אצלם, ופועלים לקעקוע הלגיטימציה של משרדים קטנים ובינוניים. הם מקדמים מגמה כאילו רק הם יודעים להנפיק וללוות חברות ציבוריות. גם הקטנים והבינוניים מכירים את חוק ניירות ערך ויודעים להנפיק. לא כל חברה ציבורית צריכה משרד גדול, והמשרדים הגדולים צריכים להתחיל להתרגל לזה שאנחנו מקבלים תיקים".

לברזלי אין ספק שיוזמת רשות ניירות ערך, שלפיה רואי חשבון בחברות האם (שכאמור מעסיקות את המשרדים הגדולים) יבדקו את רואי החשבון של החברות הבנות, היא יוזמה של המשרדים הגדולים, שרק תחזק את אחיזתם בשוק: "אני משוכנעת שהמשרדים הגדולים מעבירים מסר שכל החברות הבנות צריכות להיות מבוקרות אצלם, ואני מאוד מקווה שהמשק לא הולך לכיוון של חמישה גופים שיטפלו בכל החברות הציבוריות; זה לא רק בגלל שהחברות הללו יפסידו את איכות הביקורת ואת איכות השירות שהן יכולות לקבל מהמשרדים הקטנים והבינוניים, אלא גם בגלל שבמשרד גדול החברות הקטנות הן בסוף סדר העדיפויות".

* כמה אתם נתקלים במקרים שבהם מנסים לדחוק את רגליכם?

"כל הזמן. יש הרבה לקוחות שהיו רוצים לקבל את השירות אצלנו, ובגלל הסכמי השקעה שהם חתמו ושבהם חויבו למנות רואי החשבון מה'ביג 5'. הם מבכים על כך".חמשת משרדי רואי החשבון הגדולים, אגב, מסרבים להגיב להאשמותיה של ברזלי.

מנחשת שאולמרט המליץ

לפני חודשים אחדים, במסגרת הרוטציה המתחייבת של רואי חשבון בחברות ממשלתיות, החליף משרדה של ברזלי את קסלמן וקסלמן כמבקר נמל אשדוד. ההחלפה לא עברה בשקט: תחילה היה זה יו"ר הנמל, יעקב רז, שפנה לרשות החברות הממשלתיות בבקשה להשאיר את משרד קסלמן. בהמשך צצו טענות על-אודות מחטף פוליטי; המבקרים טענו שמי שקידם את ההחלפה, מנהל רשות החברות הממשלתיות אודי ניסן, שימש בעבר כמנהל הרשות לפיתוח ירושלים תחת אולמרט, ורצה לקדם את ענייני המשרד. העובדה שהמינוי נעשה בוועדה פנימית (ולא בוועדת המינויים שליד רשות החברות), שערכה שינויים בכמה חברות מבלי שברור מה הנחה את שיקוליה, רק ליבתה את האש.

לברזלי, שוב, אין ספק שזהו חלק מהמאמץ לדחוק את רגלי המשרדים הקטנים והבינוניים: "מאוד הופתעתי מהרעש ומהזמזום המטריד בנושא הזה. קיבלנו את המינוי על בסיס המקצועיות ועל בסיס איכות השירות שאנו יודעים לתת; הגורמים המקצועיים שמינו אותנו הבינו שהם נותנים לנמל אשדוד את משרד רואי החשבון שנמל אשדוד צריך: משרד שיודע לבצע ביקורת, שיודע להכין לקוחות להפרטה, שיודע ללוות חברה בהנפקה, שיודע לשבת עם הלקוחות שלו, ושיודע לקחת אותם יד-ביד במסדרונות ה-IFRS (התקינה החשבונאית הבינלאומית, ה' מ'), ולבצע סקרי סיכונים. אלה הצרכים של נמל אשדוד".

* גם משרד קסלמן, שאותו החלפתם, יודע לעשות את הדברים האלה.

"הופתעתי למצוא שסביב הסיפור הזה נבנתה מעשייה, שאני חושבת שכל קורא סביר מבין שאין לה שחר. אני חושבת שהרעש הזה רק מוכיח שיש משרדים שנמצאים בפאניקה. אנחנו פה בשביל להישאר, והם צריכים להתרגל לכך שאנחנו אלה שמקבלים תיקים".

* תסכימי שזה מוזר: שנים ועדת המינויים לא התכנסה, ופתאום, ערב מינוי ועדת מינויים חדשה וערב הבחירות, מחליטים על תחלופת רואי חשבון בכמה חברות, בלי שום הסברים או נימוקים.

"את צריכה להפנות את השאלה לרשות החברות הממשלתיות. הם ישבו על המדוכה חודשים רבים. אני רוצה להזכיר כאן שברוטציה שעליה הוחלט גם נלקחה מאיתנו חברה - עשות אשקלון - למרות שהגודל של המשרד שלנו מאפשר שנקבל שני תיקים.

"אילו היו לי 5 תיקים של חברות ממשלתיות, 4 או אפילו 3, אפשר היה לחשוב שיש פה משהו משונה. אבל כשנלקח מאיתנו תיק אחד, וכשעל סמך איכות השירות שאנחנו נותנים קיבלנו תיק חלופי, זה סביר. לתלות את זה במשהו אחר נשמע לנו תמוה".

* זה לא רק ביניכם לבין משרד קסלמן - יושב הראש של נמל אשדוד ביקש שהם יישארו.

"אני משוכנעת שהוא לא הכיר את היכולות שלנו לפני שכתב את המכתב. אחרי שבירר עלינו ופגש אותנו, הוא הבין שהפנייה היתה פזיזה, והיום הוא מאוד שמח על המינוי שלנו. אני יודעת שלפני הפנייה הוא לא בירר עלינו, ולו היה מברר לפני זה - היה משתכנע".

* מה את אומרת על הטענות שנשמעו ביחס לחיבור בין אודי ניסן לאולמרט?

"המשק הישראלי קטן מאוד. אין רואה חשבון אחד שלא נותן שירותים לפוליטיקאים. אנו גאים שאנו רואי החשבון של אולמרט, ואנו חושבים שלחפש את הקשר בין זה לבין הבחירה שלנו על בסיס מקצועי, זה התעסקות בטפל".

* ומה את אומרת על הטיעון העקרוני שלפיו אין מקום להחליף רואי חשבון בחברה שעומדת לפני הנפקה, כמו נמל אשדוד?

"לגופו של עניין, זה חסר חשיבות. מה שחשוב זה שיהיה להם משרד רואי חשבון מקצועי, שמבין את הצרכים שלהם. גם הנמלים האחרים מלווים על-ידי משרדים בינוניים, וגם הם נמצאים בהפרטה. קסלמן פשוט נלחמו על התיק.

"זו האסטרטגיה של המשרדים הגדולים. יש כאן פגיעה בתחרות, וחבל לי שהתקשורת - במקום להדגיש את הפגיעה בתחרות - עוסקת בזבוב.

"אף משרד רואי חשבון לא אוהב לאבד לקוחות, אבל כאשר המשרדים הגדולים משתמשים בטיעונים ובדרכים שאינם ענייניים, זה פוגע בתחרות. אנחנו משחקים במגרש של הגדולים, והניסיונות להוציא אותנו משם לא יצלחו; את מה שהמשרדים הבינוניים יודעים לתת, המשרדים הגדולים כבר שכחו".

* אתם לא בדיוק האב-טיפוס של מי שנגזלה ממנו כבשת הרש.

"המשרד שלנו הכפיל את גודלו בשבע השנים האחרונות, ואנחנו בעשירייה הפותחת של משרדי רואי החשבון. אנו בהחלט משרד גדול. עם זאת, יש הבדל מהותי בין חמש הפירמות הראשונות לבין חמש הבאות".

* מן הסתם, בתהליך הגידול הזה לא נפגעתם מזה שאתם רואי החשבון של אולמרט.

"אני לא חושבת שהמשרד גדל בגלל זה. המשרד גדל בזכות המקצועיות שלו. הלקוחות שלנו המליצו עלינו בפני מי ששאל אותם".

* אבל מן הסתם, יש לקוחות שחושבים שאם רואי החשבון שלהם הם רואי החשבון של ראש הממשלה, זה יפתח להם דלתות.

"בכל מקום הכירו אותנו על בסיס המקצועיות שלנו, ולא נזקקנו לפתיחת דלתות. אם ייצגתי לקוח בגין תמריצים וייעוץ מס ופרה-רולינג שהגיע לו בדין, הוא קיבל אותו, וזה לא קשור בשום צורה ודרך לפוליטיקאי כזה או אחר שהוא לקוח שלי.

"יכול להיות שטעיתי בזה. יכול להיות שאני 'ירושלמית מדי' ושמשרד אחר היה יודע למנף את הקשרים. אנחנו ירושלמים, ואנחנו מנהלים את המלחמה עבור כל לקוח על מה שמגיע לו, ומה שעשינו זה בזכות זה ששכנענו את אנשי המקצוע שזה מגיע ללקוחות. השם שלנו הוא שם דבר ברשות המסים, ואנו לא צריכים קשרים. אנו משמשים כבודקים עבור משרד התמ"ת, משרד הבריאות, רשות החברות, משרד הפנים, החשכ"ל והמדען הראשי. הם מכירים את העבודה שלנו ואת הערך המוסף, ולכן כשאנו פונים אליהם הם מקשיבים לנו. הצוות המקצועי ברשות החברות הכיר אותנו דרך העבודה הטובה שעשינו בעשות אשקלון, לרבות הכנתה להפרטה ולרבות הטיפול בתשקיף שהיא הוציאה לפני שנתיים. אותו צוות הכיר אותנו גם כי ערכנו עבור הרשות את הדוח השנתי שלה, לאחר שזכינו במכרז".

* ואחרי כל זה את אומרת ששום דלתות לא נפתחו בזכות הקשר שלכם עם ראש הממשלה?

"בכל העבודות האלה זכינו במכרז. לגבי ראש הממשלה, אי-אפשר להצביע על קשר ישיר. אני מנחשת שהוא המליץ עלינו, אבל אני מנחשת שגם במקרים האלה נבדקנו אל מול משרדים מקצועיים אחרים".

מנהלי כספים הם עבדים

ברזלי נולדה בירושלים, ובה היא מתגוררת עד היום. בהיותה בת 11 מתה אמה. אביה, ניצול שואה, נותר עם ארבעה ילדים; הבכור שבהם, אודי, היה אז בן 14. כשנה וחצי אחרי מות האם, נישא אביהם בשנית, לאישה שהביאה לזוגיות שתי בנות משלה ("אבא חטף את שוק חייו, אבל הדבר שהיה לו הכי חשוב היה לשמור על הגרעין המשפחתי; התחושה שלי כילדה, וגם היום, היתה שניצחנו את המשבר הזה בצורה הכי טובה שרק אפשר. אבא שלי התחתן שוב, והתברכנו באימא מפנקת וגם זכינו בשתי אחיות").

הקריירה המקצועית שלה במשרד המשפחתי החלה כבר בגיל 10, כשעשתה שליחויות והשמידה תיקים. מגרסות, היא מקפידה לציין, עדיין לא היו. אחרי השירות הצבאי היא למדה ראיית חשבון באוניברסיטה העברית בירושלים, ובהמשך עשתה תואר שני במינהל עסקים, עם התמחות במימון ובחשבונאות. במקביל ללימודים עבדה במשרד המשפחתי.

ב-2004 היא נסעה בעקבות בעלה, עובד של אפלייד מטיריאלס, לשלוש שנים בארצות הברית, עם שלושת הילדים, היום בני 15, 14, ו-9. ברזלי: "לא רציתי רילוקיישן. היום אני יכולה להגיד שהנסיעה היתה אחד הדברים היותר טובים שקרו לי".

ב-2006, כשחזרה המשפחה לישראל, היו לברזלי הרבה תובנות חדשות שאותן החלה ליישם. "כשהגעתי לארצות הברית, אחרי שנים של עבודה במשרד, היה לי פתאום הרבה זמן לחשוב. קיבלתי פרספקטיבה, ובד בבד ראיתי איך הנסיעה שלי אפשרה למנג'רים במשרד לצמוח. עשיתי שם השתלמויות והבנתי שדברים שהתאימו לעסק של חמישים-שישים עובדים, לא מתאימים לעסק שמתקרב כבר למאה עובדים".

התובנות לא התייחסו רק למשרד, אלא לכל ענף ראיית החשבון, שברזלי רואה בו "מקצוע מרתק, שניתן להגיע בו להגשמה עצמית ולסיפוק". מהן התובנות הנוספות? "חלה התדרדרות בתפיסת רואה החשבון הקלאסי, גם בעיני הסטודנטים וגם בעיני הלקוחות שנזקקים לשירותים. התוצאה היא שסטודנטים נכנסים למגמה הזו מתוך כוונה לברוח מהר ככל האפשר מהעיסוק בראיית חשבון, לטובת תפקידים של מנהלי כספים ושל חשבים. הם משקיעים המון כדי ללמוד חשבונאות, ובמקום להתפתח לכיוון של רואה חשבון, שמקנה לך ערך מוסף כיועץ ללקוח, הם בוחרים לעשות את הסטאז' ולהמשיך הלאה. לדעתי, תפקיד של מנהל כספים ושל חשב יכול להיות תפקיד מרתק. יחד עם זאת, לא כל מי שעשה הכשרה בראיית חשבון מתאים לתפקיד הזה, ויש יותר מנהלי כספים וחשבים שלא מרוצים מהעשייה שלהם, מאשר כאלה שמרוצים. הם עבדים של הדוחות הכספיים ושל הדירקטוריונים שלהם.

"כמי שגדלה בתוך המקצוע, יש לי תחושה של החמצה נוראית מכך שהסטודנטים לא מבינים עד כמה רואה חשבון יכול ליהנות מהעבודה ועד כמה הוא משפיע על הלקוחות שלו. הם לא מבינים שללקוח יש שלוש בחירות חשובות בחיים: רופא, עורך דין ורואה חשבון. רואה חשבון טוב הוא התחנה השנייה, אם לא הראשונה, בהתייעצות על כל עסקה ובכל דילמה של מנהל".

* למה הגעתם למצב הזה, שאנשים רוצים לברוח מהמקצוע?

""היסטורית, לפני שנת 2000 המשרדים הגדולים היו פחות נחשקים. אנשים שרצו להתקדם ידעו שיש להם רק סיכוי קלוש להשיג את זה במשרד גדול. ואז, המשרדים הגדולים התחילו לשווק לסטודנטים שהתמחות אצלם תעזור להם, לאחר תקופה קצרה, להיקלט כחשבים וכמנהלי כספים בחברות, בעיקר בהיי-טק. זה גרם לכך שמשרדי רואי החשבון הפכו לתחנות רכבת, וכיום כל המשרדים סובלים מכך - והגדולים בראשם. אני מקווה מאוד שתהיה התפכחות, ושהקולגות שלי במשרדים הגדולים יחזרו למנגינה הנכונה, שאומרת שראיית חשבון זה אחלה מקצוע".

* אצלכם אין תחנת רכבת כזו?

"אנחנו סובלים מאותה הבעיה, כי הסטודנטים שנקלטו אצלנו גדלו לתוך המחשבה הלא נכונה. אנו עושים הרבה פעולות כדי להראות להם שהם טועים. בזמנו התלבטנו איך להתמודד עם זה, והחלטנו חד-משמעית שאנו מציעים בית ספר לראיית חשבון ולא בית ספר לחשבות או לניהול כספים. בנוסף, המתמחים אצלנו חיים חיים שפויים. לא תמצאי אצלנו עבודה בשעות הקטנות של הלילה, ואנו מקדשים את השעות שאחרי העבודה".

"המדינה הפסידה את אודי"

כמו כל בני משפחת ברזלי, גם האח הבכור, אודי, הוא רואה חשבון בהשכלתו, אבל בחר לעסוק בעריכת דין. העובדה שאולמרט לקוח של אביו מנעה ממנו, יותר מפעם אחת, להתמנות לתפקיד נציב מס הכנסה ולמנהל רשות המסים. בבחירות האחרונות התמודד לכנסת במסגרת רשימת קדימה, וגם זה היה בעוכריו.

* מה דעתך על כך שאחיך לא מונה לראש רשות המסים?

"אני חושבת שהמדינה הפסידה בענק".

cblglobs24@012.net.il