בכיר במשטרה: "ליברמן מנסה לגרום למפכ"ל להתפטר"

בצמרת המשטרה מנסים להבין מה עומד מאחורי ההחלטה להפוך את קביעתו של המפכ"ל ולהשיב את ניצב בר-לב לשירות ; "מי שמושך בחוטים הוא השר ליברמן, שנגדו מתנהלת חקירה", אומר בכיר במשטרה ; "סיציליה זה כבר כאן"

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

יממה אחרי שפורסמה ההחלטה של השר לביטחון פנים להחזיר לשירות את ניצב אורי בר-לב, מחפשים בצמרת המשטרה להבין כיצד התקבל הצעד שהפך את החלטתו של המפכ"ל. "מי שמושך בחוטים הוא השר אביגדור ליברמן, שנגדו מתנהלת חקירה", אומר בכיר במשטרה.

הבכיר הוסיף כי "אין ספק שזה רק צעד ראשון בניסיונו להביא לפיטוריו או להתפטרותו של מפכ"ל המשטרה, ואם זה כך - סיציליה זה כבר כאן".

אמש הודיע השר החדש לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' כי ביקש ממפקד מחוז הדרום לשעבר לחזור למדים הכחולים בתפקיד נציג המשטרה בוושינגטון. זאת לאחר שהמפכ"ל כהן החליט לפני חודשים ספורים שלא להמשיך להעסיק את בר-לב במשטרה.

משה שחל סייע

את ההחלטה קיבל אהרונוביץ' לאחר התייעצויות, בין השאר עם שר המשטרה לשעבר משה שחל, שתמך ברעיון. המטרה של אהרונוביץ' הייתה להציב את בר-לב בתפקיד שלא יצריך קשר יום יומי בינו לבין המפכ"ל.

השר לביטחון פנים העריך כי החלטתו עשויה להוביל להתפטרותו של המפכ"ל. אולם בסביבתו של המפכ"ל רב-ניצב דודי כהן מבהירים כי אין בכוונתו להתפטר.

בסביבת המפכ"ל, כצפוי, לא הביעו שביעות רצון רבה. "ההחלטה התקבלה על ידי השר לביטחון הפנים, ובניגוד לדעת המפכ"ל", אמרו אתמול במטה הארצי. "יחד עם זאת, מדובר בסמכות הנתונה בידיו של השר".

בר-לב סירב

הפרשה שהכתה גלים החלה באוגוסט 2008, אז הודיע מפכ"ל המשטרה על סבב תפקידים בפיקוד העליון. כהן החליט לא לשבץ בו את ניצב בר-לב, והציע לשלוח אותו ללימודים במקום.

בשיחות שנערכו במשך שבועות לאחר מכן הודיע בר-לב המופתע למפכ"ל ולשר לביטחון פנים דאז אבי דיכטר באופן חד-משמעי כי הוא מסרב להצעה, וכי אין בכוונתו לפרוש מרצונו ממשטרת ישראל.

"בסירובו לקבל מרות יש משום משבר אמון שאינו מותיר כל מקום לעבודה משותפת עם המפכ"ל", ציין דיכטר במכתב בו המליץ לפטרו. "אני חש צער שבר-לב לא המתין לשיבוץ בסבב הבא".