ג'וזף שטיגליץ: התוכנית לניקוי הבנקים גרועה, מתכון לכשלון ידוע מראש

הכלכלן חתן פרס נובל האשים עוד את הממשל בקרבה יתרה לוול סטריט: "לאמריקה יש דלת מסתובבת - מוול סטריט לאוצר ובחזרה" ; טוען כי ריבית נמוכה לזמן ממושך עלולה ליצור בועת נדל"ן חדשה

פרופסור ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס נובל לכלכלה, שוב תקף במילים חריפות את תוכנית הממשל לניקוי המערכת הבנקאית מהנכסים הרעילים. שטיגליץ טען כי התוכנית אינה גדולה דיה כדי להוון מחדש את הבנקים, ושנעשו בתוכנית שינויים בשל קרבתם של חלק מהיועצים של הנשיא אובמה לבכירים בוול סטריט.

לדעתו של שטיגליץ, במקום לרכוש אחזקות קטנות בבנקים, הממשל צריך לאפשר תהליך של כינוס נכסים של בנקים חלשים, כולל מחיקה של בעלי המניות הקיימים, והפיכה של בעלי האג"ח של הבנקים לבעלי מניות, המרה שלמעשה משתמשת בכסף הציבורי כדי לסייע למוסדות הללו למשיך לתפקד.

"אין לנו מספיק כסף" אמר שטיגליץ בראיון לבלומברג, "הם לא מסוגלים לחזור לקונגרס (ולבקש עוד), הם לא רוצים לתת לשוק לפעול והם לא רוצים שליטה בבנקים". כל אלה, הוא טוען, מובילים לכשלון של התוכנית.

שטיגליץ האשים את הממשל בקרבה יתרה למוסדות הפיננסיים. "לאמריקה יש דלת מסתובבת. אנשים הולכים מוול סטריט למשרד האוצר ובחזרה לוול סטריט. יש כאן דפוס חשיבה". לדעתו, התוכנית להקים קרנות ציבוריות-פרטיות שיקנו נכסים רעים היא "תוכנית גרועה מאוד", שתעשיר את המשקיעים ותשאיר למשלמי המסים הפסדי ענק.

שטיגליץ הוסיף כי שמירה על רמה נמוכה של ריבית עשויה ליצור בועת נדל"ן חדשה, והוא קרא לממשל למנוע תהליך כזה. "לא סביר שהדבר יביא לפתרון בטווח הארוך. זה פתרון מהסוג שמסלק את המכשול הצידה, אבל לא מטפל בו". שטיגליץ מעריך כי הדבר עשוי לקבוע תחתית למחירי הדיור הצונחים, אבל לא תהיה לו כל תרומה להתאוששות. "זהו מתכון לדיכאון בסגנון יפני", הוא טוען.