חברות תקשורת גדולות מפעילות לחץ על גוגל לקדם את התוכן שלהן בתוצאות החיפוש

הקריטריונים של גוגל מצליחים להרגיז את ענקיות התוכן, שרואות כיצד בלוגים וסרטונים חובבניים עוקפים אותן בדירוג ; בכיר בתחום: "בשיטה הנוכחית, הטפילים של יצרני התוכן האמיתיים מרוויחים באופן דיספרופורציונלי"

חברות תקשורת גדולות מפעילות לחץ הולך וגדל על גוגל לקדם את התוכן המקצועי שלהן בדירוג תוצאות מנוע החיפוש. יצרניות תוכן רבות מתנגדות לקריטריונים המשמשים את גוגל לבחירת תוצאות החיפוש המדורגות במקומות הגבוהים ביותר, ובעיקר נוסחת ה-PageRank, המחשבת את דירוג העמוד לפי מספר העמודים האחרים המציעים קישורים אליו.

הנפילה בהכנסות הפרסום הפכה את מאמצי החברות לנואשים יותר - וזה בהחלט לא הזמן בו הן מעוניינות להופיע בעמוד השלישי של תוצאות החיפוש. החברות מתמידות בניסיון למכור תוכן מקוון גם בתקופה הנוכחית, וכעת עליהן להתמודד עם האלגוריתם החדש של גוגל, ה"מעניש" תוכן בתשלום.

"בשיטה הנוכחית, מי שמהווים בעצם טפילים על יצרני התוכן האמיתיים מרוויחים באופן דיספרופורציונלי", אומר בכיר בתחום התוכן. בנובמבר האחרון ניסה את מזלו גם ג'ון קוסנר, סגן הנשיא הבכיר לענייני המדיה הדיגיטאלית ב-ESPN, במהלך פגישת "המועצה המייעצת של יצרניות התוכן" של גוגל (Publishers Advisory Council), קבוצה מצומצמת הפתוחה בהזמנה אישית בלבד, והמשמשת את יצרניות התוכן המקצועיות להתמנגלות סודית עם ענקית החיפוש. על החברות בארגון נמנות "ביזנס וויק", ESPN, "הרסט", מרדית', "ניו יורק טיימס", "טיים" ו"וול סטריט ג'ורנל". "זאת לא היתה הפעם הראשונה שבה הוזכר הנושא, אבל קוסנר בהחלט הסב אליו תשומת לב רבה", אומר גורם שהשתתף בפגישה.

בינואר נעמד על רגליו האחוריות גם מרטין ניזנהולץ, סגן הנשיא הבכיר לענייני הביצועים הדיגיטליים ב"ניו יורק טיימס". במהלך הפגישה השנתית של ההתאחדות האמריקאית של המוציאות לאור המקוונות, שנערכה בפלורידה, הוא ניצל את הזמן לבקר בחריפות רבה הן את האלגוריתם של גוגל והן את אופן תצוגת התוצאות על המסך במנוע החיפוש.

סדרי עדיפויות

זמן מה לפני כן חיפש ניזנהולץ מידע על עזה בעקבות המבצע הצבאי של צה"ל, שהחל ב-27 בדצמבר. מנוע החיפוש של גוגל העלה קישורים לכמה כתבות מבית ה-BBC שנכתבו מוקדם יותר, מספר ערכים בוויקיפדיה ואפילו סרטון אנטישמי ב-YouTube - כל זאת לפני הכיסוי של ה"טיימס". יש לציין כי כתב מנוסה מטעם העיתון דיווח מתוך עזה באותה התקופה.

בראש תוצאות החיפוש למילה "עזה" ב-20 במארס השנה עמדו שני ערכים בוויקיפדיה, דיווח חדשותי של ה-BBC מה-19 במארס, שני קטעי וידיאו ממקור לא ברור, "ספר העובדות העולמי, של ה-CIA World Factbook, דיווח בעיתון הבריטי ,גארדיאן, וקישורים למסרים בנושא עזה בשירות טוויטר.

לטענתו, כל אחד מהקישורים נראה אותו הדבר - בין אם מדובר בקישור למגזין המקוון של "וניטי פייר" או לארגון FreeGaza.org - והדבר חותר תחת כוחם של המותגים המוכרים.

האירוניה היא שדווקא מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, טען באוזני התקשורת באוקטובר שעבר כי דווקא מיתוג הרשת היא הדרך היחידה לברור תוצאות מתוך "ביב השופכין" אליו היא הפכה בזמן האחרון. "אבל מי שלמעשה דוחף את המשתמשים לאתרים השניוניים והשלישוניים הללו זו הרי גוגל בעצמה", מאשים בכיר באחת מיצרניות התוכן הגדולות.

יצרניות התוכן אומרות כי הן אינן מבקשות עדיפות על פני החובבנים והבלוגים מרובי הקישורים. "בשום פנים ואופן אין משמעות הדבר שרק יצרניות התוכן המקצועיות ייהנו מעדיפות", אומר גורם באחת היצרניות, "משמעות הדבר היא למעשה רק הכרה בכך שהמקור - המקור בעל הגישה האמיתית - חשוב יותר באספקת התוצאות".

לדברי גוגל, החברה מנסה דווקא לנטות לכיוון הזה, אבל אינה מסוגלת להגשים את חלומות יצרניות התוכן בהינף אצבע. "ברור שיש ערך לתוכן מקורי", אמר דובר מטעם החברה, "ויש גם ערך למסירת התוכן. אנחנו מתבוננים בכך בדרכים רבות ותמיד מנקודת המבט של המשתמש. אבל האמת היא שיש הרבה גווני ביניים בתוך מה שנקרא 'תוכן מקורי'".

איבדו את המונופול

לא כולם תומכים בנקודת המבט של יצרניות התוכן. "מדובר בזעקות שבר מצד מי שאיבדו את המונופול שלהם ומנסים לגרד קצת ממנו בחזרה", אומר מייקל וולף, בעל טור ב"וניטי פייר" ומקים האתר ניוזר המאגד קישורים בנושאי חדשות מכל רחבי הרשת. "לפעמים זה נכון שתעדיף לקרוא את מה של'ניו יורק טיימס' יש לומר, ולא מה שלכל מיני בלוגרים יש לומר באותו הנושא. אבל מה שמעניין כיום זה שזה לא תמיד המקרה".

יצרניות התוכן עדיין נושאות את עיניהן לפגישת "המועצה המייעצת" שתתנהל שוב בדלתיים סגורות, ב-30 לאפריל. רבים מהבכירים מקווים לזכות לתשובה ממשית מצד החברה. הם לא מתכוונים להסתפק בתשובה בסגנון "אנחנו מתכוונים לתקן את זה". הם רוצים תובנה מעמיקה יותר בנושאי המידע ותהליך קבלת ההחלטות בגוגל.

והם גם מחפשים אחר אמצעי מינוף חדשים. יותר ויותר יצרניות תוכן משני צדי האוקיינוס האטלנטי מאמצות את פלטפורמת "פרוטוקול הנגשת התוכן האוטומטי" (Autimated Content Access Protocol), פלטפורמה שבכוונתה להודיע למנועי חיפוש במה בדיוק הם יכולים להשתמש, וכיצד לעשות זאת. הפרוטוקול מכוון לנושא זכויות היוצרים, אך אימוצו על-ידי קהל משתמשים רחב עשוי להעניק ליצרניות התוכן כוח חדש במשא-ומתן שלהן מול גוגל.

עם זאת, כמה מהיצרניות מודות שהן יכולות גם לעזור לעצמן. "גוגל בסך הכל תכננה אלגוריתם, היא לא חייבת להציג אותנו בצורה כזו או אחרת", אומר גורם בתעשייה, "והחברה בהחלט מפרסמת לא מעט מידע על האופנים בהם אתר יכול להופיע בראש דירוג התוצאות. מי שלא שם לב לכך יכול להאשים רק את עצמו".