פירמת רוה"ח דלויט-בריטמן הקימה יחידה שתלווה עו"ד וחברות בהליכי פירוק

שלמה נס וליפא מאיר צריכים לדאוג? לראשונה נכנסת פירמה מה"ביג-4" לתחום שנשלט עד כה ע"י עורכי דין ; רו"ח אהרון זוהר, מ"מ יו"ר הפירמה: "לעורכי דין שמנהלים הליכי פירוק והקפאת הליכים אין מומחיות בכל הנושאים"

המשבר הכלכלי העולמי הוליד מנגנונים יצירתיים שמטרתם לסייע למשקים בעולם להתגבר על מחנק האשראי, על השלכותיו על השוק הריאלי ובהתמודדות עם הבאות. בין היתר, מובילות מדינות שונות בעולם תוכניות כלכליות מרחיקות לכת, וקונצרנים, גם כאלה שמצבם הכלכלי לא רע, מפעילים מדיניות של ייעול וקיצוצים. כעת, כשנדמה לרבים ששיא המשבר כבר מאחורינו, מתחילים בעולם להתכונן ליום שאחרי.

פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte-בריטמן-אלמגור-זהר הקימה יחידה חדשה לתמיכה בהליכים משפטיים - Litigation Support. בראש היחידה, המונה 30 עובדים, עומדים שניים משותפיה הבכירים של הפירמה, רו"ח אהרון זהר, יו"ר חטיבת הייעוץ וממלא-מקום יו"ר הפירמה, ורו"ח דן הלפרן, ראש קבוצת ניהול הסיכונים. היחידה החדשה תלווה חברות שנקלעו לקשיים עסקיים, לסכסוכים ולמחלוקות בעניינים כלכליים ומשפטיים, ותוביל - לפי הצורך - הליכי פירוק, כינוס והקפאת הליכים.

"צומת של ידע ומומחיות"

לדברי הלפרן, היחידה הוקמה על רקע הגסיסה האיטית וההתמוטטות הצפויה של חברות רבות במשק. "קורה משהו משמעותי ודרמטי בעולם העסקים. רואים היום יותר ויותר חברות שנאבקות על חייהן. ההערכה שלנו היא, שבתקופה הקרובה נראה הרבה חברות שמגיעות לתהליך של הבראה, הקפאת הליכים או פירוק, ויהיה צורך גדול לטפל בחברות האלה ולהביא להן ידע מקצועי, הרבה יותר משמעותי מבעבר".

זוהי כניסה ראשונה של אחת מהפירמות הגדולות, מהביג-4, לתחום שעד עתה נשלט בעיקר על-ידי עורכי-דין - טיפול וליווי חברות במצוקה, פירוק, כינוס, הקפאת הליכים ועוד.

היתרון של Deloitte, לדברי זהר, טמון בכך שהיא יכולה לספק תחת מטרייה אחת את מכלול הידע והשירותים הדרוש במקרים כאלה. "דלויט מהווה צומת של ידע ומומחיות הן בתחום ראיית החשבון והביקורת והן גם בנושאי ייעוץ פיננסי, ייעוץ אסטרטגי וניהולי ועוד. לעורכי-דין שמנהלים הליכי פירוק, כינוס והקפאת הליכים אין מומחיות בכל הנושאים הללו. במקרה הטוב הם מתקשרים עם שירותים שונים בדרך של אאוטסורסינג, ובמקרה הפחות טוב הם לא מטפלים בנושאים האלה כלל".

עם זאת, מרגיע זהר, לשלמה נס, לליפא מאיר ולעורכי-דין אחרים העוסקים בתחום אין ממה לחשוש. להיפך, יחידת ה-Litigation Support מציעה את שירותיה, בין השאר, גם לעורכי-דין. "זו לא תחרות בינינו לעורכי-הדין. ממש לא. נפגשנו עם עוה"ד המובילים בתחום ודיברנו על הצורך בשיתופי-פעולה. במקום שיש צורך בהפעלה של חברה או בניתוח עסקי, יש לנו הרבה מאוד מה לתרום להם".

שילוב כוחות

הלפרן מוסיף, כי "נושא הסיוע לחברות, בין אם זה תחת כנפיו של בית משפט או רגע לפני שהן מגיעות לבית משפט, הוא תהליך מאוד מורכב. גם אם התהליך יסתיים בסופו בהבראה ובהקפאת הליכים, מעורבים בו הרבה מהלכים עסקיים. עוה"ד מאוד רלבנטיים כאשר מה ששולט אלה התהליכים המשפטיים, אבל ברגע שיש שילוב של מהלכים משפטיים וגם של מהלכים עסקיים מורכבים, יש צורך בשילוב כוחות.

"אנחנו לא מתכוונים להחליף את עוה"ד ולהיכנס לנעליהם בנושא ההליכים המשפטיים, אבל בהחלט מבינים היום שבמורכבות של השוק ושל חברות והבעיות שחברות נתקלות בהן, יש צורך בפתרונות עסקיים, רחבים מאוד - החל משלב האסטרטגיה, דרך שלב התפעול, שלב המימון, שלב החשבונאות, שלב המיסוי ועוד - שייתנו מעטפת שלמה בנוסף לצד המשפטי".

יתרון נוסף שהיחידה החדשה מציעה, לצד השילוב של מומחיות בדיסציפלינות שונות, הוא השייכות לפירמת דלויט הבינלאומית. בעידן הגלובלי, ישנה חשיבות לפריסה עולמית. חברות רבות מתנהלות כיום במישור הבינלאומי, חוצות גבולות וימים ומחזיקות נכסים ופעילויות במקומות שונים על הגלובוס. מעורבות של פירמה גלובלית בתהליכים המשפטיים שבהן מעורבות החברות הללו קריטית. בנוסף, היכולת לשקם חברות בקשיים תלויה גם בגיוס כספים, הליך שמבוצע לעיתים קרובות בחו"ל. גם כאן היתרון של פירמה גלובלית, שיכולה לסייע בצעד כזה, הוא מהותי.

לדברי זהר, מסיבה זו, בין היתר, בעולם מובילים דווקא רואי-החשבון הליכי שיקום, הבראה או פירוק של חברות. "בדרך-כלל ישראל מתאימה את עצמה לעולם, ואנחנו מניחים שגם עתה זה יהיה כך. בסופו של דבר, רואי-חשבון הם אלה שתורמים לחברות את הידע המתאים להפעלת שיקול דעת עסקי במצבים קשים. היום צפויות להיפגע לא רק חברות קטנות, שמספיק עו"ד כזה או אחר שיטפל בהן, אלא גם חברות בינוניות וגדולות. ולמרבית החברות הבינוניות בארץ יש היום פעילות בינלאומית. מי יטפל בפעילות הזו אם לא משרד כמו שלנו, שיש לו משרדים בכל העולם?"

* עם זאת, עד היום עורכי-דין הובילו את הליכי הבראה, שיקום ופירוק של חברות, והתייעצו עם רואי-חשבון לפי הצורך. מדוע לשנות את המודל הזה?

הלפרן: "לנווט ספינה בים רגוע זה לא אותו דבר כמו לנווט ספינה בים סוער. לניווט ספינה בים סוער, אתה צריך צוות הרבה יותר מיומן ומקצועי. הים זה מצב השוק. מתי לאחרונה ב-10 השנים האחרונות ויותר, נתקלנו במצב שוק במשבר כמו שאנחנו נמצאים בו היום? שחברות לא מקבלות אשראי, שאמון המשקיעים בשוק-ההון נעלם, איפה היה דבר כזה? זה מצריך שינוי תפיסה.

"לכל סוג של הליך בחברה בבעיה יש שני אספקטים: המשפטי והעסקי. האספקט העסקי קשור לשינוי המודל העסקי, להצגת נושא המימון, הטיפול החשבונאי, הטיפול התפעולי, הפחתת העלויות. אלה דברים עסקיים פר-אקסלנס שבמצב השוק היום, כל חברה שנקלעת למצבים האלה לא תוכל לטפל בהם עם עו"ד בלבד. עו"ד יהיה חייב להיעזר בגורמים מקצועיים שנותנים את כל השירותים העסקיים".

להגיב מהר

מלבד לעורכי-הדין, מציעה יחידת ה-Litigation Support שירותים למחלקות אשראי בבנקים ולקרנות. כמו כן, שותפים בכירים ישמשו כבוררים וכמגשרים בעת יישוב סכסוכים עסקיים. זהר: "ראשי חטיבות בנקאיות, ראשי סניפים גדולים וראשי מרכזי עסקים צריכים לקבל היום החלטות מה לעשות עם חברות שונות. למי הם יפנו כדי לשאול את ההחלטה? מנכ"ל שצריך להחליף משקיע או להביא מימון מגורמים אחרים שאין לו היום, למי הוא יפנה? אלינו. קהל היעד שלנו הוא לא רק עורכי-דין, אלא גם מחלקות אשראי של בנקים, בעלי מניות, מנכ"לים שהתעשתו בזמן ורוצים לבצע תוכניות למניעת קריסה ועוד".

זהר והלפרן מקווים שהיחידה החדשה תסייע לקצר את זמן הטיפול בחברות בקשיים. הלפרן: "אחד הדברים הקריטיים בתהליכים מהסוג הזה הוא להגיב מהר. בדלויט יושבים רו"ח, מהנדסי תעשייה וניהול, אנשים מתחומי אסטרטגיה, מימון וייעוץ פיננסי, ואנשים עם רקע משפטי. כל היכולות אוחדו ליחידה אחת שאמורה לתת את המענה הטוב ביותר תוך זמן קצר, ולהביא את ההמלצות המהירות. בים הסוער הנוכחי אתה כבר לא יכול להיות one man show. צריך לבוא עם מגוון יכולות כדי לצלוח את הים".