מודל לחיקוי? כלל פיננסים משיקה 13 קרנות מחקות על מדדי אג"ח

מדובר בקרנות נאמנות שעוקבות אחר המדדים ואמורות להניב את תשואתם ; ב-4 מתוך אותן "קרנות סל" של כלל לא ייגבו דמי ניהול, ובאחרות הם יעמדו על 0.4% ; המנכ"ל, שוקי אברמוביץ', צופה ש"יגיעו להיקף נכסים של מעל 10 מיליארד שקל עד סוף 2010"

לא בכל יום בית השקעות משיק 13 קרנות נאמנות חדשות, ובטח שלא בתקופת המשבר הנוכחי. והנה, כלל פיננסים בניהולו של שוקי אברמוביץ' מודיע היום כי השיק 13 קרנות מחקות על מדדי איגרות חוב, שייקראו "קרנות סל". מדובר בקרנות אינדקס העוקבות אחר מדד מסוים ואמורות להניב את תשואתו. יצוין, כי בדומה ל-ETF בחו"ל ובניגוד לתעודות סל, הקרנות המחקות אינן מתחייבות להניב בדיוק את תשואת המדד, אלא לעקוב עד כמה שניתן אחריו.

דמי הניהול של הקרנות המחקות יעמדו על 0.4%, כשבארבע מתוכן לא ייגבו דמי ניהול כלל עד להודעה חדשה. יחד עם זאת, כיוון שהקרנות המחקות אינן חייבות בתשלום עמלת הפצה לבנקים, הרי שאלה רשאים לגבות מהלקוחות עמלת קנייה ומכירה.

בכלל פיננסים, שבדומה לגופים אחרים בענף סובלת כבר תקופה ארוכה מפדיונות ומקיטון בנכסי הקרנות שלה, מזהים פוטנציאל רב בקרנות המחקות. "אני צופה שעד סוף 2010, הקרנות המחקות יצמחו להיקף נכסים של מעל 10 מיליארד שקל", אומר אברמוביץ'. בפועל, כלל פיננסים השיקה את הקרנות עוד לפני כחודש, במהלכו הן כבר גייסו כ-300 מיליון שקל.

אם כך, "כלל קרנות סל", שינוהלו בחברת הקרנות של כלל המנוהלת על ידי גיא חכמי, יעקבו אחרי מדדי איגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בדומה למנגנון של תעודות סל. נזכיר, כי לכלל פיננסים חברת תעודות סל - "מבט" בניהול ליאור כגן, שאף מזוהה עם תחום תעודות הסל על מדדי התל בונד. לפיכך, לפחות בטווח הקצר לא ברורה האסטרטגיה של החברה, שכן הקרנות המחקות מהוות תחרות פנימית בתוך הבית. ואולם, אברמוביץ' מבהיר כי "הקרנות המחקות הן לא במקום תעודות הסל, אלא בנוסף להן".

גם רווחיות קרנות אלה לא צפויות לתרום באופן משמעותי לכלל פיננסים, שכן כאמור על ארבע מהן לא יגבו כלל דמי ניהול. בנוסף, הקרנות המחקות בניגוד לתעודות סל ניתנות לרכישה או מכירה רק פעמיים ביום, בעוד שתעודות הסל במהלך כל יום המסחר.

צפויות לדירוג גבוה

מהעבר השני, מערכות הייעוץ הבנקאיות כנראה יאהבו את הקרנות המחקות. אחד הפרמטרים העיקריים הנכללים בדירוג של קרן במערכת הייעוץ הוא סטיית התקן שלה, וכיוון שהתנודתיות של קרנות מחקות נמוכה, הרי שבעוד שנה, כאשר הן ייכנסו למערכות הדירוג, צפויות הקרנות לזכות בדירוגים גבוהים ביותר.

יתרה מכך, בבנקים מסוימים לקוחות שמעוניינים לקנות תעודת סל נדרשים לחתום על טופס המאשר כי הם יודעים שהם משקיעים במוצר בעל רמת סיכון גבוהה, מה שעשוי לסרבל את עבודת היועץ ולהעניק יתרון לקרנות אלו.

בכל מקרה, כלל פיננסים היא אינה הראשונה שמאמצת מדיניות של ניהול השקעות פאסיבי, וגם לא הראשונה להשיק קרנות מחקות. בתחילת השנה כזכור הודיעה הפניקס כי תנהל את כספי החיסכון לטווח ארוך בעזרת מוצרי מדדים, ולפני כשנה השיקה מגדל שוקי הון את ה-MTF, שלוש קרנות מחקות על מדדי מניות.

לגבי שאר המתחרים, הרי שלא ברור כיצד ינהגו פסגות, אקסלנס והראל למשל, אשר להן פעילות תעודות סל לצד קרנות נאמנות. יתכן שבתי השקעות אחרים שאינם מחזיקים פעילות תעודות סל, יישרו קו עם המגמה וישיקו גם הם קרנות מחקות. *