המסחר באירופה הסתיים בירידות שערים: הפוטסי ירד ב-0.3%; הדאקס איבד 1.2%; אפי פיתוח זינקה ב-11.1%

מדד מנהלי הרכש של נותני השירותים וענף התעשייה בגוש האירו עלה ל-40.5 נקודות באפריל - מעל תחזיות השוק לתוצאה של 38.9 נקודות ; קרדיט סוויס טיפסה ב-8.8% ; נאנ"ט נדל"ן קפצה ב-18.4%

המדדים המובילים באירופה ננעלו בטריטוריה השלילית זה היום השני ברציפות לאחר שבמהלך מרבית שעות היום נסחרו במגמה מעורבת. זאת על רקע ההאטה בהתכווצות של סקטור הייצור וענף נותני השירותים במדינות גוש האירו במהלך חודש אפריל. על הירידות השפיע מגזר יצרניות התרופות.

מדד מנהלי הרכש של נותני השירותים וענף התעשייה בגוש האירו עלה ל-40.5 נקודות באפריל - מעל תחזיות השוק לתוצאה של 38.9 נקודות.

"ההידרדרות הכלכלית נבלמת רק במעט. לא תהיה התאוששות לפני הרבעון הרביעי של השנה", אמר ראלף סולווין, מקומרזבנק.

למרות התוצאות החיוביות היום התחזית הכלכלית של האזור עדיין עגומה, כאשר קרן המטבע הבינלאומית צופה כי כלכלת האזור תתכווץ ב-2009 בשיעור של 4%. יש לזכור כי למרות השיפור במדד מנהלי הרכש, רמתו של הסקר עדיין מצביעה על התכווצות בפעילות זה החודש ה-11 ברציפות.

קו המדיניות אותו מוביל הבנק המרכזי של אירופה (ECB) עלול להאריך את משך ההאטה הכלכלית ולהביא לכך שהכלכלה האירופית תצא מן המשבר אחרונה מבין הכלכלות המפותחות. עם זאת, חבר הוועדה יורגן סטארק צידד במדיניות הבנק באומרו כי הבנק נוקט "צעדים חסרי תקדים" לטיפול במשבר וכי הוא צופה התאוששות "הדרגתית" בשנה הבאה.

בורסת ציריך סגרה בירידות למרות שקרדיט סוויס דיווח על רווחים כפולים מהצפוי ברבעון הראשון של השנה.

בבריטניה: תוכנית החילוץ של בריטניה למערכת הבנקאית הגיעה ל-1.4 טריליון ליש"ט (2 טריליון דולר), כשהיא עלולה להמשיך ולהתייקר ככל שהמשבר הפיננסי העולמי הולך ומעמיק, ולאחר שכלכלנים הזהירו כי יתכן והמלווים הגדולים יזדקקו למימון נוסף.

ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, אמר אתמול (ד') כי הממשלה תערוב לחלק מהאג"ח מגובות משכנתאות, כשהיא מוסיפה 50 מיליארד ליש"ט לתוכנית החילוץ שהושקה עם קריסתו של נורת'רן רוק בשנת 2007.

הסכום אותו הממשלה הלוותה, העניקה או הבטיחה לבנקים הבריטים שווה לתמ"ג השנתי של בריטניה, וייעלה למשלם המיסים הבריטי 22,800 ליש"ט לאדם.

נציין כי אתמול, קרן המטבע הבינלאומית (IMF) פרסמה תחזית לפיה כלכלת בריטניה צפויה להתכווץ ב-4.1% ב-2009 וב-0.4% ב-2010.

עוד בנושא חבילות החילוץ ברחבי הגלובוס: אתמול (ד') שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, הגן על הצעדים בהם נקטו ממשל אובמה וממשלים במדינות אחרות במטרה ללחום במיתון העולמי. "הצעדים שננקטים כעת ואלו הנמצאים בצנרת יהוו את הבסיס החזק ביותר להשבת האמון כי התחלנו להניח את היסודות להתאוששות עולמית" אמר גייתנר בנאום במועדון הכלכלי בוושינגטון. "אנו נמצאים על המסלול הנכון לסיום המשבר".

"חשוב כי מדינות ה-G20 לא יסירו את רגלם מהגז עם הופעת הסימן הראשון להתאוששות", "בעוד שמדינות ברחבי העולם מתמודדות עם אתגרים שונים - כולנו מצואים באותה הסערה". "יהיה עלינו לבצע שינויים במדיניות על פי השינויים שיחולו בתנאי השוק".

הפוטסי ירד ב-0.3%, הדאקס איבד 1.22% ומדד הקאק ירד ב-0.55.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.56% ל-1.3051 דולר והליש"ט מטפסת ב-0.55% ל-1.455 דולר.

בזירת המאקרו

הגרעון התקציבי של בריטניה זינק ל-12.4% מהתמ"ג - גבוה יותר מאשר זה של ארה"ב שצפוי להגיע ל-12%.

מדד מנהלי הרכש (PMI) של היצרנים ונותני השירותים במדינות גוש האירו עלה ל-40.5 נקודות באפריל מ-38.3 נקודות במארס. מדד היצרנים עלה ל-36.7 נקודות מ-33.9 נקודות במארס ומדד נותני השירותים עלה ל-43.1 נקודות מ-40.9 נקודות. כל תוצאה הנמוכה מ-50 נקודות מצביעה על התכווצות כלכלית.

בתוך כך, נתוני ההזמנות החדשות בתעשייה הצביעו על ירידה של 0.6% בחודש פברואר, טוב לאין שיעור מהתחזיות המוקדמות שניבאו ירידה של 2.2%. בסעיף מוצרי ההון נרשם גידול של 2.9%, וזאת לעומת ירידה של 2.7% בחודש שעבר. את היום המוצלח השלים מדד אמון העסקים בצרפת, שעלה מ-68 ל-71.

מניות בכותרות

חברת התרופות השוויצרית נוברטיס דיווחה על ירידה מתונה מהצפוי ברווחי הרבעון הראשון. רווחי נוברטיס ירדו ב-15% ל-1.96 מיליארד דולר.

הבנק השוויצרי קרדיט סוויס הצליח להציג רווח של 2.01 מיליארד פרנק שוויצרי (1.7 מיליארד דולר דולר) לעומת הפסד של 2.15 מיליארד פרנק שוויצרי (1.85 מיליארד דולר) ברבעון המקביל אשתקד. קרדיט סוויס הצליח לחזור לרווחיות לאחר שבשנה שעברה פיטר 5,100, או 11% ממצבת כוח האדם וזאת לנוכח המשבר הפיננסי העולמי. אנליסטים בסקר של סוכנות הידיעות "בלומברג" חזו רווח של 1 מיליארד פרנק שוויצרי (854 מיליון דולר) בלבד.הבנק הציג יחס הלימות הון ראשוני (Tier 1) של 14.1% - הגבוה ביותר באירופה.

התפתחות מפתיעה בסאגה של פוקלסווגן ופורשה . יצרנית הרכב הגרמנית עשויה להציע הצעת רכש לפורשה לאחר שהאחרונה רכשה את רוב המניות של פולקסווגן בחודש ינואר והודיעה על כוונתה להגיע להחזקה מלאה בכל מניות פולקסווגן. על פי הדיווחים בסוכנויות הידיעות לא ידוע האם מחזיק המניות השני בגודלו בפולקסווגן יתמוך במהלך שהוא השתלטות של פולקסווגן על החברה האם.

יצרנית רכבי הספורט, פורשה , המחזיקה ביותר ממחצית מניותיה של פוקלסווגן הודיעה כי היא לא מתכוונת למכור מניות של פולקסווגן למרות שהחוב שלה ברבעון הנוכחי גדל פי שלוש.

ישראליות באירופה

מנכ"ל CMT הודיע לחברת THALES על רצונו לסיים את תפקידו. לאחר השלמת המיזוג בהצלחה ורצונה של THALES שחברת CMT תתמקד בפיתוח מוצרים חדשים החליט המנכ\"ל עמית מרידור לפנות את מקומו ולהמשיך למקומות חדשים.

חברת הנדל"ן הפינית סיטיקון , שבשליטת גזית גלוב של חיים כצמן, עברה להפסד לפני מס ברבעון הראשון של 18.1 מליון אירו (הכולל כ- 31.6 מיליון אירו ירידת ערך נדל"ן להשקעה), מרווח לפני מס של כ- 11.3 מליון אירו ברבעון המקביל אשתקד (הכולל עלית ערך נדל"ן להשקעה של כ- 0.5 מיליון אירו). ההפסד המיוחס לבעלי מניות החברה הסתכם בכ- 16.8 מיליון אירו. השווי הנכסי הנקי (NAV) הסתכם בכ- 3.62 אירו למניה לעומת 4.7 אירו למניה ברבעון המקביל אשתקד. השווי הנכסי הנקי גבוה בכ-105% ממחיר הנעילה של המניה אתמול, שעמד על 1.77 אירו למניה.

מניית סינמה סיטי ריכזה עניין בבורסת וורשה על רקע שמועות בשוק כי בעלי סינמה סיטי רוצים להשתלט על עסקיו של גלובוס.

נאנט נדל"ן , הנסחרת בבורסה המשנית בלונדון (AIM), הודיעה היום (ה') כי תמכור מחצית מפרוייקט Albert Ingatlan Kft בבודפשט לצד שלישי שזהותו אינה ידועה. נאנט תמשיך להחזיק ב-52% מזכויות ההצבעה. בעקבות העסקה, תהיה זכאית נאנט רק למחצית מהרווחים בפרוייקט, ואולם היא צפויה לרשום רווח הון בסכום לא מהותי.

בייטמן ליטווין הודיעה כי הסיכסוך המשפטי בין בייטמן ליטווין לתאגיד דלטה T הסתיים לאחר שהחברות חתמו על הסכם פשרה.

[לבורסות בעולם]