ארסנל רוצה אמריקה

המיליארדר האמריקני סטן קרונקי הפך למחזיק המניות העיקרי בקבוצת הכדורגל הלונדונית עם 28.3% - תוך חודש השלים שתי עסקאות במהלכן רכש 16% ממניות המועדון עבור כ-83 מיליון ליש"ט

מסע ההשתלטות של המיליארדר האמריקני סטן קרונקי על ארסנל נמשך. בסוף השבוע הפך קרונקי לבעל המניות העיקרי במועדון, אחרי שהעלה את אחזקותיו בארסנל ל-28.3%. קרונקי רכש 7.8% מהמניות של משפחת ריצ'ארד קר שב"קבוצת הדירקטוריון", עליהן שילם כ-41 מיליון ליש"ט. "קבוצת הדירקטוריון" מורכבת ממספר אנשים המחזיקים בכשליש מהמניות של המועדון. ריצ'ארד קר, שהיה חבר דירקטוריון בארסנל מאז 1981, התפטר בדצמבר האחרון מתפקידו וכעת למעשה מסיים כל קשר עם הקבוצה.

בחודש האחרון הראה קרונקי את רצינות כוונותיו בהקשר של ארסנל - לפני חודש הוא הגדיל את אחזקותיו במועדון ל-20.5% אחרי שרכש 8.1% ממניותיו של דני פיזמן, וכעת השלים מהלך נוסף של רכישה. בסך הכל השלים איש העסקים מקולומביה שבמדינת מיזורי תוך 30 יום רכישה של כ-16% ממניות ארסנל תמורתן שילם כ-83 מיליון ליש"ט. הרכישה האחרונה נעשתה לפי שווי קבוצה של 525 מיליון ליש"ט.

למהלך יש משמעות גדולה, מאחר שקרונקי מתקרב מאוד לרף אחזקות של 30%, שהגעה אליו תאפשר לו להגיש באופן אוטומטי הצעה לרכישת המניות של יתר הבעלים ולהפוך לבעל השליטה במועדון. המהלך משמעותי מאוד גם בהקשר של אלישר אוסמנוב, המיליארדר האוזבקי שמנסה בשנתיים האחרונות להשתלט על המועדון. אוסמנוב יתקשה להשלים את ההשתלטות מאחר שחברי הדירקטוריון שמחזיקים ביחד בשליש מהמניות חתומים על הסכם לפיו במידה ויהיו מעוניינים למכור את מניותיהם בקבוצה לפני שנת 2012, יצטרכו להציע אותם קודם לדירקטורים האחרים. אוסמנוב, למרות שהוא אחד משני מחזיקי המניות העיקריים, אינו נחשב לדירקטור בקבוצה, להבדיל מקרונקי שצורף לא מכבר לדירקטוריון.

קרונקי רוקד על כל החתונות: NBA וצ'מפיונס ליג

סטן קרונקי, שנחשב לאחד מטייקוני הספורט הגדולים בארה"ב, מחזיק בבעלות על קבוצת ה-NBA דנבר נאגטס ובנוסף על קבוצת ה-NHL קולורדו אבלאנש ועל קבוצת ה-MLS קולורדו ראפידס. הוא גם הבעלים של ה"פפסי סנטר" אולמה הביתי של הנאגטס. הוא מדורג במקום ה-105 ברשימת המיליארדרים האמריקנים של "פורבס" עם שווי מוערך של 3.5 מיליארד דולר.

אגב, קרונקי יכול לראות בימים אלו כמה ההשקעות הספורטיביות שלו מוכיחות את עצמן גם במגרש: דנבר נאגטס שבבעלותו הצליחה להעפיל לסיבוב השני בפלייאוף ה-NBA לראשונה מאז 1994; ארסנל תתמודד ביום שלישי בגומלין חצי גמר הצ'מפיונס ליג מול מנצ'סטר יונייטד ותנסה לרשום העפלה שנייה בתולדותיה לגמר אליפות אירופה.

אגב, כל ארבע הקבוצות הגדולות באנגליה נמצאות באופן מעשי מחוץ לידיים אנגליות. מנצ'סטר יונייטד מוחזקת בבעלות אמריקנית מלאה בידי משפחת גלייזר; גם ליברפול עברה לפני שנתיים לשליטה אמריקנית של אנשי העסקים טום היקס וג'ורג' ג'ילט; צ'לסי מוחזקת בידי המיליארד הרוסי רומן אברמוביץ'; וכאמור, מסוף השבוע האחרון מחזיק המניות העיקרי בארסנל הוא אמריקני.