הרסו את מקלטי המס

הסכמים שנחתמו בין מדינות ל"מקלטי מס" עלולים להזרים מידע שיגבה מכם הרבה כסף

אם אתם מחזיקים בחברה הרשומה במקלט מס, קיים סיכוי לא קטן שהמידע הפיננסי אודותכם ידלוף ויגיע לרשויות המס. במקלטי המס מבינים שחייבים להגן על המידע ביחס למשקיעים הזרים, אלא שלאחרונה, בעקבות לחץ בינלאומי, המידע כבר אינו ערך עליון והוא אינו מוגן כפי שהיה בעבר.

לוחצים את מקלטי המס

בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, מדינות רבות החלו ללחוץ על מקלטי המס לשתף פעולה עימם, ובמיוחד להעביר מידע על תושבים מאותן מדינות ה"מסתירים כספים" במקלטי המס. המדינות המערביות פועלות באמצעות ארגון OECD הנחוש למנוע תכנוני מס בינלאומיים. לצורך כך יזם OECD סדרת פעולות שנועדו להחליש את מקלטי המס בעולם.

למשל, קבע הארגון את האפשרות להעביר מידע על חשבונות בנקים, ובמיוחד רווחים, של זרים באותן במקלטי מס. בעבר, ארגון ה-OECD פרסם מסמך הכולל המלצות לשיפור הגישה של רשויות המס למידע בנקאי. הנחת היסוד של המסמך היא, כי ללא גישה של רשויות המס למידע כזה, לא ניתן יהיה לקיים שיתופי פעולה יעילים בין מדינות בנושאי מס.

למעשה, סעיף 26 של מודל האמנה למניעת כפל מס של ארגון ה-OECD, קובע כללים בעניין העברת מידע בין מדינות. הבעיה היא שמקלטי המס לא חותמים על אמנות, ובעיקרון הם אינם מעבירים מידע. אלא שבשנים האחרונות מסתמנת מגמה להרחבת חילופי המידע בין מדינות אף שלא במסגרת אמנות מס. הטרנד העולמי כיום הוא לחתום עם מקלטי המס על הסכם מיוחד לחילופי מידע בנושאי מס.

הסכם לחילופי מידע

הסכם לחילופי מידע בנושאי מס (TIEA), הוא הסכם הנחתם במטרה לעודד שיתוף פעולה בין מדינות באמצעות החלפת מידע בענייני מס.

הסכם לחילופי מידע קובע את היקף הסיוע ההדדי בין מדינות הכולל את כל מה שניתן לחזות כרלוונטי לשם אכיפת דיני המס הפנימיים של כל מדינה. מדובר במידע הנוגע לקביעת שומה וגביית מסים, אכיפת חובות מסים או תביעות בענייני מסים.

ההסכם קובע כי חובה על מדינה להשיג מידע, אם היא מקבלת בקשה להשיג אותו.

מדינות מערביות רבות חתמו באחרונה על הסכמים כאלו עם מדינות הנחשבות "מקלטי מס". עד היום, נחתמו כ-50 הסכמים לחילופי מידע בנושאי מס.

דנמרק, פינלנד, איסלנד, נורבגיה ושוודיה, חתמו על הסכמים לשיתופי פעולה עם איי קיימן (מקלט מס חשוב), באפריל 2009. אוסטרליה ובריטניה חתמו על הסכמים לחילופי מידע עם איי הבתולה הבריטיים (מקלט מס החביב על ישראלים).

למעשה, ארצות הברית הייתה החלוצה בתחום זה. ארצות הברית חתמה על הסכמים לחילופי מידע עם מספר מקלטי מס כמפורט להלן: איי קיימן (Cayman) ביום 27 בנובמבר 2001; אנטיגואה (Antigua) וברבודה (Barbuda) ביום 6 בדצמבר 2001; הבהמס (Bahamas) מיום 25 בינואר 2002; איי הבתולה הבריטיים (British Virgin Island) ביום 3 באפריל 2002; האנטילים ההולנדיים (Netherlands Antilles) ביום 17 באפריל 2002; גורנזי (Guernsey) ביום 19 בספטמבר 2002.

השלכות על ישראלים

ישראל עדיין לא חתמה על הסכמים לחילופי מידע, אך מידע פיננסי על השקעות במקלטי מס, יכול בהחלט להגיע לרשויות המס בישראל, גם מבלי שנחתם הסכם רשמי עם מדינה.

אני סבור שישראלים שמחזיקים בחשבונות במקלטי מס צריכים להיערך לכל תרחיש אפשרי, ואף להצטייד בחוות דעת משפטית המאשרת את ביצוע הפעולות במקלטי מס לרבות דיווחים ותשלומי מסים גם בישראל.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net