יו"ר חברת החשמל הזהיר בדיון סגור: אם הרפורמה לא תיושם 30% מהעובדים יפוטרו

על פי התוכנית, יעד ההתייעלות צפוי להיות מצומצם יותר ויעמוד על 15% מהעובדים, לעומת יותר מ-20% במצפן ■ המו"מ יחודש בשבוע הבא

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, רו"ח מוטי פרידמן, הציג אתמול בפני המנכ"ל, עמוס לסקר, וחברי ההנהלה הבכירה את התוכנית המעודכנת ליישום הרפורמה בחברה, כך נודע ל"גלובס". וזאת בהמשך להחלטה לשלב את תוכנית "מצפן" בתוך השינוי המבני.

ההצעה המעודכנת אמורה להוות את הבסיס לחידוש המו"מ בין החברה, העובדים והמדינה ליישום הרפורמה, שצפוי להתחדש בשבוע הבא. התוכנית תוצג ככל הנראה רשמית לראשי ארגון העובדים בישיבה שצפויה ביום רביעי.

על פי התוכנית המעודכנת שהציג פרידמן, המו"מ בין הצדדים יחודש מהנקודה בה הופסק בשנת 2008, וזאת על בסיס הנון-פייפר (הסכם הבנות לא רשמי) שגובש בעבר בין העובדים והאוצר. בהמשך להבנות, מקטע הייצור (תחנות הכוח) יפוצל ויופרט, המדינה תנפיק 49% ממניות חברות הייצור בתוך 3-4 שנים. מקטע החלוקה לא יפוצל.

על פי התוכנית, יעד ההתייעלות צפוי להיות מצומצם יותר ויעמוד על 15% מהעובדים, לעומת יותר מ-20% במצפן. מדובר על צמצום מספר המפוטרים ל-1,500 עובדים, לעומת עד 2,500 בתוכנית מצפן. פרידמן חזר על העיקרון שלא יהיו פיטורים, אלא פרישה מרצון.

פרידמן יותר מרמז בדיון הסגור כי אם הפעם המו"מ על הרפורמה ייכשל יהיה צורך להגדיל את מספר המפוטרים עד לרמה של 30% מכוח האדם בחברה, וזאת בשל ההשלכות על מצבה הפיננסי של החברה והמשבר הכלכלי במשק.

לפי הערכות, ההצעה המעודכנת של פרידמן מתואמת בחלקה עם משרדי האוצר והתשתיות. יש לציין, כי אורי יוגב, מקורבו של רוה"מ, בנימין נתניהו, מכהן כיום כיועץ חיצוני להנהלת חברת החשמל ולדירקטוריון, וסביר להניח שהוא עודכן בדבר ההצעה.

כאמור המו"מ על יישום הרפורמה במשק החשמל צפוי להתחדש בשבוע הבא, זאת לאחר שלפני כעשרה ימים נחתם הסכם בין ההנהלה לעובדים על הקפאת תוכנית מצפן ושילובה במו"מ על השינוי המבני.

בסוף השבוע האחרון אישר דירקטוריון חברת החשמל את ההסכם שנחתם עם העובדים. יחד עם זאת, הדירקטוריון החליט כי אם לא יושג סיכום עם העובדים בנוגע לרפורמה עד ה-2 באוגוסט, החברה תמשיך ביישום תוכנית מצפן.

כמחברת החשמל נמסר כי "יו"ר הדירקטוריון הכין מסגרת רעיונית לדיון על הרפורמה אשר לדעתו עשויה לשמש בסיס הולם לדיון משותף סביב שולחן עגול של כל הצדדים הרלוונטים. אין בשלב זה להתייחס לפרטים, משום שמדובר במסגרת רעיונית לדיון".