דן אנד ברדסטריט: ירידה של עשרות אחוזים בביקוש לרו"ח; ירידה של 20% בשכר רו"ח

דירוג המשרדים הגדולים כמעט לא השתנה: קוסט מוביל עם 224 חברות ציבוריות מבוקרות, אחריו בריטמן עם 124 וסומך עם 106 ■ בקרב חברות מדד ת"א-100 מוביל סומך עם 41 חברות מבוקרות ואחריו קוסט עם 34

ירידה של 20% בשכר רואי החשבון וירידה דרמטית של 60%-70% בביקוש לרואי חשבון - כך עולה מנתוני "דן אנד ברדסטריט", במסגרת דירוג משרדי רואי החשבון לפי מספר החברות הציבוריות המבוקרות.

את דירוג המשרדים המבקרים חברות ציבוריות מוביל משרד ארנסט אנד יאנג, קוסט-פורר-גבאי את קסירר, בראשות רו"ח רונן בראל עם 224 חברות ציבוריות; במקום השני - דלויט-בריטמן-אלמגור זהר עם 124 חברות ציבוריות; במקום השלישי - KPMG סומך-חייקין עם 106 חברות ציבוריות; PwC קסלמן וקסלמן מטפל ב-101 חברות ציבוריות, ו-BDO זיו האפט במקום החמישי עם 66 חברות ציבוריות.

לפי הנתונים, החל מנובמבר 2008 החלה ירידה משמעותית בגיוס רואי חשבון חדשים. אמנם בחודשים דצמבר אשתקד וינואר השנה נרשמה מגמת שיפור מסוימת, אך מפברואר המשבר העמיק, וכעת הוא בעיצומו ובא לביטוי בירידיה של עשרות אחוזים בביקושים למשרות בענף.

מהנתונים שנאספו עולה כי משכורתו של מנהל כספים בכיר בחברות גדולות וציבוריות עומדת על כ-30 אלף שקל לחודש ויותר; משכורתו של מנהל כספים (בחברות קטנות יותר) וסמנכ"ל כספים עומדת על 20-25 אלף שקל בחודש; חשב מרוויח 15-18 אלף שקל בחודש; ועוזר חשב משתכר בין 10,000 שקל ל-13 אלף שקל בחודש.

מהדירוג של רואי החשבון המבקרים דו"חות כספיים של חברות ציבוריות עולה כי כמעט 90% מכלל החברות הציבוריות בישראל מבוקרות על-ידי 11 משרדי רואי חשבון בלבד. זאת, מתוך כ-1,940 משרדי רואי חשבון הקיימים בישראל.

עם זאת, עולה כי בקרב החברות הרשומות במדד ת"א-100 מוביל סומך-חייקין עם 41 חברות מבוקרות, בעוד קוסט מטפל רק ב-34 חברות. אחריהם בחברות מדד ת"א-100 - בריטמן-אלמגור מבקר 12 חברות; זיו-האפט עם 8 חברות; וקסלמן וקסלמן מבקר 5 חברות הנמנות על ת"א-100.

לדברי מנכ"ל דן אנד ברדסטריט, ראובן קובנט, בעקבות המשבר הפיננסי ספג ענף ראיית החשבון מכה. משרדים קטנים של רואי חשבון נסגרו והמשרדים הגדולים נאלצו לקצץ בהוצאות. עם זאת, לדבריו, "המשרדים הגדולים נשארו יציבים ואיתנים מבחינה פיננסית, ודירוגם כמעט ולא השתנה - מה שמעיד על כך שלמרות המשבר, הם הצליחו לבצע את הצעדים הדרושים כדי לא להיפגע בצורה נרחבת מדי, כמו שינוי כיוון באופי הפעילות התואם מצב של מיתון".

דירוג