אנחנו לא צריכים ועד עובדים

עם כל הכבוד ליחימוביץ' ומאבק הפועלים, איגוד זה הדבר האחרון שאנשי היי-טק צריכים

בשבוע שעבר, במפגש עם אנשי הקרנות, הציגו בכירי ארנסט אנד יאנג ישראל נתונים על המשבר בהיי-טק העולמי. יורם טיץ, מנכ"ל משותף בפירמה, סיפר על שיחה שקיים עם מנהל בכיר בחברה בינלאומית גדולה. זה אמר לו, שאמנם עלויות ההעסקה בהרצליה ובעמק הסיליקון השתוו לאחרונה, אך התפוקה המתקבלת מארבעה מהנדסים ישראלים משתווה לעשרה מהנדסים בכל מקום אחר.

בהקשר הזה, אני חוזר ומתייחס כאן לקמפיין המיותר של חברת הכנסת שלי יחימוביץ' להטבת תנאיהם של עובדי ההיי-טק.

בבלוג שלה קראה יחימוביץ' "פועלי כל עולם ההיי-טק, התאחדו", ולאחרונה צוטטה ב"גלובס" כאומרת שאפילו בעמק הסיליקון כבר מבינים שעל עובדי ההיי-טק להתאגד תחת קורתו של ארגון מקצועי, שיילחם את זכויותיהם.

ובכן, כמי שביקר בעמק הסיליקון רק בשנה הנוכחית יותר ממספר הפעמים שהגברת יחימוביץ' ביקרה שם בכל ימי חייה; כמי שנפגש ושוחח רק בשנה האחרונה בעמק הסיליקון עם יותר אנשי היי-טק מאשר חברת הכנסת פגשה אי-פעם, אני מתכבד להכריז כאן, שדבריה הם דמגוגיה ותו לא.

אני מבין את רצונה של חברת הכנסת לנכס לעצמה הישגים פופוליסטיים וללחום את מלחמת הפועלים הנדכאים באשר הם, אך הכללת המאבק שלה אל תחום ההיי-טק היא ביטוי לחוסר הבנתה בענף הזה, אבל חמור יותר - היא פגיעה קשה אפשרית באטרקטיביות שלנו בשוק הבינלאומי.

גם עובדי ההיי-טק, עליהם יצאה הגברת יחימוביץ' להגן, עלולים להפסיד בגדול. כי יש כבר מנכ"לים, שבודקים אם החוק מאפשר להם לא לשלם זכויות והטבות על שעות נוספות, כאלו המשולמות היום באופן אוטומטי על משכורות גלובליות.

התודות, ידידיי עובדי ההיי-טק, לחברת הכנסת יחימוביץ'.

הישג מפוקפק

בשבוע שעבר, במסגרת שלל מאבקי האגו סביב אישור התקציב, השיג מזכ"ל ההסתדרות עופר עיני, בעל בריתה של הגב' יחימוביץ' ומי שמכונה בבלוג שלה כ"מנהיג הכלכלי החשוב במדינה" וגם "קרן אור באפלה", הישג מביש ואפילו מסוכן יותר להיי-טק ממלחמתה המיותרת של חברת הכנסת: על-פי העדכון לחוק ההסדרים, מעסיקים יחויבו לנהל משא ומתן קיבוצי עם עובדיהם.

מעבר לבעייתיות של ההישג המפוקפק הזה בהקשר של יחסי העבודה במשק הישראלי, עבור ההיי-טק הוא יהווה לא פחות מאסון. אם התחרותיות של ההיי-טק הישראלי תיפגע, הרי שאולי יהיו פה מקומות עבודה נפלאים, נאורים ושוחרי זכויות האדם, אבל יהיו פה מעט מאוד מקומות כאלה. כי ההון הבינלאומי, החמצן המזין את ההיי-טק המקומי, יופנה למקומות קצת פחות נאורים אבל יותר אטרקטיביים, כמו אנגליה, סין והודו.

התחרותיות של ההיי-טק הישראלי כנראה איננה מעניינת את הפוליטיקאים עיני ויחימוביץ', שהרי חשוב להם יותר לקדם את מעמדם הפוליטי מלדאוג לענף הכלכלי המשמעותי ביותר במדינה.

אבל לבאי כנס איגוד קרנות ההון סיכון (IVA) השבוע, הנושא הזה הוא קריטי. ולכן, יש בי התקווה שעובדי ההיי-טק הישראלי, ועימם היזמים והמשקיעים, יפשטו את מדי הלפלפים הצפוניים המנומסים והאנמיים, וייצאו למלחמת חורמה על עתיד ההיי-טק הישראלי.

אל תטעו, הפוליטיקאים שמנכסים אותנו אל הקמפיינים שלהם, עושים זאת אך ורק משיקולים פוליטיים צרים ומתוך אי-הבנה מוחלטת, ובטח לא משיקולים של טובת המדינה, או עובדי ההיי-טק. אז היפגשו במסדרונות הכנס וצאו בקריאה גדולה: "אנשי כל עולם ההיי-טק הישראלי התאחדו, פוליטיקאים - החוצה!" *

יזהר שי, שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל, ישתתף בכנס IVA, שייערך ב-19 במאי בשיתוף "גלובס"