פיילוט ראשון בארץ: איסוף ישירות מהבתים של בקבוקים ופחיות הכלולים בחוק הפיקדון

בכל בית בישראל ישנם 6-8 מיכלי משקה הניתנים למיחזור על-פי החוק, ובסך-הכל כ-12 מיליון מיכלים בכל רגע נתון ■ במסגרת הפיילוט תאסוף החברה את המיכלים תמורת תשלום במזומן של דמי הפיקדון

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

חברת איסוף מיכלי המשקה, אסופתא, יוצאת בפיילוט ראשון מסוגו בארץ של איסוף מיכלי משקה הכלולים בחוק הפיקדון, ישירות מהבתים. הפיילוט יחל בימים הקרובים בערים ירושלים, מודיעין ואריאל. במסגרת הפיילוט תאסוף החברה את המיכלים, החל מכמות של 1,000 מיכלים, תמורת תשלום במזומן של דמי הפיקדון.

על-פי נתוני תאגיד המיחזור, רק כ-66% מהמיכלים מועברים למיחזור, כאשר למעלה מ-200 מיליון מיכלים מושלכים, מדי שנה, לפח. עוד עולה מנתוני תאגיד המיחזור כי משקי הבית אחראים על מיחזור של 10%-14% בלבד מהמיכלים.

מבדיקה שערכה אסופתא, עולה כי בכל בית בישראל ישנם 6-8 מיכלי משקה הניתנים למיחזור על-פי החוק, ובסה"כ, כ-12 מיליון מיכלים בכל רגע נתון. מעבר לאובדן הכספי של השלכת המיכלים לאשפה במקום למיחזור, הדבר גורם לנזק גדול ומיותר לסביבה - לא רק שמרבית המיכלים אינם מתכלים, בחלק מהמקרים על מנת לצמצם את הנפחים הנגרמים מאלפי טונות של מיכלים, המזבלות שורפות את הפלסטיק וגורמות לנזק נוסף לסביבה ולפגיעה באיכות האוויר.

לדברי ירון ברדוגו, מנכ"ל אסופתא, הסיבה המרכזית בגינה צרכנים פרטיים אינם ממחזרים היא חוסר גישה למרכזי המיחזור, אי הנוחות שבהבאתם לרשתות השיווק ומתחושה של חוסר כדאיות כלכלית באיסוף המיכלים. הפיילוט החדש בא לפתור מצב זה.

עם הצלחתו של הפיילוט ועמידה ביעדים אותם קבעה החברה, אסופתא מתכוונת להרחיב את האיסוף מהבתים גם לערים אחרות בארץ.

אסופתא הוקמה בשנת 2002 בעקבות חוק הפיקדון. לחברה כ-50 תחנות איסוף בפריסה ארצית והיא מפעילה צי של רכבי איסוף בקבוקים ופחיות בכל הארץ. היקף מיכלי המשקה הכלולים בחוק הפיקדון נאמד בכ-650 מליון פחיות, בקבוקי פלסטיק וזכוכית בשנה.