בבנק ישראל לחוצים מירידת הדולר ומבהירים: לא הוחלט על הפסקת רכישות המט''ח

"רכישות אלה נמשכות כרגיל כל עוד לא הכריז בנק ישראל אחרת", נכתב בהודעת הבנק לעיתונות ■ הדולר צונח בחדות - והגיע הבוקר לרמה של 4 שקלים ■ סיטיגרופ, אתמול: "בנק ישראל יפסיק רכישות המט"ח"

"נוכח הפרסומים של הימים האחרונים, מבהירים בבנק ישראל כי הבנק ימשיך לרכוש דולרים בקצב הרגיל - 100 מליון דולר בכל אחד מהימים שני עד חמישי, ו-50 מליון דולר בימי שישי. רכישות אלה נמשכות כרגיל כל עוד לא הכריז בנק ישראל אחרת", נכתב היום בהודעת בנק ישראל לעיתונות שנשלח לפני דקות.

בבנק ישראל מפנים להודעה לעיתונות שפורסמה ב-25 במארס, לפיה, "בנק ישראל מודיע כי על רקע המצב הכלכלי בעולם וכחלק ממדיניותו הכוללת, הוא ימשיך לרכוש 100 מיליון דולר ליום בממוצע בשוק המט"ח בישראל". זאת, במסגרת התכנית להגדלת יתרות מט"ח שעליה הודיע בנק ישראל ב-20 במארס שנה קודם. על-פי ההודעה, "בנק ישראל ימשיך לבחון תכנית זו מעת לעת, תוך התחשבות בתנאי השוק והמצב הכלכלי בארץ ובעולם. על כל שינוי בתוכנית יודיע הבנק לציבור".

"אנו שואלים את בכירי בנק ישראל איך ומתי הם יפסיקו עם זה (רכישות מט''ח ואג''ח ממשלה, א"פ), והתחושה שלנו היא שהם גם לא יודעים וגם חוששים. יש לנו ניסיון רע בעניין: הם תמיד יודעים איך מתחילים להתערב אבל יש הרבה פחות ידע איך לסיים התערבויות בשוק", מסר ל"גלובס" גורם בכיר בשוק ההון לפני שלושה ימים, דברים שזכו לזעם רב בקרב בכירי בנק ישראל וכנראה החלו את התחושות בשוק כי בנק ישראל "הסתבך" עם התוכנית ולא יודעת איך לצאת ממנה, למרות רצונם של מנהליו להפסיקה.

לפי שעה, צונח הדולר בשיעור חד של יותר מ-2% לרמה של 4 שקלים בלבד, כאשר עד לפני שבועיים נסחר המטבע האמריקני מעל 4.2 שקלים.אתמול (ד'), נזכיר, פרסמה חטיבת ההשקעות של סיטי סקירה על השווקים המתפתחים ובה פרק נפרד על כלכלת ישראל. כלכלני הבנק ערכו ביום שני פגישה עם ד"ר קרנית פלוג, מנהלת המחקר בבנק ישראל. לטענת כלכלני הבנק, "שער השקל יתאזן מול הדולר, ובנק ישראל יפסיק רכישות המט"ח היומיות", כיוון שאין עוד צורך בכך.

[לאתר המט"ח]