אובמה פוגע בחברות ישראליות

לרפורמת המיסוי נגד "פרצות מס בתאגידים בינלאומיים" שהוא מוביל יש השפעה קשה

הרפורמה של אובמה

תאגידים אמריקאיים נתונים כיום למתקפה חסרת תקדים מצד ממשלו של הנשיא ברק אובמה המבקש לגבות מהם יותר מס. התאגידים מצידם החלו לנהל מאבק עיקש ביוזמות הממשל האמריקאי, כאשר הטיעון המרכזי שלהם הוא שהגברת נטל המס תגרום לפגיעה בכלכלה של ארצות הברית.

המאבק בתאגידים הגלובליים


ממשל אובמה פרסם לאחרונה הצעה אשר מטרתה להיאבק בתאגידים אמריקאיים רב-לאומיים הפועלים במדינות אחרות וכן בעשירים המחזיקים בחשבונות בנק במקלטי מס. מדובר בשורת צעדים של הממשל בדרך לתיקון, מה שהם מכנים, "מערכת המס הפרוצה".

טימותי גייטנר, שר האוצר האמריקאי, הציג נתונים לפיהם בשנת 2004 תאגידים אמריקאיים רב-לאומיים שלמו למס הכנסה האמריקאי כ-16 מיליארד דולר מיסים, בגין הכנסות חוץ בסך 700 מיליארד דולר. המשמעות היא שאותם תאגידים היו כפופים למס אפקטיבי בשיעור כ-2% בלבד, וזאת בשעה ששיעור מס החברות הפדראלי הוא 35%!

היוזמה המרכזית של הממשל היא קידום רפורמה במיסוי הבינלאומי אשר במסגרתו מוצעים תיקונים דרמאטיים בחקיקה אשר בהתאם להערכות הממשל יכניסו הכנסות נוספות של כ - 210 מיליארד דולר על פני 10 שנים.

תוכנית הרפורמה

תוכנית הרפורמה של הממשל כוללת מרכיבים רבים, אחד המרכזיים בה הוא דחיית ההכרה בהוצאות המיוחסות להשקעות חוץ. בעיקרון, דיני המס מאפשרים לחברה אמריקאית לדחות את המס על רווחים הנצברים בחברות בת בחו"ל עד למועד חלוקת הרווחים לארה"ב. כמו כן, חברה אמריקאית זכאית לנכות באופן שוטף את הוצאותיה העסקיות, ללא הבחנה בין הוצאות המיוחסות להשקעותיה בארה"ב לבין הוצאותיה המיוחסות להשקעות בחברות בנות בחו"ל.

בהתאם לרפורמה, לא ניתן יהיה להכיר בהוצאותיהן של חברות אמריקניות אשר תיוחסנה להשקעותיהן הזרות, עד למועד חלוקת הרווחים לחברת האם בארה"ב.

בנוסף, הממשל מתכנן שורת צעדים משלימים, ובין היתר, גיוס 800 מפקחים לרשות המסים האמריקאית, אשר תפקידם יהיה לפקח על יישום הרפורמה והגברת האכיפה על התאגידים האמריקאים הרב-לאומיים.

ביקורת על הרפורמה

אני סבור שרפורמת המיסוי של הנשיא אובמה גרועה, מהטעמים הבאים:

  1. הרפורמה תגרום לפגיעה בתחרותיות של התאגידים האמריקאיים עם תאגידים ממדינות אחרות. למעשה, הרפורמה של אובמה מציבה את התאגידים האמריקאיים בעמדת נחיתות ביחס לתאגידים מתחרים ממדינות אחרות.

  2. כתוצאה מהרפורמה, התאגידים האמריקאיים יאלצו לפטר עשרות אלפי עובדים כדי לחסוך בהוצאות ואף לייקר את המוצרים שלהם. תהיה פגיעה גם בתאגידים אמריקאיים מקומיים הסוחרים עם אותם תאגידים רב-לאומיים.

  3. הרפורמה מהווה את העלאת המיסים הגדולה ביותר מאז 1986, וכפי שהניסיון מלמד, העלאת מיסים גורמת לתוצאות שליליות ביחס לפירמות ולמשק בכללותו.

השפעות הרפורמה


אין לי ספק כי אם תתקבל הצעת הרפורמה של הממשל, הדבר ישפיע לרעה על הדרך שבה פועלים תאגידים גדולים כמו מייקרוסופט, גוגל, אינטל, סיסקו ואחרים.

לרפורמה האמריקאית עלולה להיות גם השלכה דרמאטית על חברות "ישראליות" רבות, אשר מבנה הקבוצה שלהן הינו חברת אם אמריקאית עם חברה בת ישראלית. לאור האמור, מומלץ לבחון את השלכות הרפורמה ובכלל זה שינויים הכרחיים במבנה האחזקות.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net