השופט בדימוס אליהו וינוגרד: האפקטיביות של ועדות החקירה בהן כיהנתי - מוגבלת

"לוועדות חקירה אין כוח מחייב כלפי מי שממנה אותן שימלא את המלצותיה; זה המצב החוקי, והוא די מתסכל את העושים במלאכה; מה שמפליא אותי זה שאנשים אלה נענים כעבור זמן לא רב לעמוד בראשות ועדה אחרת"

"אם אדרג בין 0 ל-10 את האפקטיביות של הוועדות בהן כיהנתי, לא הייתי נותן להן ציון העולה על 5" - כך אמר השופט בדימוס אליהו וינוגרד, שנטל חלק בוועדות חקירה רבות ועמד בראש ועדת החקירה למלחמת לבנון השנייה. וינוגרד דיבר בכנס לשכת המבקרים הפנימיים בתל-אביב.

לדברי וינוגרד, המשמש כיועץ במשרד עו"ד גדעון פישר, "כל ועדות החקירות סובלות מאותה בעיה: לא תמיד הן אפקטיביות".

לדבריו, "לוועדות חקירה אין כוח מחייב כלפי מי שממנה אותן שימלא את המלצותיה. אמנם ההנחה היא שמי שממנה אותן יתחשב בהמלצותיה, אך הוא אינו מחוייב לכך. זה המצב החוקי והוא די מתסכל את העושים במלאכה, שיודעים לצערם שגורל הדו"ח עלול להיות 'מוות בנשיקה'. מה שמפליא אותי זה שאנשים אלה נענים כעבור זמן לא רב לעמוד בראשות ועדה אחרת".

וינוגרד הציג דוגמאות לאי-יישום המלצות ועדות חקירה, כמו בנושא תרומות הדם של העדה האתיופית; אסון הכבל ביחידה 669; וכן הוועדה להפחתת שכר הלימוד אוניברסיטאות.

לדבריו, "הוועדה הגישה מסקנות להפחתה הדרגתית של שכר הלימוד. המסקנות התקבלו פה-אחד, כולל על-ידי האוצר. בסיכומו של דבר האוצר אטם אוזניו עד היום, והיום אפילו מדברים כבר על העלאת שכר הלימוד באוניברסיטאות".