הכלכלה האמריקנית התכווצה בקצב שנתי של 5.7% - ירידה חדה מההערכות

(עדכון) התחזיות הנוכחיות לאומדן התמ"ג צפו צמיחה שלילית של 5.5% בלבד ■ הצריכה הפרטית עלתה ברבעון הראשון ב-1.5%, נמוך מהערכות לעליה של 2% ■ מדד מנהלי הרכש של אוני' שיקאגו צנח ל-34.9 נקודות

הכלכלה האמריקנית התכווצה ב-5.7% ב-4 הרבעונים האחרונים שהסתיימו ברבעון הראשון של 2009 - ירידה גבוהה מההערכות, כך עולה מנתוני המאקרו שפורסמו היום (ו') בארה"ב. התחזיות לאומדן התוצר המקומי הגולמי (התמ"ג) בארה"ב צפו צמיחה שלילית של 5.5% בלבד, לאחר שהאומדן הקודם עמד על צמיחה שלילית של 6.1%. בעוד שהמיתון נותן אותותיו, על-פי הנתונים, גם ברבעון הראשון של 2009, נציין כי רבים מהאנליסטים בארה"ב מאמינים כי קיימים סימנים מעודדים להתאוששות הכלכלה האמריקנית.

כלכלת ארה"ב סיימה את 2008 בנסיגה של 2.8% בקצב התוצר, הנסיגה הגדולה ביותר מזה רבע מאה. הרבעון הראשון ב-2009 מסמן את הרבעון השני ברציפות בו נרשמה ירידה כה חדה במונחים שנתיים. כלכלת ארה"ב נכנסה למיתון בדצמבר 2007, אשר כעת מהווה את המיתון הממושך ביותר בכלכלה הגדולה בעולם מאז מלחמת העולם השנייה.

ולמרות הקיצוצים הנשקפים מהמיתון האמריקני, הצריכה הפרטית עלתה ברבעון הראשון בקצב שנתי של 1.5%, נמוך מהערכות - לעליה של 2%, ולאחר שהנתון שפורסם בחודש שעבר צפה קצב גידול שנתי של 2.2%.

האינפלציה הנגזרת מהתמ"ג עלתה בשנה שחלפה ושהסתיימה במארס ב-2.8%, נמוך במעט מהציפיות ומהתחזיות הקודמות, שתיהן הצביעו על עלייה של 2.9%. ליבת האינפלציה, כלומר הנתון בניכוי עליות מחירים במוצרי דלק ואנרגיה, עלה ב-1.5% ברבעון הראשון; בכך, עמד הנתום בתחזיות האנליסטים בוול סטריט ולמעשה היה זהה לנתון הקודם שפורסם.

ממשלת ארה"ב מפרסמת 3 אומדנים לביצועי הכלכלה מידי רבעון, המפורסמים בהפרשים של חודש האחד מהשני. הנתון היום מיוחס לאומדן השני לצמיחה (השלילית) של כלכלת ארה"ב ברבעון הראשון, בשנה שהסתיימה ברבעון הראשון. האומדן האחרון יפורסם בשלהי יוני. התוצר המקומי הגולמי מודד את ערך כלל המוצרים והשירותים בארה"ב, והצמיחה או הנסיגה שלו הוא השינוי בערך זה ביחס לנתון המקביל אשתקד.

זמן קצר לאחר תחילת המסחר בוול סטריט פורסם מדד מנהלי הרכש של אוניברסיטת שיקאגו. מדד מאי ירד ל-34.9 נקודות, נתון נמוך יותר מההערכות שסברו כי דווקא יעלה - ל-42 נקודות, לאחר שבאפריל עמד על 40.1 נקודות. נזכיר כי נתון הגבוה מ-50 נקודות מצביע על התרחבות מגזר הייצור, ונתון הנמוך ממנו - על התכווצות המגזר.

נקנח בנתון המאקרו האחרון למאי, הלא הוא מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן. מדד מאי דווקא עלה במקרה זה - ל-68.7 נקודות. ההערכות חזו עלייה קלה ל-68 נקודות מ-67.9 נקודות במדד אפריל.