ג'ימייל, הדור הבא: גוגל משיקה מוצר חדש, מיקרוסופט משיקה מנוע חיפוש חדש

גוגל משיקה את Wave וטוענת: "כך האי-מייל היה נראה לו היה מומצא היום" ■ מיקרוסופט משיקה את מנוע החיפוש Bing ומגדירה אותו כ"מנוע החלטות" ולא כמנוע חיפוש

מדינה אחת ריכזה בסוף השבוע את כל תשומת הלב של תעשיית האינטרנט - קליפורניה. בתזמון מעניין, שתי ענקיות האינטרנט, גוגל ומיקרוסופט , בחרו להשיק מוצר חדש, באותו היום ואפילו בזמנים חופפים.

גוגל הציגה בפני 4,000 מפתחים, ביום השני של הכנס Google I/O, את השירות Google Wave, ואילו מיקרוסופט הכריזה בכנס של All things Digital על השקת מנוע החיפוש החדש שלה - Bing.

העובדה שמיקרוסופט עובדת על מנוע חיפוש חדש כבר ידועה מזה זמן מה, כך שההודעה על ההשקה הרשמית בסוף השבוע התקבלה באהדה - אך לא בהפתעה. לעומת זאת, בכנס המפתחים השנתי של גוגל, אפשר היה לשמוע על המוצר החדש שפיתחה ענקית החיפוש בחשאיות, ובמשך יותר מ-4 שנים.

כאשר 3 מפתחי השירות הציגו את Google Wave בכנס, בפרזנטציה שנמשכה שעה וחצי, הקהל הגיב במחיאות כפיים סוערות. הבלוגוספירה, וטוויטר בפרט, התמלאו במהרה בפוסטים על Wave, שדחקו לפינה את העובדה שגם למיקרוסופט יש בשורות. לאור זאת, יש להניח שעיתוי ההכרזה של גוגל לא היה מקרי, ונועד גם להאפיל על ההכרזה של מיקרוסופט, שאליה נגיע בהמשך.

בגוגל טוענים כי ה-Wave הוא שירות שמספק תשובה לשאלה: "כיצד היה נראה האימייל אילו היה מומצא היום"? זוהי פלטפורמה שמאפשרת תקשורת בין גולשים, ומאחוריה עומדים מפתחים שיושבים במשרדי גוגל שבסידני, אוסטרליה: האחים לארס ויאנס אסמוסן, שמכרו לגוגל את הסטארט-אפ שהקימו, Where 2 Tech, ששימש בסיס לפיתוח האפליקציה Google Maps, וסטפני האסון.

כל צורת תקשורת בשירות החדש מוגדרת כ-Wave (גל), שמתחיל אצל 2 משתמשים או יותר, ויכול להיגמר עם מספר לא מוגבל של משתמשים. תיאורטית, הגל יכול להימשך לנצח ולנוע במרחבי הווב. ה-Wave משלב יכולות של דואר אלקטרוני, תוכנות מסרים מיידיים ושיתופיות בקבצים, והייחוד שלו טמון בכך שהתקשורת מתנהלת בזמן אמת.

כך, משתמשים יכולים להתחיל בגל, ולהוסיף משתמשים נוספים לשיחה שנוצרת. ברגע שמשתמש מתחיל להקליד מסר, המשתמשים רואים זאת בזמן שזה נעשה, בניגוד לתוכנות מסרים מיידיים שמאפשרות לראות הודעה שנשלחת רק לאחר שהשולח לוחץ על מקש האנטר (פיצ'ר זה ניתן לביטול).

משתמשים אחרים יכולים להגיב לפרטים מסוימים שמופיעים בגל ולא לכל התוכן עצמו, ובכך ליצור תת-שיחות בתוך הגל המרכזי. משתמשים גם יכולים לבחור להפוך חלקים מסוימים בגל לפרטיים, ולהפוך אחרים לציבוריים.

פיצ'ר מעניין נוסף הוא פלייבק, שמאפשר למשתמשים חדשים להצטרף לגל קיים, ולא לפספס דבר ממה שקרה קודם לכן. לחיצה על מקש זה מציגה את כל ההודעות שכתבו המשתמשים שנטלו חלק בגל, ולפי סדר כרונולוגי. פיצ'ר אחר מאפשר למשתמשים מרחבי העולם לתקשר זה עם זה למרות מגבלות שפה - משתמש יכול לכתוב באנגלית, ואילו הנמען יכול לראות, בזמן אמת, את ההודעה הזו מתורגמת לשפה הספרדית, למשל. ככלל, הממשק תומך בכל שפה אפשרית, ובפרזנטציה של גוגל הוצגה השפה העברית כדוגמה לכך.

בהתאם לתופעת הויקי, שמאפשרת למספר גדול של גולשים לשתף פעולה בווב, גם Wave מאפשר למשתמשים לערוך מסמכים במשותף, באמצעות ממשק נוח שמאפשר לזהות בקלות מי ערך את התיקון ומתי, ולראות את התיקונים בזמן שהם נעשים. כמו-כן, הוא מאפשר למשתמשים לשחק ביחד במשחקי מחשב, דוגמת סודוקו או שח, או לשלב ציוצים מטוויטר, בתוך הגל.

מלבד תכנים טקסטואליים, גל יכול לכלול גם קטעי וידיאו ותמונות, ומשתמשים יכולים להוסיף אותם בקלות, באמצעות טכנולוגיית "משוך וזרוק", ואילו המשתמשים האחרים יכולים לראות תצוגות ממוזערות של התמונות הללו בזמן אמת, עוד לפני שהועלו במלואן. גם את התכנים הללו יכולים המשתמשים לערוך במשותף. יש לציין, כי הפיצ'ר הזה עדיין אינו אפשרי בדפדפנים של היום, מבלי להוריד תוסף מתאים.

Wave מבוסס על פלטפורמת הקוד הפתוח, כך שמפתחים יכולים לפתח עבורו אפליקציות נלוות, באמצעות ממשק API, במטרה לשפרו ולהגדיל את השימושיות שלו. זו גם הסיבה שגוגל השיקה כעת את המוצר, למרות שהוא עדיין בגרסת בטא ועדיין לא יציב דיו. בהערת אגב, ניתן לציין שגם שירות Gmail של גוגל נמצא עדיין בגרסת בטא, 4 שנים לאחר השקתו.

גוגל הבינה כי ללא קהילת המפתחים העולמית, שיכולה לשפר את המוצר ולגלות אפשרויות יישומיות חדשות, יהיה לה קשה להגיע למסה קריטית של משתמשים. בעתיד, סבורים מומחים, Wave עשוי אף להחליף את הג'ימייל. השירות יושק באופן רשמי לקראת סוף 2009.

ומכאן למנוע החיפוש החדש של מיקרוסופט, שנוספו לו פיצ'רים חדשים ותצוגת המשתמש שלו הפכה לעשירה יותר. מיקרוסופט מגדירה את המנוע כ"מנוע החלטות" ולא כמנוע חיפוש, וטוענת כי הוא מקל על המשתמשים לקבל החלטות. הוא כולל בתוכו גם את היכולות של Powerset, מנוע חיפוש סמנטי אותו רכשה מיקרוסופט תמורת 100 מיליון דולר, וגם יכולות של Farecast, חברה שבין יזמיה היה פרופ' אורן עציוני הישראלי.

בין הפיצ'רים במנוע החדש, בינג, יש גם אופציה להציג את תוצאות החיפוש על-פי קטגוריות. כך, תוצאות חיפוש של שאילתה על עיר ספציפית, יאפשרו לראות תוצאות שמחולקות לאוכלוסיה, תרבות ומסעדות.

פיצ'ר אחר הוא תוצאת חיפוש מובלטת, שעל-פי ניתוח השאילתה, Bing סבור כי הוא הכי מתאים לרצונות של המשתמש ומגיע ממקור המידע הכי מוסמך. Bing גם יאפשר לראות Preview של האתרים שמוצגים בתוצאות החיפוש, במטרה לחסוך למשתמשים הקלקות מיותרות על תוצאות שאינן מכילות את המידע הרצוי.

לא בטוח שהפיצ'רים החדשים יצליחו לשפר את מעמדה של ענקית התוכנה בשוק החיפוש האמריקני - 8.2% למיקרוסופט בהשוואה ל-64.2% לגוגל - אבל הם עשויים לפשט את תוצאות החיפוש שמתקבלות.

לדברי מיקרוסופט, כ-50% משאילתות החיפוש היום מסתיימות בתוצאות חיפוש לא מספקות, והחברה מקווה לשנות זאת. לכן, המילה Bing משקפת את הנקודה שבה תוצאת חיפוש מתאימה באופן קולע לשאילתת החיפוש. בבלוגוספירה יש מי שמפרשים את המילה Bing באופן אחר: But It's Not Google.