כלכלני סיטי לסטנלי פישר: "פרסם אסטרטגיית יציאה מרכישות המט"ח - הדולר עלול להיחלש בחדות כשייפסקו"

הכלכלן דיוויד לבין: "התחזקות השקל בימים האחרונים מוכיחה שהשוק מתחיל להבין את הדילמה של בנק ישראל" ■ "בנק ישראל לא צפוי להפסיק את רכישות המט''ח בקרוב - אלא בד בבד עם ההתאוששות מהמיתון"

נגיד בנק ישראל סופג ביקרות חריפה, דווקא מחו''ל, על מדיניותו המוניטארית בנושא התערבותו הממושכת בשוק המט''ח. בדו''ח מיוחד שפורסם היום על המדיניות המוניטארית של בנק ישראל שחיבר סיטיגרופ, כותב הכלכלן דיוויד לבין, כי בנק ישראל נקלע למצב "לא רצוי" שיכול להביא לתיסוף חד של השקל אל מול הדולר, כאשר הבנק המרכזי יפסיק להתערב באופן אגרסיבי בשוק המט''ח.

"בנק ישראל עשוי למצוא עצמו במצב בו לא רצוי ולא צריך לצבור עתודות מט"ח", כותב לבין, לאור ההשלכות האינפלציוניות על רקע פיחות בשקל. נזכיר, כי בנק ישראל רוכש כל יום 100 מיליון דולר ליום (50 מיליון דולר בימי שישי) ובנוסף, רוכש מידי יום אג"ח ממשלתיות ב-200 מיליון שקל.

"בנקודה מסוימת, בנק ישראל יצטרך להבהיר כיצד בכוונתו להפסיק לרכוש דולרים", נכתב בסקירה שהוציא אתמול (ד'). לדבריו, ניכרת עלייה בציפיות לאינפלציה העתידית, דבר שיחייב, במוקדם או מאוחר, להפסיק את פעילותו של בנק ישראל בשוק המט''ח. הדברים נכתבים על רקע סביבת ריבית נמוכה ולאותם כלים המכונים על-ידי הבנק האמריקני כ"לא קונבנציונלים".

"קשה לומר שערכו של השקל מתומחר בחסר", כתב ביחס להתחזקות הדולר בחודשים האחרונים, לצד הציפיות האינפלציוניות אשר בעליה. כלכלני הבנק האמריקני מעריכים כי בטווח הקצר, ייתכן והבנק ימשיך לרכוש דולרים בטווח הקצר לצד העלאת ריבית.

עם זאת, בסיטיגרופ מודעים לעובדה שהשוק ער לדילמה העומדת בפני בנק ישראל, היות והתחזקות המטבע המקומי על חשבון הדולר באחרונה מבטאת זאת. "חזרה למתווה של צמיחה תקטין את חששותיו של הבנק מפיחות בדולר", מציין הכלכלן, בעודו מעריך כי התאוששות המשק תאפשר לספק לבנק ישראל את הדרך הקלה ביותר להפסיק את התערבותו בשוק המט"ח. "כרגע, איננו סבורים שהבנק יפסיק לרכוש מט"ח בקרוב", נכתב בסקירה, בה גם האופציה של העלאת ריבית אינה נפסלת.

על כל פנים, בסיטיגרופ לא שוללים תרחיש של עליות בלחצים האינפלציונים בשל העלאת המע"מ ב-1%, כלומר לרמה של 16.5%. "אם ההעלאה תאושר על-ידי הכנסת, מדד המחירים לצרכן עשוי לעלות ב-0.5%-1%".

לפיכך, בסיטיגרופ קוראים לסטנלי פישר להבהיר את אסטרטגיית היציאה מתוכנית הרכישות. נזכיר כי פישר, נגיד בנק ישראל, כיהן כמספר 2 בסיטיגרופ בטרם כיהן בתפקידו הנוכחי.