האוצר תמיד מנצח בסוף

עוד לא נולד השופט שיערער על פסיקת אגף התקציבים - הערכאה העליונה של ישראל

ב-12 במאי מיהרו פקידי האוצר אחוזי בהלה, אל לשכתו של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. בפנים קודרות ובעיניים דומעות כמעט, הם בישרו לו על הסיכומים המפליגים לכאורה בין יו"ר ההסתדרות ליועצו הכלכלי של רה"מ, אורי יוגב. לא יעלה על הדעת, הם זעקו, שהחלטות מהותיות הקשורות ליחסי העבודה במשק, יתקבלו בצורה חפוזה כל כך. לא יכול להיות שזה יעבור בלי דיון רציני.

באותם ימים ממש, ובאותו הליך חפוז המכונה "חוק ההסדרים", ביקשו פקידי האוצר לכלול "סעיף עוקף בג"ץ", שיבטל למעשה את פסיקת בית המשפט העליון בעניין ההוצאות עבור מטפלת.

לא, הם לא זחלו אז אל לשכתו של מני מזוז, כדי שיחווה את דעתו. אמנם ישבו להם חמישה שופטים וקבעו את מה שקבעו. אליעזר ריבלין, מרים נאור, עדנה ארבל, אליקים רובינשטיין ואסתר חיות - אבל מי הם בכלל. אז מה אם קדם לכך דיון מהותי בבית המשפט המחוזי, אז מה אם הסוגיה הזאת נמצאת במרכז הדיון הציבורי מזה שנים.

עוד לא נולד השופט שיערער על פסיקת אגף התקציבים - הערכאה העליונה באמת במדינת היהודים.

אין כמו בוז'י

באוצר לא ויתרו גם אחרי שהסעיף המדובר יצא מחוק ההסדרים, והביאו היום את הסוגיה לפתחה של הממשלה. אולי עכשיו כשעופר עיני לא בסביבה, זה יצליח לעבור. נעשה מערוף לברוורמן, ניתן משהו גם למרידור, ונפלרטט קצת עם בוז'י. אין כמו בוז'י.

במקום נקודת זכות אחת ניתן שתיים, אולי אפילו שלוש. ככה זה הפוליטיקאים, תן וקח.

בין ויסקוסין לחוק המטפלת

נסו לספור כמה פעמים מופיעים בדברי ההסבר של חוק ההסדרים, הביטויים "עידוד יציאה לעבודה", או "הגדלת כוח העבודה". תוכנית ויסקונסין תעודד תעסוקה, פגיעה בקשישים הסיעודיים תעודד תעסוקה, אפילו סגירת המרכזים התעסוקתיים תעודד תעסוקה (השד יודע איך). ומה בדבר הכרה בהוצאות על מטפלות? אסון לאומי, פשוט קטסטרופה.

מרתק לקרוא חלק מהמסקנות שעולות אחרי מספר שנים של הפעלת תוכנית ויסקונסין בכמה מקומות בארץ. ראשי המרכזים של התוכנית יודעים לספר כי אחד החסמים הגדולים ביותר של אמהות לילדים קטנים בפני יציאה לעבודה, הוא סוגיית השמירה על הילדים.

מרכזי התוכנית משתדלים בשלב הראשון להעניק גן ילדים בחינם למשתתפי התוכנית, אולם זמן קצר יחסית אחרי שאותה אמא מוצאת עבודה, לוקחים ממנה את המסגרת לילד משיקולי תקציב.

נתון נוסף שכדאי לשים אליו לב, הוא שההכנסה של משתתפי התוכנית נשארה זהה - בין אם קיבלו הבטחת הכנסה ובין אם מצאו עבודה. כאן נכנסה לתמונה ורד פרי, שהצליחה לספק תקווה כי משהו בסיפור המעוות הזה ישתנה. עכשיו לכו תסבירו את זה למשרד האוצר.