התעשיינים: נסיגת הייצוא התעשייתי התמתנה במארס-אפריל ל-4%

ייצוא ההיי-טק ירד ב-2%, וזאת לאחר עלייה של 10% בחודשיים הראשונים של השנה ■ את הירידה מיתנו גידול חד של 58% בייצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים, וגידול מתון של 2% בייצוא ענף ציוד התקשורת, בקרה ורפואי

הייצוא התעשייתי ממשיך לרדת. מאז החרפת המשבר הכלכלי (ספטמבר 2008) ועד אפריל 2009, התכווץ הייצוא התעשייתי ב-17%. משמעות הדברים היא הפסד יצוא בסך של 6.5 מיליארד דולר. כך עולה מניתוח חודשי של מצב הייצוא שערכה התאחדות התעשיינים.

מהנתונים עולה עם זאת כי בחודשים מארס-אפריל נמשכה אמנם הנסיגה בייצוא התעשייתי, אך תוך התמתנות בעוצמתה. מדובר בנסיגה של 4% בייצוא התעשייתי, זאת בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת בחודשים ינואר-פברואר 2009 שהייתה 2.4 מיליארד דולר ולנסיגה של 7.5% בחודשיים הללו לעומת הרבעון האחרון של 2008. הייצוא התעשייתי בחודשים מארס-אפריל 2009 הסתכם בכ-5 מיליארד דולר.

מניתוח הייצוא על-פי ענפים עולה, כי בחודשים מארס-אפריל, נרשמה ירידה של 9% בייצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית (כימיקלים וזיקוק נפט למעט תרופות, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי). זאת, בהמשך לירידה חדה יותר בחודשיים הראשונים של השנה. כך רשמה הקבוצה נסיגה מצטברת של 30% בייצוא מתחילת השנה. הירידה בייצוא הקבוצה בחודשים מארס-אפריל 2009 נגזרה כולה מצניחה של 19% בייצוא ענף הכימיה (ללא תרופות). מנגד, גידול מתון של 2% נרשם בייצוא ענף המנועים והחשמל לצד קיפאון בייצוא ענף המכונות והציוד.

עוד עולה, כי בייצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית נרשמה נסיגה של 2%, וזאת לאחר עלייה של 10% בחודשיים הראשונים של השנה. נסיגה זו נגזרה מירידה של 11% בייצוא ענף התרופות ושל 37% בייצוא ענף כלי הטיס, לאחר גידול מהיר בייצוא ענפים אלו בחודשיים הראשונים של השנה.

מנגד, גידול חד של 58% נרשם בייצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים, לצד גידול מתון של 2% בייצוא ענף ציוד התקשורת, בקרה ורפואי. עליות אלו מיתנו במידה רבה את הנסיגה בסך יצוא הקבוצה (מדובר ברכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות).

בייצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית חלה נסיגה מתונה של 1%, בהמשך למגמת הנסיגה שהחלה ברבעון האחרון אשתקד. כך, מאז הרבעון השלישי אשתקד התכווץ יצוא הקבוצה בשיעור מצטבר של 38%. נסיגת הייצוא בקבוצה זו בחודשים מארס-אפריל נגזרה מירידה של 7%-13% בייצוא מרבית ענפי הקבוצה (גומי ופלסטיק, מתכת ותכשיטים) וקוזזה בחלקה הגדול בשל גידול של 21%, בייצוא ענף הכרייה והמינרלים.

מנגד, קיפאון נרשם בייצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, לאחר נסיגה של 10% בממוצע בחודשים ינואר-פברואר. בהתאחדות מציינים, כי קיפאון זה משקף קיפאון בייצוא כל ענפי הקבוצה (מדובר במזון ומשקאות, טקסטיל הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס).

בחינת התפתחות יצוא הסחורות לפי ארצות הסחר מגלה, כי הנסיגה הדולרית בייצוא הקיפה את מרבית גושי הסחר, למעט הייצוא למדינות אסיה, אשר רשם גידול של 4%. בתוך כך, התכווץ הייצוא לאיחוד האירופי ב-9% במונחים דולריים בחודשים מארס-אפריל, לעומת ממוצע החודשים ינואר-פברואר השנה, שעמד על 836 מיליון דולר. זאת, לצד נסיגה מתונה של 1% בייצוא לארה"ב ונסיגה חדה של 13%, בייצוא ליתר מדינות העולם.

מההתאחדות נמסר, כי הנסיגה הדולרית המתונה יחסית בייצוא לארה"ב מתיישבת עם הגידול הריאלי בייצוא ענפי האלקטרוניקה בכלל והרכיבים האלקטרוניים בפרט, המיועד בחלקו הגדול לארה"ב, והיא משקפת בחלקה את הירידה במחירי הייצוא הדולריים של ענפים אלו.