שטייניץ יוצא לקרב חזיתי בנגיד פישר: בעניין הפיקוח על השכר - בנק ישראל יורק לנו בפרצוף

שר האוצר בדיונים פנימיים: "הטיוטה שהגיש בנק ישראל בנושא חוק בנק ישראל החדש לא יכולה להוות בסיס להידברות או למו''מ; בנק ישראל חזר בו מכל ההסכמים שהושגו בשנתיים האחרונות; הפיקוח על השכר בבנק ישראל הוא מקודש"

פיצוץ במו''מ בין האוצר לבנק ישראל לגבי חוק בנק ישראל החדש. מנכ''ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, נועד אמש עם מנכ''ל בנק ישראל, חזי כאלו, ועם הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין, בניסיון למצוא פשרה לגבי גורלו של הפיקוח על השכר בבנק ישראל מטעם משרד האוצר, כך נודע ל"גלובס".

במשרד האוצר נדהמו מטיוטת חוק בנק ישראל החדשה שהועברה אליהם אתמול על ידי הנגיד, סטנלי פישר, בטענה כי בטיוטה החדשה "בנק ישראל חוזר למעשה מכל הסיכומים וההבנות שהושגו בין האוצר לבין בנק ישראל במו''מ ממושך שנערך בשנתיים האחרונות".

אלא שהפעם הזעם הגיע לפתחו של שר האוצר, יובל שטייניץ, שעד כה שמר על איפוק. ל"גלובס" נודע כי בדיונים פנימיים שנערכו היום במשרד האוצר בעקבות הגשת הטיוטה החדשה אמר שטייניץ כי "בנק ישראל ירק לנו בפרצוף. הנייר שהוגש על ידי בנק ישראל לא יכול להוות בסיס להידברות או למו''מ ומכיוון שבנק ישראל חוזר מכל ההבנות, גם לנו יש השגות מחודשות על מגוון נושאים".

מחלוקות חדשות

שטייניץ אמר עוד שבכל מקרה, עיקרון הפיקוח על השכר לסעיף 29 א' יהווה תנאי בסיסי לשקיפות, מינהל תקין הוא עיקרון מקודש ואין לסטות ממנו ימינה או שמאלה. עוד אמר שטייניץ כי הפיקוח על השכר אינו פוגע בעצמאות בנק ישראל או כל גוף אחר.

עוד נודע ל"גלובס" כי חילוקי הדעות סביב חוק בנק ישראל, שעד כה, התרכזו בסוגיית הפיקוח על השכר בבנק, התרחבו לסוגיות מהותיות אחרות שעד כה היו מוסכמות על שני הצדדים: הרכב הוועדה המוניטרית וגבולות הגזרה של בנק ישראל מול משרד האוצר.

יובל שטייניץ סטנלי פישר / צלם: אריאל ירוזלימסקי

בטיוטת החוק החדש נקבע כי החלטות הריבית תועברנה מהנגיד ל"וועדה מוניטרית" בה ישתתף גם הנגיד. אלא שהסיכום לגבי הרכב הוועדה אף הוא עלה על שרטון. בנוסף, התעוררו מחלוקות קשות לגבי גבולות הגזרה של פעילות בנק ישראל ומשרד האוצר.

עוד נודע כי בפגישה ניסה גבאי להמציא "נוסחת קסם" שיסדיר את פיקוח האוצר על שכר בבנק ישראל אך מחוץ לסעיף 29 א'. נזכיר כי לפי סעיף 29 א' בחוק יסודות התקציב התשמ''ה 1985, כל שינוי בתנאי שכר חייבים באישור מפורש של הממונה על השכר באוצר. לוין חזר על התנגדותו הנחרצת לכל שינוי בסעיף 29 א' או החרגה של כל גוף מתוקצב. במפגש הסביר לוין כי "דבר כזה לא יקום ולא יהיה". לדבריו, אסור למשרד האוצר לאפשר מצב שבו הפיקוח "דה יורה" נשאר באוצר, אך "דה פקטו", לאוצר לא יהיו כלים לבצע אותו, מצב הוא מגדיר כ"כסת''ח".

כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר יכריע בסוגיה, הורה למנכ''ל משרדו להגיש לו טיוטה סופית של חוק בנק ישראל חדש עם פתרון בסוגיית פיקוח על השכר בו.

ממשרד האוצר נמסר כי הציטוט המיוחס לשר האוצר שהופיע בכותרת ב"גלובס", לא נאמר על ידו.