אף אחד לא יוריד לנו את הדירוג

שרב כבד: מדינת ישראל אינה לטביה וגם לא אירלנד, מצבנו, בינתיים, טוב משלהן

עצה קטנה לכל אדם אשר שנתו תנדוד, מתוך חשש שחברות הדירוג יורידו את דירוג האשראי של ישראל: יש מספיק מדינות בעולם אשר מצבן חמור מזה של ישראל, ולחברות הדירוג יש מספיק עבודה במעקב אחריהן. מי שרוצה לקבל קנה מידה על מדינות אשר סובלות מההורדה יכול להסתכל על המצב בלטביה ואירלנד, שתי מדינות אשר מתמודדות עם משבר כלכלי, ועם ביקורת נוקבת מצד S&P, מודיס ופיץ'.

בלטביה התוצר מתכווץ בשיעור שנתי של 20%, הממשלה נאלצה להצהיר על קיצוץ של 10% בהוצאותיה, יש לחץ מתמיד על שער החליפין, ויש תחושה שהמדינה לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה. באירלנד קיים חשש שהממשלה תיאלץ להוציא מיליארדי אירו רבים להציל מערכת בנקים כושלת.

האם משהו מזה מזכיר את ישראל? בינתיים, כך עושה רושם, עניין הדירוג לא ממש מדאיג איש. זה לא אומר שאין דאגות, ושאין ספקות ביחס למדיניות הכלכלית. עובדה היא שבשוק התשואות עולות. אבל מדובר בעלייה שעדיין אפשר לכנות מתונה. בין זה לבין הורדת דירוג יש מרחק גדול מאוד.

זה לא אומר שצרות עם דירוג אשראי לא יהיו. בהחלט ייתכן שמי מבין הגדולות בתחום הדירוג תחליט להקדים ולהוריד את דירוג האשראי של ישראל, אם כי גם אז ההחלטה עצמה תימסר אך ורק לאחר שהכוונה ברורה, ויש מספיק זמן לממשלה ולאנשי שוק ההון להתכונן לצעד הצפוי.

לכן, לדבר עתה על דירוג אשראי הוא, בעצם, להקדים בכמה חודשים את הודעת חברות הדירוג. ייתכן ובינואר או פברואר יתברר שהמצב הכלכלי של ישראל הוא מאוד צולע, ושמשרד האוצר דורש עוד סיבוב של התאמות תקציביות. גם אז לא בטוח שיהיה זה נבון לצפות להורדת דירוג אשראי.