חוזר מנכ"ל

האם רכישה חוזרת של מניות על-ידי החברה היא סימן חיובי או תמרור עצור ואזהרה

זה קורה לעתים קרובות: חברות רוכשות את המניות של עצמן, במה שמכונה stock buyback. לרוב הן עושות זאת על-פי תוכניות עבודה מסוימות, ובכך מקטינות את היקף המניות הנסחרות בשוק; התוצאה היא הגדלת ערכה של כל מניה והעלאת הרווח למניה, פעולה המאותתת לשוק, בדרך כלל, שלדעת ההנהלה המניה זולה מדי.

אולם, שימו לב, אין זה תמיד המקרה, ולכן חשוב להבין את מטרת הרכישה החוזרת האמיתית ואת היתרונות והחסרונות שלה. וגם להבין מה לעשות במקרה זה.

יתרונות: הבעת אמון

  1. אם מצאתם חברה שמניותיה נסחרות במחיר נמוך ביחס למחיר האמיתי שלהן, זאת הסיבה העיקרית והטובה ביותר לרכוש מהן. אם, בנוסף, גם החברה עצמה מודיעה על תוכנית רכישה חוזרת של אותן מניות, זהו סימן חיובי מאוד עבורכם לכך שגם החברה מאמינה בכך.
  2. אם אתם מחפשים מועד לתחילת כניסה הדרגתית לפוזיציה במניה, סביבת המחיר שבו מצהירה החברה על תחילת הרכישה החוזרת יכולה לאותת לכם על הזמן, או למעשה על המחיר שבו אטרקטיבי להתחיל לעשות זאת.

חסרונות: טיוח והזדמנות לבעלי העניין

  1. רכישה חוזרת היא אפשרות טיוח נהדרת עבור חברות נכשלות. הרכישה החוזרת מקטינה את מספר המניות הנסחרות, ולכן מגדילה את הרווח למניה ומורידה את המכפילים של החברה לערכים נמוכים יותר. הטעיה זו מובילה משקיעים רבים לחשוב שחל שיפור בתוצאות החברה, אף שבפועל לא השתנה דבר.

  2. ההודעה על הרכישה יוצרת לפעמים קפיצה חדה במחיר המניה בתוך זמן קצר. קפיצה זו נותנת יתרון לבעלי העניין, שיכולים למכור חלק מהחזקותיהם במחיר גבוה ולגרוף רווח מהיר, בעוד משקיעים אחרים בדרך כלל יצטרפו מאוחר יותר ויקנו ביוקר. המחיר ישוב לאחר זמן מה, כמעט תמיד, לרמת המחיר שלפני ההודעה על הרכישה, ולכן כדאי בדרך כלל להמתין לכך ולא לרכוש את המניה בסמוך להודעה.

  3. רכישה חוזרת מאפשרת למנהלי החברה להנפיק לעצמם אופציות נוספות בלא שיהיה דילול במספר המניות הכולל או ברווח למניה. על אף שאין דילול, זה כמובן יגרור גידול בהוצאות החברה.

שורה תחתונה - מה עושים?

הדרך הטובה ביותר היא פשוט להתעלם מהרכישה החוזרת ולבחון את החברה לגופו של עניין. אם החברה מציגה ביצועים פיננסיים גרועים, הרכישה נועדה ככל הנראה רק לשם שיפור הסחירות במניה ולהטעיית המשקיעים התמימים. אם החברה מציגה תוצאות פיננסיות טובות, מאזן חזק, תזרים מזומנים יציב ותחזית צמיחה מבטיחה, יש סיכוי טוב שמטרת הרכישה החוזרת היא אכן על מנת לייצר ערך למחזיקי המניות ורווח הון לחברה.

במילים אחרות, אם הניתוח שלכם הוביל אתכם למסקנה שמניות החברה נסחרות בזול, נבון לרכוש ממניותיה. אם גם החברה סבורה כמוכם ומעוניינת לרכוש ממניותיה, השתמשו בכך כדי לקבל חיזוק נוסף להחלטתכם, אך אל תתבססו על זה כמניע בלעדי.

yinon@bursa4u.com