רוביני: "ההגמוניה של הדולר כמטבע הרזרבות העולמי צפויה להיעלם עם הזמן"

הכלכלה העולמית תוסיף להיות חלשה בשנתיים הקרובות ■ רוביני חזה כי בשנה הבאה תשוב ארה"ב לצמיחה של 1% ואילו באירופה וביפן תרשם סטגנציה ■ "התמונה הכלכלית עדיין מעורבת, אם כי המצב אינו כל כך רע כפי שנראה היה לפני 6 חודשים"

"ההגמוניה של הדולר כמטבע הרזרבות העולמי צפויה להעלם במהלך הזמן", אמר מי שצפה את המשבר הכלכלי העולמי, פרופ' נוריאל רוביני בכנס באתונה, והוסיף "אנו צפויים לראות מטבעות אחרים שישמשו את כלכלות העולם כמטבעות המובילים את אגירת הרזרבות".

עם זאת ציין רוביני כי מהלך זה אינו צפוי לקרות בין לילה, וכי "בתחילה לא יהוו המטבעות השונים תחרות ממשית לדולר, מעמדו ההגמוני של הדולר יעלם במהלך הזמן".

שאלות לגבי מעמדו של הדולר עלו מאחר ומדינות מובילות כגון ברזיל, רוסיה, הודו וסין בוחנות את האפשרות למצוא חלופות שונות להשקעותיהן בנכסים אחרים פרט לנכסים הנקובים בדולר.

אתמול פורסם כי הבנק המרכזי של רוסיה מתכוון להפחית את החזקותיו באגרות החוב של ממשלת ארה"ב, ולעבור להשקעה באג"ח שצפויה להנפיק קרן המטבע הבינלאומית, בתחילה בהיקף של כ-10 מיליארד דולר. גם סין הודיעה בשבוע שעבר על כוונתה להשקיע באג"ח החדשה כ-50 מיליארד דולר, וגם מכיוונה של ברזיל נשמעו קולות דומים.

בשבוע שעבר העלה את השאלה ביחס לעתידו של הדולר נשיא רוסיה, מדבדב, וחידש את קריאתו לבחינה של מטבע-על בינלאומי (Supernational Currency) אשר יאתגר את ההגמוניה של הדולר.

רוביני אמר גם כי הכלכלה העולמית תוסיף להיות חלשה במהלך השנתיים הקרובות, וחזה כי בשנה הבאה תשוב ארה"ב לצמיחה של 1% ואילו באירופה וביפן תרשם סטגנציה. "התמונה הכלכלית עדיין מעורבת, אם כי המצב אינו כל כך רע כפי שנראה היה לפני 6 חודשים, ועדיין נראה כי האופטימיסטים מקדימים את המהלכים הצפויים".

[לאתר המט"ח]