אירופה סיימה בירידות לאחר שהבנק המרכזי אמר שהבנקים בגוש עלולים לרשום עוד מחיקות: הדאקס איבד 3.5%

[למדור שוקי עולם] בריטניה צפויה למכור מחר אג"ח ממשלתיות בהיקף של 5 מיליארד ליש"ט ■ נשיא קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס קאהן: "הרע מכל במשבר העולמי עדיין לא מאחורינו"

יומו הראשון של שבוע המסחר באירופה נסגר בירידות שערים, בהמשך לנעילה השלילית של שוקי אסיה, ולאחר שנשיא קרן המטבע הבינלאומית (IMF), דומיניק שטראוס קאהן, אמר היום (ב') כי "הרע מכל במשבר העולמי עדיין לא מאחורינו".

את הירידות הוביל מגזר הבנקאות לאחר שהבנק המרכזי של אירופה אמר: "הבנקים בגוש האירו צפויים לרשום עוד מחיקות בהיקף פוטנציאלי של 283 מיליארד דולר עד סוף 2010, וכי חברות הביטוח באירופה עלולות להתמודד עם הפרעות משמעותיות במאזניהן על רקע הטלטלה בשווקים הפיננסים והחולשה הכלכלית". גם מניות מגזר הסחורות הכבידו על המדדים המובילים על רקע הנסיגה במחירי הנפט והמתכות.

"חברי ה-G8 אמנם רואים הבזקים ירוקים המעידים על התאוששות, אך עלינו לנהוג בזהירות", אמר ראש ה-IMF במהלך ביקור בקזחסטאן.

בתוך כך, שרי האוצר שנטלו חלק בפגישת ה-G8 שנערכה בסוף השבוע בליס שבאיטליה נשמעו אופטימיים יותר באשר למצבה של הכלכלה העולמית מאשר נשיא ה-IMF. שרי האוצר דנו באסטרטגיות להפחתה הדרגתית של תוכניות התמריצים והחילוץ השונות אשר יושמו במהלך החודשים האחרונים בארה"ב, יפן ובריטניה.

בורסת לונדון נסחרה בטריטוריה השלילית לאחר שאיגוד התעשיינים של בריטניה (CBI) פרסם תחזית לפיה הכלכלה של בריטניה לא תתאושש לפני 2010 ועל כן מומלץ שהבנק המרכזי של אנגליה (BOE) ירחיב את מדיניות הדפסת הכסף כדי לזרז היציאה מהמיתון. על פי ההערכות ממשלת בריטניה צפויה למכור מחר אג"ח ממשלתי (Gilt) ל-25 שנה בהיקף של 5 מיליארד ליש"ט (8.2 מיליארד דולר).

ברקע,שר האוצר הרוסי אלכסיי קודרין אמר כי לארצו יש אמון מלא בדולר האמריקני. קודרין הוסיף ואמר כי מצבם של הנתונים הפונדמנטליים של הדולר האמריקני "יציב" וכי "מוקדם מדי לדבר על אלטרנטיבות לדולר האמריקני כמטבע עולמי".

בסיום המסחר ירד מדד הפוטסי הלונדוני ב-2.6% ■ הדאק סבלט בירידה של 3.5% ■ הקאק נפל ב-3.2%

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-1.65% ל-1.3786 דולר והליש"ט נסוגה ב-0.9% ל-1.627 דולר.

בזירת המאקרו

מדינות גוש האירו איבדו 1.22 מיליון מקומות עבודה ברבעון הראשון של 2009. מספר המועסקים ירד ב-0.8% ל-146.2 מיליון. כך פרסמה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של האיחוד האירופי - אירוסטט.

מניות בכותרות

כאמור' מניות הבנקים הובילו את המגמה השלילית ובהם נציין את מניות HSBC , בנקו סנטנדר , UBS וברקליס .

יצרנית מכוניות היוקרה פורשה מעריכה כי בתוך 3 שנים, סין תעקוף את גרמניה כיעד היצוא השני בגודלו של החברה, אחרי ארה"ב.

ענקית האנרגיה סינופק הסינית הגישה הצעת רכש של 7.92 מיליארד דולר ל-Addax פטרוליום (סימול: AXC.L), הנסחרת בבורסה של לונדון ןהעוסקת בחיפוש מאגרי נפט בניגריה וכורדיסטן.

חברת Holcim השוויצרית ריכזה עניין לאחר שיצרנית המלט הגדולה ביותר בעולם הודיעה כי תרכוש את עסקי Cemex המקסיקנית באוסטרליה תמורת 1.64 מיליארד דולר.

סוכנות הדירוג S&P הותירה את פיאט ברשימת מעקב לדירוג אשראי שלילי, לאחר שהחברה הודיעה על המיזוג עם קרייזלר האמריקנית.

שר המסחר של סין, יאו ג'יאן, אמר כי חששותייה של סין מהמיזוג של ענקיות הכרייה הבריטיות אוסטרליות, BHP ביליטון וריו טינטו , הנאמד ב-116 מיליארד דולר, הוא מובן לחלוטין.

ישראליות באירופה

האנליסט אבירן רביבו מכלל פיננסים ברוקראז' חוזר לסקר את מניית קרדן NV בהמלצת "תשואת יתר" ונותן לה מחיר יעד של 24.2 שקל, המשקף לה פרמיה של 34.3% לעומת מחיר הפתיחה של המניה הבוקר בת"א. רביבו מציין כי בעוד ש-GTC פולין מספקת לחברה עוגן חשוב של יציבות כשהיא נהנית מתיק נכסים איכותי וממוצבת היטב בשוק המזרח אירופי, הרי שפעילות הפיננסים ערוכה לשיפור משמעותי בתוצאותיה ברבעונים הקרובים.

סרוויז`ן המפתחת ומייצרת מוצרים לאבטחה דיגיטלית הגיעה להסכם בלעדי עם חברת ראמוויז'ן ההודית. על פי תנאי ההסכם, שיפוג ב-31 לדצמבר 2011, לראמוויז'ן תינתן בלעדיות לשיווק של מוצרי סרוויז'ן בהודו.

גיגי לוי, מנכ"ל 888 , ממשיך להוביל גם ב-2008 את דירוג שכר מנכ"לי החברות הישראליות הנסחרות באנגליה שנערך על ידי "גלובס".

פלייטק , נכון להיום, היא החברה הישראלית הגדולה ביותר (במונחי שווי) הנסחרת באירופה, ושווייה עומד על 1.9 מיליארד דולר, עלייה של 52% מתחילת השנה וירידה של 5% בשנה האחרונה.

את השלישייה הראשונה בדירוג של "גלובס" סוגר צבי מרום, מנכ"ל באטמ תקשורת , שקיבל אשתקד שכר בשווי של 798 אלף דולר. באטמ, המייצרת ומשווקת ציוד מתגים (נתבים) מבוססי IP עבור חברות טלקום, נסחרת לפי שווי של 238 מיליון דולר, עלייה של 16% מתחילת השנה