מובארק בתגובה רשמית חריפה לנאום נתניהו: "לא אנחנו ולא אחרים יכירו בישראל כמדינה יהודית"

נשיא מצרים בטקס של הכוחות המיוחדים של צבא מצרים: "יש לשוב מייד למשא ומתן ללא שום עיכובים. הדרישה להכיר בישראל כמדינה יהודית מסבכת את העניינים והורסת את ההזדמנות להשיג שלום"

תגובה חריפה בקהיר לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אתמול בבר אילן. נשיא מצרים, חוסני מובארק תוקף היום את ראש הממשלה ואומר כי "הדרישה להכיר בישראל כמדינה יהודית מקשה על העניינים במזרח התיכון". לדבריו, דרישה זו "לא תיענה במצרים - או בכל מקום אחר"

נשיא מצרים יורה חיצים לעבר ישראל: "יש לשוב מייד למשא ומתן ללא שום עיכובים. הדרישה להכיר בישראל כמדינה יהודית מסבכת את העניינים והורסת את ההזדמנות להשיג שלום", כך אומר היום נשיא מצרים חוסני מובארק, בתגובה רשמית ראשונה מפי מנהיג ערבי באזור לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש בבר אילן.

את הדברים אמר בטקס של הכוחות המיוחדים של צבא מצרים, היום. "הדרישה להכיר בישראל כמדינה יהודית לא תיענה במצרים - או בכל מקום אחר", הוסיף הנשיא המצרי. "חוסר ההתחשבות בזכותם של הפליטים לשוב לאדמתם לא יוביל להסכם", אמר מובארק.

גם משרד החוץ המצרי פרסם בשעות הצהריים הודעה רשמית בתגובה לנאום נתניהו. "דבריו של ראש ממשלת ישראל לא ענו על דרישות מדינות ערב והקהילה הבין-לאומית בדבר הקמת המדינה הפלסטינית הריבונית", נמסר בהודעה.

בקהיר אמרו היום כי "בנאום היו חסרים אלמנטים רבים". במצרים הביעו אכזבה קשה מהנאום, ובמשרד החוץ המצרי טענו כי "מצרים קיוותה שהחזון הישראלי ייתן התחייבות ברורה לפתרון שתי המדינות". עם זאת, הדגישו במשרד החוץ המצרי כי "יימשכו המאמצים, לצד המאמצים האמריקניים והמאמצים הבין-לאומיים להשיג שלום ולהקים מדינה פלסטינית עצמאית".

התקשורת המצרית: נתניהו "חיית פרא"

התקשורת הערבית גועשת וקוצפת בעקבות נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. את הנימה הקשה, הטון הבוטה והגינויים החריפים הספקנו לשמוע כבר אמש בשעות הלילה המאוחרות מבכירי הרשות הפלסטינית בפת"ח ובחמאס, ואולם הבוקר מתעורר העולם הערבי למאמרי מערכת נוקבים וחריפים בעיתונים הממסדיים נגד נתניהו, שכמוהם לא זכורים זה זמן רב.

הטרמינולוגיה כלפי נאומו של נתניהו בעיתונות הערבית הבוקר חריפה מאוד וביקורתית עד כדי התבטאויות חסרות תקדים נגד מנהיג ישראלי. רק לפני כחודשיים, עם ביקורו של שר המודיעין המצרי עומר סולימאן בישראל ופגישותיו עם צמרת ההנהגה הישראלית, נראה היה כי "משבר האמון" בין ישראל למצרים התפוגג - אך מאמר המערכת שפורסם הבוקר בעיתון הממשלתי הרשמי "אל-גומהורייה" עלול להשיב לחיים את המשבר המדיני עם השכנים מהדרום.

תחת הכותרת "חיית הפרא אותה חימשה ארצות הברית" מותח העורך הראשי של העיתון, מוחמד רנים, ביקורת חריפה על נאומו של נתניהו. "שעות מספר לפני הנאום תקפו המטוסים הישראלים באזור הגבול בין עזה למצרים", הוא פותח את מאמרו. "התנאים שהציב ראש הממשלה הגזען מוכיחים בפועל כי ישראל אינה רוצה שלום". וממשיך: "ישראל רוצה רק ליצור משברים באזור, ובתוך כך תוקפת מן האוויר, מהים ומהיבשה. כך היא מתחמקת מכל התחייבויותיה, ורוצה גם להרחיב את ההתנחלויות".

לדבריו, "ישראל עושה שימוש בכליה הצבאיים, הממומנים על ידי ארצות הברית, על מנת לבצע פעולות טרור בפלסטינים ובעמים נוספים במזרח התיכון".

מדובר בביקורת ובהתבטאויות קשות מאוד, המפורסמות בעיתון מצרי רשמי המשמש כשופרו של משטר מובארק, והמודפס במיליוני עותקים במצרים וברחבי מזרח התיכון. גם בתקופות קשות ביחסים בין ישראל למצרים, ואפילו במבצע "עופרת יצוקה", לא השתמשו עורכי העיתונים הרשמיים במצרים במילים כה קשות נגד מנהיג ישראלי.

אולם כאן זה לא נגמר. "הטרור הישראלי הוא שגרם למלחמות באזור בעשורים האחרונים", מאשים רנים. "הוא זה שמנע את התקדמות תהליך השלום, הוא מנע את השגת היציבות והביטחון לעמי האזור".

הוא מסיים את מאמרו בקריאה לארצות הברית "לגזור את ציפורניה של חיית הפרא הישראלית - אותה חימשו הממשלים הקודמים בוושינגטון". "האם יצליח אובמה לעשות זאת, או שמא נתניהו ינצח", תוהה לבסוף רנים.