מסתמן: עיני יבטיח לתמוך ברפורמה בקופ"ח ויקבל בתמורה נציג מטעמו בוועדה לבחירת מנכ"ל הכללית

מדובר על רפורמה בקופות החולים שמשרד האוצר נכשל בהעברתה בכנסת מזה 10 שנים ■ קופת חולים כללית מתנגדת לדרישת עיני

כוחו העולה של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מסנדל לרוב את אנשי האוצר, אך בסוגיה אחת לפחות כוחו דווקא משרת אותם: כבר עשר שנים שבאוצר מנסים להעביר בחוק ההסדרים רפורמה לשינוי מבנה השליטה בקופות החולים וכל שנה הכנסת מטרפדת את היוזמה בזכות לובי חזק של הקופות. כעת, חברו באוצר אל עיני וביקשו את תמיכתו לקראת ההצבעה על התקציב.

השתלטות של עיני על הכללית?

ל"גלובס" נודע כי עיני מסכים לפעול בכוח להעברת הרפורמה בכנסת בתנאי שנציג מטעמו יישב באופן קבע בוועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל קופ"ח כללית או לתפקיד יו"ר דירקטוריון הקופה. באוצר סברו כי עיני יסתפק רק בהבטחה כי שליש מהדירקטורים בקופות החולים ייבחרו ע"י "הבעלות ההיסטורית" (ההסתדרות, במקרה של הכללית) והיתר ע"י נציגי ציבור. ואולם, עיני הבהיר כי אין לנציגות בדירקטוריון משקל, כל זמן שאין לה השפעה על בחירת ראשי הקופה.

עוד נודע כי בעוד שבאוצר חוששים מהשפעת ההסתדרות על בחירת המנכ"ל או היו"ר של הכללית, במשרד הבריאות נוטים להסכים לדרישה של עיני. בכיר במשרד הסביר ל"גלובס" כי נציג אחד מטעמו של עיני בוועדת האיתור לא יהפוך את המהלך ל"השתלטות" ההסתדרות על הקופה. עוד הוא הוסיף כי מוטב להתגמש בסוגיה הזו עם עיני בכדי להעביר רפורמה שהאוצר נכשל בהעברתה כבר עשר שנים.

הנהלת קופ"ח כללית תומכת ברפורמה שמבקש האוצר להחיל על הקופות, שכן כבר כיום ישנו צו שמבטיח להסתדרות שליטה של שליש בדירקטוריון. ואולם, בהנהלה מתנגדים נחרצות לכך שההסתדרות תוכל להשפיע על מינוי המנכ"ל או היו"ר. בכללית חוששים שמינוי נציג נוסף בוועדה מטעם העובדים או ההסתדרות יביא ל"שיקולים פוליטיים ולא מקצועיים".

בניגוד לכללית ולקופ"ח לאומית, שנשלטת במלואה ע"י ההסתדרות הלאומית אך תומכת עקרונית ברפורמה, קופות החולים מאוחדת ומכבי מתנגדות נחרצות לרפורמה. השתיים מפעילות לובי חזק מאוד בכנסת לטרפוד היוזמה בטענה כי מדובר בניסיון של המדינה להשתלט על הקופות. לטענת מאוחדת ומכבי, הדירקטוריון שלהן מורכב מציבור המבוטחים שלהן ומסיבה זו מדובר במבנה דמוקרטי ובלתי תלוי. במשרדי האוצר והבריאות מדגישים כי אותם "אנשי ציבור" הם למעשה עסקנים פוליטיים.

בהסתדרות מבהירים בתגובה כי מתנהל מו"מ גם על נושאים הקשורים לבחירת מנכ"ל הכללית אך עדיין לא הגיעו להסכמות.