מה כוללות רכישות המט"ח של בנק ישראל?

וגם: איך ניתן להגן על החיסכון שלכם מפני ירידות נוספות בבורסה ■ האם אדם שהתפטר וקיבל פיצויים זכאי גם לדמי אבטלה?

1. מה כוללות רכישות המט"ח

כבר זמן רב שמופיעות ידיעות על כך שבנק ישראל רוכש דולרים בארץ. האם הכוונה היא לרכישת מט"ח בכלל, כולל מטבעות שאינם דולרים, או לרכישת דולר ארה"ב בלבד?

דובר בנק ישראל מוסר כי הבנק רוכש דולרים בלבד מול שקלים, ובשלב השני הוא ממיר חלק מהדולרים למטבעות אחרים. ההרכב המטבעי נקבע בהתאם לשימושים האפשריים ביתרות.

בשנת 2008 נרכשו במהלך המסחר 12.1 מיליארדי דולרים - מרביתם במחצית השנייה של השנה, שבה הגביר בנק ישראל את קצב הרכישות מ-25 מיליוני דולרים ביום ל-100 מיליון ביום.

2. איך להגן על החיסכון

אני בן 30 וחוסך בביטוח מנהלים מזה שנתיים. בעקבות הירידות בבורסות, גם ביטוח המנהלים שלי ספג הפסדים והסכום שצברתי הצטמק משמעותית. איך אני יכול להגן על החיסכון שלי מפני ירידות נוספות בבורסה?

הירידות בשווקים המחישו את החשיבות שבבחירת תוכנית פנסיונית שמתאימה לצרכים האישיים של כל מבוטח. בשוק קיימות עשרות תוכניות פנסיוניות, שלכל אחת מהן מדיניות השקעות משלה. יש תוכניות שמשקיעות אחוז גבוה במניות ובאג"ח של חברות (שנחשבות לאפיק שמניב תשואה גבוהה יותר לאורך שנים אך גם לאפיק המסוכן ביותר) ויש תוכניות סולידיות יותר, שמשקיעות את מירב נכסיהן באג"ח ממשלתיות ובפיקדונות בבנקים (שבהן פוטנציאל הרווח קטן יותר אך גם פוטנציאל ההפסד נמוך יותר).

לכל מבוטח יש "פרופיל סיכון" אחר וצורך בקופה או מסלול אחר. איך תדע מהו פרופיל הסיכון שלך? עליך לשאול את עצמך שאלות כמו מהן מטרות ההשקעה, מהו אופק ההשקעה, גיל, נכונות לספוג הפסד, ציפייה לרווח מדי שנה ועוד. ב"שקל" בנינו לצורך כך מודל מתמטי ממוחשב.

אנו ממליצים לך לבחון יחד עם סוכן הביטוח שלך האם ביטוח המנהלים מתאים לפרופיל הסיכון שלך, ובהתאם לכך תדע אם התוכנית הפנסיונית הנוכחית עונה על צרכיך או שיש צורך לבצע שינויים כלשהם.

תשובה: גיא עולמי, מנכ"ל שקל ניהול ביטוח ופיננסים

3. למי מגיעים דמי אבטלה

התפטרתי וקיבלתי פיצויים. האם אקבל גם דמי אבטלה?

תלוי מאיזו סיבה התפטרת. ישנם מקרים מיוחדים שבהם אף על פי שהעובד הוא שיזם את הפסקת עבודתו, הוא עדיין יהיה זכאי לקבל דמי אבטלה ללא צורך בתקופת המתנה.

המוסד לביטוח לאומי רואה כהתפטרות המזכה בדמי אבטלה רק התפטרות בשל מצב בריאותי לקוי של העובד או של בן משפחתו, או התפטרות בשל הרעה מוחשית בתנאי העבודה או בשל נסיבות בהן לא ניתן לדרוש מהעובד להמשיך ולעבוד.

לעומת זאת, התפטרות עובדת לאחר חופשת הלידה כדי לטפל בילדה, למשל, אינה התפטרות מוצדקת לצורך קבלת דמי אבטלה, אף שזו התפטרות המזכה את העובדת בפיצויי פיטורים.

עובדים רבים מוצאים עצמם היום במצב שבו תנאי העסקתם הורעו באופן מוחשי - אם על-ידי הפחתת שכר, אם על ידי כפייה של הפחתת היקף המשרה ועוד. עובדים אלה יהיו זכאים להתפטר מעבודתם ולקבל דמי אבטלה ללא צורך בתקופת המתנה, אם יראו למוסד לביטוח לאומי כי התפטרו מעבודתם בגלל הרעת התנאים המוחשית.

תנאי נוסף לזכאות לדמי אבטלה הוא צבירתה של תקופת אכשרה מספקת, של 12 חודשים לפחות מתוך 18 החודשים הקודמים למועד הגשת התביעה לדמי אבטלה.

תשובה: עו"ד שירה להט, מומחית לדיני עבודה ממשרד עו"ד יגאל ארנון ושות'

שאלות למדור: sfat-hashuk@globes.co.il