תמר 1 לא לבד: התגלה מאגר הגז הטבעי הגדול ביותר שנמצא בים הצפוני בשנים האחרונות מול חופי נורווגיה

על פי הערכות ראשוניות מכיל המאגר עד 100 מיליארד קוב מטרי רבוע של גז טבעי ■ המאגר קטן יותר מ"תמר 1" בו נמצאו 142 מיליארד קוב מטרי רבוע ■ לרויאל דאץ' של החזקה ב-50% מהפרויקט

תגלית הגז הגדולה ביותר שנמצאה בשנים האחרונות באיזור הים הצפוני נמצאת כנראה במים העמוקים של נורווגיה, כך דיווחה חברת הנפט הגדולה ביותר באירופה, רויאל דאטץ' של המחזיקה ב-50% מהמיזם, ואשר הודיעה על מציאת מאגר של גז טבעי המצוי בעומק שיא של 1,376 מטר מול חופיה הצפוניים של נורווגיה.

על פי הערכות ראשוניות יתכן ובמאגר מצוי גז טבעי השווה בהיקפו לסך התוצר השנתי של נורווגיה בתחום הנפט. ההערכות לגודלו של המאגר נעות בין 10-100 מיליארד קוב מטרי רבוע של יחידת המידה הסטנדרטית לגז (BTU). המדינה הפיקה בשנה שחלפה 99 מיליארד קוב מטרי של גז טבעי.

נזכיר כי מאגר "תמר 1" שנמצא לאחרונה מול חופי ישראל מכיל כ- 142 מיליארד קוב מטרי רבוע של גז טבעי, כך שהוא גדול מהמאגר הנורווגי עליו מדווחת היום רויאל דאץ'.

דובר החברה מסר כי "זוהי תגלית משמעותית בים הנורווגי. כרגע יש לנו באר אחת, נקודת מידע אחת, כך שאין עדיין מספיק אינפורמציה על מנת להעריך במדוייק את גודלה של התגלית, נמשיך בהערכת המידע ונתכנן בהקדם האפשרי את צעדינו הבאים".

ייתכן שהתגלית עלייה דווח היום היא הגדולה ביותר שנמצאה באיזור מאז התגלית באורמן לאנגה בשנת 1997 בו התגלו 395 מיליארד קוב מטרי של רזרבות הניתנות להפקה. נורווגיה היא ייצואנית הנפט החמישית בגודלה בעולם וספקית הגז הטבעי השנייה בגודלה בעולם. נורווגיה הגבירה בשנים האחרונות את הפקת הגז על מנת לפצות על ההידלדלות שחלה בהפקת הנפט לאחר 40 שנים של הפקתו ממימי הים הצפוני. שדה הגז הגדול ביותר של נורווגיה נקרא טרול וגודלו כ-1.3 טריליון קוב מטרי.