האוצר מתכוון להגביל את דמי הניהול בקופות גמל בניהול אישי

מודל קופות הגמל בניהול אישי יאפשר לחוסך לנהל את השקעות כספי החיסכון שלו בעצמו ■ החשש של האוצר: ניהולן יהפוך ליקר - כמו ההתייקרות שחלה בדמי הניהול של קופות הגמל הרגילות

משרד האוצר מתכוון להגביל את דמי הניהול שאפשר יהיה לגבות בקופות הגמל בניהול אישי (ה-IRA) וזאת בניגוד לכוונתו עד כה, כך על פי ההערכות בשוק. עוד מעריכים בשוק כי יישום קופות הגמל האישיות בישראל ייעשה בכמה שלבים, כך שבשלב הראשון לא יתאפשר לחסוך בניהול אישי בכל אפיקי החיסכון הפנסיוני אלא רק בחלק מהם - למשל על כספים נזילים בלבד או חלוקה אחרת, ובקרנות ההשתלמות - בהן יתאפשר חיסכון בניהול אישי כבר מהשלב הראשון. בשלב מאוחר יותר יתאפשר החיסכון הפנסיוני בקופות בניהול אישי ביתר אפיקי החיסכון הפנסיוני.

מודל קופות הגמל בניהול אישי, המוכר בארה"ב ובבריטניה, נמצא בהליכי אימוץ בשוק הפנסיוני הישראלי והוא יאפשר לחוסך לנהל את השקעות כספי החיסכון שלו בעצמו. באוצר מקדמים את הרעיון כבר כמה שנים ועדיין לא ברור מתי אכן תתאפשר לבסוף קופת גמל שכזו בישראל, אם כי השלבים האחרונים של אישור הקופות וניסוח התקנות ליישומן צפויים עוד השנה.

החוסך הוא האחראי הבלעדי

המתכונת המוצעת נכון לשלב זה גורסת כי החוסך יוכל לפתוח חשבון קופת גמל אישית בחברה מנהלת של קופות גמל או בחברת ביטוח בלבד, שהיא זאת תנהל את החשבון הפנסיוני שלו לפי הוראותיו או לפי הוראות שלוח ישיר של העמית (קרובו או מנהל תיקים שיבחר). בשל כך החוסך הוא האחראי באופן בלעדי לקבלת החלטות ההשקעה, כשההשקעות בפועל ינוהלו על ידי חברה מנהלת של קופות גמל, שתהיה אחראית על כל היבטי התפעול של הקופה האישית.

עד עתה, באוצר לא התכוונו להתערב בסוגיית דמי הניהול שייגבו בקופות הגמל האישיות - ולא התכוונו להגבילם. דבר זה יוצר פוטנציאל כי קופות הגמל האישיות יהיו גם יקרות, וזאת בהמשך להתייקרות של עשרות אחוזים שחלה בשנים האחרונות בדמי הניהול בקופות הגמל הרגילות, שחלה ללא קשר. על כל פנים, במכשיר החדש יהיו שלושה סוגי דמי ניהול: בגין התפעול לחברה המנהלת או לחברת הביטוח; דמי ניהול עבור ניהול השקעות למנהל התיקים אם בחר החוסך במסלול זה, כשהעלות תיקבע בין החוסך למנהל התיקים ללא התערבות הרגולציה; ועמלת הפצה או ייעוץ חד-פעמית.