הדיווח המקוון לרשות המסים יוצא לדרך

שיטת השומה העצמית תישמר ■ חברות החשודות בעבירות ייקנסו ויחויבו להפקיד ערובות

משרד האוצר ורשות המסים סיכמו אמש (ד') על רפורמות בדיווח לרשות המסים, בפגישה שהתקיימה במשרדו של מנכ''ל האוצר, ירום אריאב, יחד עם בכירי הרשות: יהודה נסרדישי, גידי בר-זכאי, משה מזרחי ובועז סופר.

השיג את מבוקשו

אחרי הפגישה החליט מנכ''ל משרד האוצר שלא לשנות את שיטת השומה העצמית לחברות שומרות חוק, בניגוד לעמדתו ההתחלתית, בהתאם להמלצת רשות המסים, ובהתייעצות עם לשכת רואי החשבון ופורום CFO.

נזכיר כי לפי השיטה הקיימת, המכונה שומה עצמית, כל חברה בודקת את המע''מ הנכנס והיוצא בעצמה, ומוסרת בעצמה את ההפרש אותו היא משלמת לרשות המסים.

למרות הפשרה, אריאב השיג את מבוקשו: אכן יחול דיווח מקוון, כאשר החברות יהיו חייבות להעביר את כלל הנתונים לרשות המסים - דיווח מלא על עסקאות ותשומות. כמו כן, הקצאת החשבוניות תהיה ממוחשבת ותוקצה על-ידי רשות המסים. בכך, תוכל הרשות לבנות מאגר מידע ממוחשב, ועל בסיסו לבצע הצלבות בין דיווחי החברות לבין נתוני התשומות - כל זאת מבלי לפגוע בעיקרון השומה העצמית.

"אנו לא רוצים להכביד על חברות שומרות חוק, אלא לטפל בתופעות החשבוניות הפיקטיביות ובמעלימי המס, וזאת על-ידי טיפול נקודתי באוכלוסייה הזו", מסר בכיר באוצר.

בעקבות כך הנחה אריאב לקבוע קנסות מינהליים מוגדלים. יתרה מזו, חברות שיתעורר לגביהן חשד להעלמת מס יהיו חייבות בהפקדת ערובה.

"אני שמח שהצלחנו לשכנע את רשות המסים שלא לשנות סדרי בראשית, להשאיר את השומה העצמית ולא ללכת לשיטה הזויה ודרקונית. סוגיית השומה העצמית היא קריטית", אמר ל"גלובס" ראובן שיף, נשיא לשכת רואי חשבון.

נגה קינן, יו"ר פורום CFO, אמרה כי "המאבק בחשבוניות הפיקטיביות חשוב ביותר למשק. אנו שמחים על הודעת האוצר שתאפשר מאבק בפושעים בלא פגיעה במדווחים ישרי הדרך, ומסירים את הבג"ץ שהוכן בנושא. שינוי של שיטת הדיווח הקיימת למע"מ היתה עלולה להסב יותר נזק מתועלת".