ישראל ביתנו תצביע נגד התקציב אם יכלול מע"מ על התיירות

יו"ר לשכת התיאום של תעשיית התיירות, מיכאל פדרמן: "כל כלכלן מתחיל רואה שבהצעת האוצר יש כשל לוגי. הטלת המע"מ תחתוך מייד ב-12% את היקף כניסות התיירים לישראל"

"כל סטודנט מתחיל לכלכלה יבחין שהצעת החוק לבטל את הפטור ממע"מ על התיירות הנכנסת לישראל לוקה בכשל לוגי", אמר היום (ב') מיכאל פדרמן, יו"ר לשכת התיאום של תעשיית התיירות, במסגרת מסיבת עיתונאים שקיימו חברי נשיאות לשכת התיאום של הענף.

לדבריו, סיעת "ישראל ביתנו", שאליה משתייך שר התיירות סטס מיסז'ניקוב, החליטה כי תצביע פה אחד נגד הצעת התקציב אם לא יוסר הסעיף הרלבנטי לגבי המע"מ על התיירות. "נאמר לנו שהובטח להם שזה יבוטל", אמר פדרמן. לדבריו, באוצר פשוט החליטו שהפטור על המע"מ הוא עיוות היסטורי שיש לתקן ולא משנה מה העובדות.

לדבריו, ההצעה מתעלמת לחלוטין מהשלכות שהמשמעות הכלכלית שלהן היא קונקרטית, ולכן במקרה הטוב הממשלה תגזור בזכות המהלך חיסכון זעום, אבל סביר יותר שהוא יביא למעשה להפסדים מהותיים, ולא רק במובן הכלכלי - ובעיקר לפגיעה קשה בתעשיית התיירות המקומית. "המהלך יוביל לאובדן הכנסות למשק ולהגדלת האבטלה", הוא מציין כפרדוקס ביחס ליעדים המוצהרים של הממשלה בעת הזאת.

לדברי פדרמן, כבר כעת - בשל המיתון - סובלת תעשיית התיירות הנכנסת מירידה של 15%-20% בהכנסות והחלת המע"מ צפויה להחמיר את הירידה לכ-40%. המע"מ יביא על-פי הערכות לצניחה מיידית של 12% בהיקף התיירות הנכנסת. הערכה זו מגובה בהתייחסויות מסוכנויות תיירות ברחבי העולם ולפיהן הסוכנים הזרים אינם מבינים את פשר הצעד, והם יפנו עכשיו את לקוחותיהם למדינות יותר נוחות לתיירים בעת המשבר הכלכלי. השלכה ישירה למצב כזה, להערכת בכירי הענף, היא ש-12 אלף עובדים ייפלטו ממעגל העבודה בתיירות ובענפים המשרתים את הענף, מתוך 90 אלף המועסקים בו כעת. עוד הם מחשבים אובדן תמ"ג בסך 2.4 מיליארד שקל.

בפועל, תוספת של 20%

הצעת האוצר היא למעשה להחיל מע"מ (בשיעור 16.5%) על שירותי תיירות קרקע, כגון שירותי הלינה, השכרת רכב, אוטובוסים, שירותי תיירות נכנסת ושירותי בריאות. המע"מ בסופו של חשבון ייקר את חבילות התיירות בכ-20% בשל העמלות שגוזרים הסוכנים והמדריכים שבדרך. זאת, לדברי בכירי הענף, בשעה שבעולם מוזילים את מחירי כרטיסי הטיסה ומדינות מעודדות תיירות פנים באמצעות הוזלות שונות. מנתוני לשכת התיאום עולה, כי 60% מהלינות בבתי מלון מקורם בתיירות מאורגנת. ההערכות הן שאפילו תיירים אידיאולוגיים, כאלה שמגיעים לישראל משום קדושת האתרים המצויים בה (כמו צליינים למשל) יעדיפו להגיע לביקור במקומות הקדושים בישראל אך להתאכסן בירדן הסמוכה והזולה.

באוצר מחשבים כי החלת המע"מ תניב 524 מיליון שקל לקופת המדינה, אולם בניכוי הפסד הכנסות ותוספת הוצאות שבכירי התיירות מחשבים צפוי בשורה התחתונה אובדן של יותר מ-100 מיליון שקל. ההערכות בענף התיירות הן, שדמי אבטלה ל-11.6 אלף עובדים שייאבדו את מקור פרנסתם יעלו למדינה 284 מיליון שקל, אובדן ההכנסות ממס ההכנסה של המפוטרים יסתכם ב-32 מיליון שקל, אובדן הכנסות מביטוח לאומי שלהם יגיע ל-47 מיליון שקל, אובדן תשלומי מס בריאות יהיה 29 מיליון שקל, אובדן מיסי חברות ומיסים על הדיבידנד יהיה 144 מיליון שקל, ויש להוסיף על כך גם את הקניות שהתיירים עושים בישראל ומזרימים בכך כסף רב לתעשייה המקומית.

"הטלת המע"מ פוגעת בכושר התחרות של ישראל מול העולם", אמר שמאול מרום, יו"ר לשכת מארגני התיירות הנכנסת. "וזאת, בשעה שישראל היא בכל מקרה מדינה בעייתית לענף התיירות, בגלל היותה מדינה בסיכון גיאופוליטי גבוה. אינתיפאדה, מלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה - כל אירוע כזה פוגע משמעותית בתיירות הנכנסת ולוקח לענף זמן עד שהוא מתאושש", הוסיף מרום.

יש פה, לדבריו, נזק לטווח הארוך, שיפגע בין היתר בכדאיות של יזמים להשקיע בתיירות, ונזק להכנסות הפיסקאליות שמוערך על-ידו ב-2 מיליארד שקל לעומת יעד קודם להגיע להיקף של 5 מיליון תיירים בשנה. זאת, כשהיום בעת המיתון צפוי היקף התיירות הנכנסת לרדת השנה ל-2.5 מיליון איש לעומת 3 מיליון איש שנכנסו למדינה ב-2008 ועוד בטרם החלת המע"מ.

"בעולם רואים את ענף התיירות כהצלחה ומקור ליוקרת המדינה, ואצלנו בארץ זו תעשייה אומללה", סיכם את הדברים מרום.