ויקיפדיה מנעה פרסום מידע על חטיפתו של עיתונאי ה"ניו יורק טיימס"

בעיתון ניסו למנוע את הפרסום מחשש לחייו של הכתב דייויד רוד, שנחטף בידי מיליציות הטאליבן באפגניסטן ■ האנציקלופדיה המקוונת הקפיאה את הערך באתר כדי שלא יעודכן

במשך 7 חודשים הצליחו עורכי העיתון "ניו יורק טיימס" למנוע את פרסום חטיפתו של כתב העיתון, דייויד רוד, בידי מיליציות הטאליבן באפגניסטן. אלא שהמשימה הקשה באמת שעמדה בפניהם הייתה מניעת פרסומה של הידיעה באתר האנציקלופדיה המקוונת ויקיפדיה.

את ההחלטה למנוע את פרסום הידיעה על החטיפה קיבלו ב"ניו יורק טיימס" מתוך הערכה שמתן במה חדשותית לאירוע יעלה את מחיר שחרורו של עמיתם ויגדיל את הסכנה לחייו. רוד נחטף באפגניסטן ב-10 בנובמבר 2008, יחד עם המתורגמן שליווה אותו ונהג הרכב בו נסעו.

מטבע היותה של ויקיפדיה אנציקלופדיה חופשית לעריכה, לא חלף זמן רב ועובדת חטיפתו של רוד נוספה אל הערך העוסק בו. הדבר אירע לראשונה ב-13 בנובמבר, ובתגובה פנתה דוברת ה"ניו יורק טיימס", לעזרתו של ג'ימי וויילס, מייסד ויקיפדיה. וויילס, פנה לאחד מהאנשים הספורים שמועסקים בוויקיפדיה על מנת לעקוב ולפקח על התוכן המועלה לאתר וזה מנע את הוספת המידע המסוכן.

מספר חודשים לאחר מכן, בפברואר, נוסף לערך שוב מידע על חטיפתו של רוד, בתגובה החליטו בוויקיפדיה להקפיא את הערך לאחר שהסירו את המידע ממנו. כל השינויים שבוצעו בערך, מקורם באותו מחשב, שככל הנראה הופעל מארה"ב באיזור פלורידה. "אין לנו שום דרך לדעת במי מדובר", אמר וויילס, שהדגיש שאין כל אינדיקציה לכך שמאחורי השינויים בערך עמדה כוונת זדון.

בשבת האחרונה ברחו רוד והמתרגם ממחנה הטאליבן בו הוחזקו בפקיסטן והגיעו למקום מבטחים. דוברת העיתון עדכנה את וויילס על כך והוא הסיר את ההקפאה מעל הערך.

מאוחר יותר פרסם וויילס הודעה בטוויטר בה נכתב "אני מאוד גאה בכל אנשי ויקיפדיה שהביאו להצלחת המשימה, ייתכן שאתם אלו שהצלתם את חייו של דייויד רוד".