צים תוציא עוד 23 עובדים לפנסיה מוקדמת

זאת בנוסף ל-70 עובדים שעל פרישתם סוכם במרץ האחרון ■ צים ואיגוד קציני הים הגיעו להסכם על פרישת העובדים ■ קיצוץ גם בתנאי שאר העובדים: יוותרו על תוספות ותק והצמדת המשכורות למדד, השי לחג יצומצם וכך גם השתתפות החברה בתווי קנייה

לנוכח הגידול בהפסדיה, חברת הספנות צים, מקבוצת החברה לישראל , שבשליטת סמי ועידן עופר, ממשיכה בגל הקיצוצים. ל"גלובס" נודע כי הנהלת צים וההסתדרות חתמו בתחילת השבוע על הסכם לפרישה מוקדמת של עוד 23 עובדים וותיקים. זאת בנוסף ל-70 עובדים שכבר סוכם על פרישתם בחודש מרץ האחרון. בניגוד להסכם הקודם, הפעם מדובר בעיקר בפרישה של קציני ים.

מדובר על עובדים וותיקים, בתפקידי רבי חובלים, מכונאים ראשיים וקציני ים, מגיל 60 ומעלה, המועסקים בחברה לפחות 15 שנה, שיצאו לפרישה מוקדמת.

בהתאם לסיכום בין ההסתדרות וצים, בחלוף שנה ממועד הפרישה או ב-1 בינואר 2010 (המאוחר ביניהם) העובדים יהיו זכאים לקבל מענק בסך של 10-30 אלף שקלים. המענק יקטן ככל שהעובד שפרש יהיה קרוב יותר לגיל הפנסיה (גיל 67).

צים שיגרה היום מכתב לעובדים ועדכנה אותם בנוגע להסכם הפרישה. במכתב שנשלח ע"י ראש מינהל אוניות, דוד ארבל ואיגוד קציני הים, בראשות אבי לוי, נכתב כי "בעקבות המשבר העולמי בכללותו, מצב הספנות וצרכי החברה המחייבים בין היתר, העמדת אוניות וצמצום תעסוקת קצינים, הגיעו הצדדים להסכמות בדבר הצורך בהתייעלות".

בנוסף לפרישת העובדים, הגיעו צים ואיגוד קציני הים להסכמה על שורה של קיצוצים נוספים שיעוגנו במסגרת תיקון להסכם הקיבוצי. בין השאר, מדובר על הקפאת הצמדת משכורות למדד, הקפאת תוספות וותק, צמצום השי לחגים ועוד. להלן השינויים: * תוקפא הצמדת המשכורת הקובעת (החל מ 1.1.2009 ) בשיעור עליית המדד שמעל 5% בשנים 2007-8

*תוספות ותק בחברה וותק בפיקוד יוקפאו למשך שנתיים. לאחר ההקפאה יכללו השנים המוקפאות בחישוב.

*במהלך תקופת ההסכם לא יבוצעו קידומים בדרגות ותק פנימיות מלבד רבי חובלים ומכונאים ראשיים בדרגות גבוהות.

* יתרת חופשה צבורה תופחת בשני מועדים (משכורת יוני 2009 ומשכורת ינואר 2010) רבי חובלים ומכונאים ראשיים- הפחתה של 5 ימים מהיתרה בכל מועד. קצינים ראשונים- הפחתה של 3 ימים , ושאר הקצינים- הפחתה של 1 יום בכל מועד.

*צים תפחית ההשתתפות בהטבת תווי קנייה המחולקים מדי חודש בסניפי שופרסל לעובדי וגמלאי צים. החל מחודש יולי 2009. ההנחה על הערך הנקוב תעמוד על 18.5% בלבד.

*השי לחגים המוענק על ידי החברה לעובדים, בכל אחד מן החגים (פסח וראש השנה) יופחת או יבוטל בהתאם למצב החברה.

*פיצוי בגין שחיקת שער הדולר יינתן משער של 4.12 שקל לדולר.

יצוין כי הפסדי צים המשיכו לתפוח ברבעון הראשון של 2009 בו הפסידה החברה 119 מיליון דולר, לעומת הפסד של 29 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2008 וזאת כתוצאה מהמשבר בענף ההובלה הימית.

על רקע ההפסדים, החברה לישראל העמידה לצים הלוואה של 50 מיליון דולר, וזאת כחלק מסכום של 150 מיליון דולר, שהחברה הביעה נכונות להזרימו לצים במהלך 2009.

במקביל, ממשיכה צים במו"מ מול הבנקים והמספנות בניסיון להגיע להסכם לדחיית ההצטיידות באוניות החדשות שהזמינה בהיקף של כ-1.4 מיליארד דולר.

בצים סירבו להתייחס לידיעה.