שדולת היי-טק הוקמה בכנסת; ח"כ אילטוב: "התברר לנו שהמשבר חריף"

למרות הדוברים המרובים, מתעשיית ההיי-טק המקומית, ובהם אנשי הון סיכון, מנהלי חברות גדולות ומנהלי איגודי פורום ההיי-טק ואיגוד האלקטרוניקה והתוכנה לצד מספר חברי כנסת - לא הועלו או נדונו בישיבה רעיונות פרטיים

בישיבה מרובת משתתפים הושקה אתמול (ג') פעילותה של שדולת ההיי-טק בכנסת. בישיבה לקחו חלק עשרות נציגים של תעשיית ההיי-טק המקומית, ובהם אנשי הון סיכון, מנהלי חברות גדולות ומנהלי איגודי פורום ההיי-טק ואיגוד האלקטרוניקה והתוכנה לצד מספר חברי כנסת. למרות הדוברים המרובים, לא הועלו או נדונו בישיבה רעיונות פרטיים.

את הישיבה ארגן ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), ובה הוא דיווח על הקמת תת-ועדה לענייני היי-טק, במסגרת ועדת הכלכלה של הכנסת. מטרת הוועדה, כמו גם שדולת ההיי-טק שהתכנסה היום, יהיה לבחון את האפשרויות לסייע לתעשיית ההיי-טק וההון סיכון המקומית.

"התברר לנו עד כמה המשבר חריף ועד כמה המדינה לא רואה נכון את המצב", אמר אילטוב, "הנושאים בוערים, והתערבות גסה כמו שההסתדרות יוזמת, תגמור את התעשייה. חייבים למצוא את הדרך הנכונה לסייע ולא לפגוע בענף הזה". בכך הוא מכוון גם ליוזמה להתאגדות עובדי ההיי-טק, שמעוררת אמוציות רבות בתעשייה.

חברי-הכנסת אופיר פינס, יוחנן פלסנר, ניצן הורביץ, אנסטסיה מיכאלי, דני איילון ואחרים, הביעו רצון לסייע לתעשיה. "ההיי-טק הוא חלון הראווה של ישראל", אמר הורביץ. "המשבר הוכיח כמה הוא חזק אבל גם כמה הוא פגיע וזקוק להגנות. העניין הארגוני מבחינת העובדים לא צריך להיחשב כחסם, עובדי ההיי-טק הם חלק מכריע בענף".

איל ולדמן, מנכ"ל חברת מלאנוקס, אמר: "רוב המשקיעים בחברה, הנסחרת בארה"ב ובתל-אביב, הם זרים ולכן חוקי עבודה שאולי יהיו טובים לעובדים, יפגעו בחברות. נראה אצלנו את מה שקרה בצרפת ושבדיה - בריחה של חברות ומרכזי פיתוח מישראל למקומות אחרים כמו הודו וסין שאנחנו מתחרים בהם".

מייקל אייזנברג, שותף בקרן ההון סיכון האמריקנית בנצ'מרק, אמר כי "התפקיד של הממשלה הוא קודם כל לא להזיק. הרבה מהחקיקה שנעשתה לאחרונה גורמת לנזק. תמריצים זה נחמד, אבל צריך לבנות תשתיות שיתנו לאנשים לעסוק ביצירתיות".

ח"כ יואל חסון האשים בדיון את תעשיית ההיי-טק בניתוק ממסדרונות הממשל. "לא הייתה לכם השפעה במסדרונות השלטון וזה לא מעט בגללכם. בואו תתערבו ותשפיעו, כי אנחנו צריכים שתעשו את זה".