עובדי או"פ רוצים ייצוג של ההסתדרות

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, כבר נפגש עם קבוצה של מנחים ועובדים באוניברסיטה הפתוחה, שמנסים להחליף את "כוח לעובדים", וכי מנכ"לית האגף לאיגוד מקצועי, מירה ארינובסקי, קיימה עימם מספר שיחות

לפני כשלושה שבועות חשף "גלובס" כי הסיבה האמיתית לסירובה של הנהלת האוניברסיטה הפתוחה (או"פ) לחתום על הסכם קיבוצי עם המנחים היא לא מהות הדרישות שלהם אלא הארגון שמייצג אותם - "כוח לעובדים" - המהווה אלטרנטיבה להסתדרות. גורמים באוניברסיטה אמרו אז כי אילו ההסתדרות הייתה מייצגת את העובדים, הרי שהסכם קיבוצי היה נחתם מזמן.

כעת מסתבר כי מאחורי הקלעים חלק מהעובדים פועלים כדי להפוך את ההסתדרות לארגון היציג של עובדי האוניברסיטה, כשהמשמעות בפועל היא דחיקתו של הארגון המתחרה. ל"גלובס" נודע כי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, כבר נפגש עם קבוצה של מנחים ועובדים באוניברסיטה לבקשתם וכי מנכ"לית האגף לאיגוד מקצועי, מירה ארינובסקי, קיימה עימם מספר שיחות.

במכתב שכתבו אותם מנחים לחבריהם באוניברסיטה נאמר כי "עיני הבטיח שבמידה ותיעשה פנייה רשמית אליהם, המגובה בכמות עובדים שתאפשר להסתדרות להיות הארגון היציג שלנו, הוא ישתתף באופן פעיל במאבק שלנו וייצג אותנו באופן אישי, גם מול הנהלת האו"פ וגם מול המועצה להשכלה גבוהה והממונה על השכר באוצר". במכתב מובהר כי עובדים שכבר הצטרפו ל"כוח לעובדים" יצטרכו לפרוש ממנו כדי להצטרף להסתדרות. "הבחירה היא בין כוח לעובדים להסתדרות החדשה", הבהירו כותבי המכתב.

נציגי הסגל לא מתרגשים

עם זאת, עושה רושם שהניסיון הזה לא צפוי לעבור בקלות. "אני לא רואה איך המהלך המוצע יכול לשרת כל מטרה פרט להכשלת המו"מ המתקיים כבר עתה", כתב בתגובה עופר הדס, מנחה באו"פ. "הפוטנציאל לנזק כתוצאה מהפסקת המו"מ גדול מהנזק של שביתה שכבר נמצאת מאחורינו", הוא הוסיף.

לדבריו, בארגון כוח לעובדים יהיה למנחים מעמד עצמאי יותר בעוד שהתארגנות תחת ההסתדרות "תכניס לאוניברסיטה כל עניין פוליטי-מפלגתי שיש להנהגת ההסתדרות עניין לקדם אותו על גב המעסיקים של העובדים המאוגדים בהסתדרות".

לדברי יניב בר-אילן, ממובילי המאבק נגד הנהלת האו"פ וממובילי ההצטרפות ל"כוח לעובדים", הניסיון של עובדים להצטרף להסתדרות הוא "משהו ראשוני שכרגע אנו לא מתרגשים ממנו. אני רק מקווה שההסתדרות מודעת לרגישויות פה ושכל ניסיון למשוך אליה עובדים עלול להחליש אותנו ולפגוע במו"מ שלנו מול ההנהלה". בר-אילן ציין עוד כי "פנינו להסתדרות בתחילת המאבק שלנו אך נתקלנו ביחס מזלזל".

מההסתדרות נמסר בתגובה כי "עובדים מהאו"פ אכן פנו אלינו. אנחנו מקדמים בברכה כל מי שרוצה להצטרף להסתדרות וברגע שנהיה ארגון יציג באו"פ נעשה ככל יכולתנו כדי לייצג את העובדים שם בלי קשר לתחרות מול ארגון עובדים אחר".