חזקיהו ממתין לתשובת דיסקונט בנוגע למתווה לעמידה בהלימות ההון

דירקטוריון הבנק נדרש לדווח למפקח על הבנקים על המתווה החדש לצורך עמידה בדרישות הפיקוח להלימות הון של 12% בסוף 2009, זאת כיוון שדיסקונט הוא הבנק היחיד שלא עמד עד כה במתווה שהציב לעצמו לצורך כך

בפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, בראשות רוני חזקיהו, ממתינים לתשובת דירקטוריון בנק דיסקונט בנוגע למתווה החדש שייקבע על ידו לצורך עמידה בדרישות הפיקוח להלימות הון של 12% בסוף 2009, וזאת על רקע כך שדיסקונט הוא הבנק היחידי שלא עמד עד כה במתווה שהציב לעצמו לצורך כך.

כפי שדווח אמש ב"גלובס", במכתב ששלח הפיקוח על הבנקים לפני כשלושה שבועות וחצי, קרא הפיקוח על הבנקים לדירקטוריון דיסקונט לערוך דיון לקביעת אבני דרך לעמידה בדרישות הפיקוח בנושא זה, וזאת לאחר שבסוף 2008 ובמארס 2009 הבנק לא עמד במתווה שהציב לעצמו לעמידה בדרישות המפקח.

הפיקוח על הבנקים מתנהל זה זמן מול כל הגורמים במערכת הבנקאית בנוגע להגדלת הלימות ההון. במסגרת זו נדרשו כל הבנקים לקבוע מתווה לעמידה בדרישות. המכתב ששלח הפיקוח על הבנקים לדירקטוריון דיסקונט נבע מכך שהבנק היה היחיד במערכת שלא עמד עד כה במתווה שקבע לעצמו. עד כה ביצע הדירקטוריון דיון אחד בנושא, לאחר המכתב מהפיקוח, והוא צפוי לקיים דיון שני בנושא במהלך חודש זה (יולי), לאחר יעביר את המתווה החדש לבנק ישראל, ובו יפרט אבני בוחן חדשים לעמידה בדרישות הפיקוח במחצית השנה שנותרה.

בפיקוח על הבנקים מעריכים ומצפים שבנק דיסקונט יקבע אבני בוחן חדשים בנושא ויעמוד בסופו של יום בדרישות הלימות ההון המוגדלות. זאת בין היתר על רקע הזרמות הון צפויות מהבעלים וגיוס הון משני שמבצע הבנק. על כל פנים, בבנק ישראל מציינים שההתנהלות מול דיסקונט אינה מעידה על בעיה כלשהי מצד הפיקוח ביחס למנהליו - גיורא עופר המנכ"ל והיו"ר שלמה זהר, ולדברי גורם בבנק ישראל, המכתב אינו מהווה ביקורת אישית כנגד השניים.

בדיסקונט, שבשליטת משפחת ברונפמן וקבוצת שראן, מודעים לסוגיית הלימות ההון, ופועלים לטפל במצב כאשר גם לשני בעלי השליטה ברור שיש להזרים הון לתוך הבנק. בהקשר זה הדגישו מנהלי הבנק לפני כחודש כי הבנק רואה את הלימות ההון כנושא מרכזי לטיפולו והוא יפעל לשם כך "בדחיפות הנדרשת".