בעלי השליטה בדיסקונט יציגו תוכנית לפתרון בעיית ההון בבנק

בהודעת קבוצת ברונפמן-שראן אין פרטים על התוכנית דובר הקבוצה מסר כי "שני השותפים עובדים יחד בהרמוניה למען הבנק"

בעלי השליטה בבנק דיסקונט יציגו עד סוף החודש למפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, תוכנית לפתרון בעיית ההון של הבנק. זאת במסגרת גיבוש תוכנית כלכלית גדולה לטווח ארוך. כך מסר היום ל"גלובס" הדובר הניו יורקי של בעלי השליטה, קבוצת ברונפמן-שראן. ההודעה באה בעקבות הפרסום ב"גלובס" אמש. עוד נמסר כי בעלי מניות השליטה בבנק ימשיכו, כפי שעשו עד היום, לפעול להתפתחותו ולצמיחתו של הבנק ולמצב אותו כאחד הבנקים המובילים בישראל.

בעלי מניות השליטה, נאמר מהמטה הניו יורקי של החברה, "מודעים לנושא הלימות ההון", כלומר דרישת המפקח על הבנקים להגדיל את יחס הלימות ההון ל-12% ואת ההון הראשוני המקורי אל מעל 6.5%, "והם בוחנים חלופות אפשריות במסגרת תוכנית כלכלית גדולה יותר לטווח ארוך שהם מגבשים ויציגו אותה למפקח על הבנקים עד סוף חודש זה".

מחזיקי גרעין השליטה, 26% בדיסקונט, משפחות מתיו ברונפמן, המחזיק ב-60% מגרעין השליטה ורובין שראן המחזיק ב-40% ממנו, מדגישים כי "שני השותפים עובדים יחד בהרמוניה למען הבנק, וכי ההצעה הסופית שתוגש תהיה כזו שכל בעלי המניות יוכלו להסכים לה ותספק פתרון שיאפשר לבנק להמשיך לפתח את עסקיו בצורה זהירה ולשפר את הערך לבעלי המניות". "מן הראוי לציין", מוסיף דובר הקבוצה, "שהפתרון יאפשר לבנק לעמוד בדרישות הלימות ההון של בנק ישראל במועד המתאים".

סוגיית הלימות ההון

בהודעת הקבוצה אין פרטים על התוכנית. הבנק חייב לפתור את סוגיית הלימות ההון שלו ולהכניס לבנק הון ראשוני והון משני. כדי לגייס הון משני, כפי שהבנק מתכנן, הוא חייב הון ראשוני גבוה, שיכול לבוא רק על ידי הזרמת כסף בעלים או בכסף או בהנפקת זכויות בה הם שומרים על חלקם היחסי בבנק ובגרעין השליטה. לא ברור כרגע אם הם מתכוונים במסגרת הנפקת הזכויות גם לרכוש חלק מאחזקות המדינה, 25%, ובכך להגדיל את חלקם בבנק.

ההתבטאות הנדירה של בעלי השליטה בבנק באה אחרי שנודע על מכתבו של המפקח, רוני חזקיהו, לדירקטוריון דיסקונט.

מכתב המפקח נבע מהעובדה שבדוחות הכספיים של הבנק לסוף הרבעון הראשון נכתב כי ההון הראשוני ירד ל-6.43% שהוא מתחת לתחום המחויב של 6.5%. הבנק ביקש מהמפקח הכרה זמנית בהון המשני, למשך זמן קצוב הנדרש לבנק להגדיל את ההון הראשוני שלו. במכתבו אישר המפקח את ההארכה הזמנית, ובהזדמנות זו ציין את הבעייתיות והליקויים הנובעים מניהול מוטה צמיחה בתנאים של חוסר יחסי בהון.