לראשונה: עובדי חברת החשמל לא יקבלו תוספת שכר בגין חריגות

0.3% מתוך תוספת השכר בגובה 2% יופקדו בנאמנות עד למיצוי המו"מ ■ עד לפני ימים אחדים דרש אילן לוין השבה מיידית של כל החריגות ■ העובדים לא ישבשו הפעילות בשל מעורבות עיני בפשרה

בפעם הראשונה ייאלצו עובדי חברת החשמל לוותר על חלק מתוספות השכר המגיעות להם, לפחות באופן זמני - כך נודע ל"גלובס". יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, והממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין, הגיעו להסכמה בעניין דרישתו של לוין להביא לכך שעובדי החברה ישיבו למדינה באופן מיידי כספים, שקיבלו לכאורה במסגרת חריגות שכר.

על פי הסיכום, עובדי החברה יזכו בדצמבר הקרוב לתוספת שכר של 1.7% במקום 2% כפי שמגיעים לכלל עובדי המגזר הציבורי (זאת כחלק מתוספת כללית של 5%), ואילו 0.3% הנותרים יופקדו בנאמנות - ולא יוחזרו לקופת המדינה כפי שדרש לוין. בינתיים, הוסכם כי יחל המו"מ על הרפורמה בחברת החשמל, כך שהכספים שיופקדו בנאמנות עשויים ממילא לשמש עבור תוספות שכר עתידיות שיקבלו העובדים בגין הסכמתם לרפורמה. הקיצוץ בתוספת השכר יעשה הן לגבי עובדים פעילים והן לגבי גימלאי החברה. על פי הערכות באוצר, סכום הקיצוץ, שיופקד כאמור בנאמנות, נאמד ב-10 מיליון שקל.

עוד הוסכם כי אם יחליט לוין לחדש החל מינואר הקרוב את דרישתו להשבת כספים, יוחזרו הכספים שבנאמנות אל העובדים ואז יתנהל שוב מו"מ בעניין. ההסכמות בין הצדדים שמות סוף לסכסוך העבודה שהוכרז לאחרונה בחברה, שאיים לחדש שוב את העיצומים.

עוד הוסכם כי הצדדים יחזרו לשולחן המו''מ בנוגע להצמדת הפנסיה למדד. נזכיר כי לעומת כלל עובדי המשק, הפנסיה של גמלאי חברת החשמל צמודה לשכר של העובדים הפעילים - הצמדה חסרת תקדים במשק, כאשר האוצר דורש להצמיד אותה למדד המחירים לצרכן.

נראה כי הסיכום בין עיני ללוין מאפשר לכולם לצאת מרוצים: מצד אחד, הממונה על השכר הצליח להיכנס לכיסם של עובדי חברת החשמל מבלי לשבש את פעילות המשק ומבלי לסכן את הרפורמה במשק החשמל. מצד שני, 0.3% מתוך תוספת שכר של 2% לא מדגדגת במיוחד לעובדי חברת החשמל, מה גם שהסכום הזה לא חוזר אל קופת המדינה, אלא מופקד בנאמנות. נזכיר כי לוין דרש עד לפני מספר ימים השבה מיידית של כל חריגות השכר. אגב, הסכום הזה, וכנראה הרבה יותר ממנו, יחזור ממילא אל העובדים בתמורה להסכמתם לרפורמה.