רופרט מרדוק לא רוצה את טוויטר, גוגל דווקא כן

איילי התקשורת מרדוק, האוורד סטרינגר ואריק שמידט השתתפו השבוע בכנס תקשורת שנתי - השנה הם לא תפסו מציאות ■ מרדוק: "אני לא רואה תחתית באופק בענף התקשורת, ולא יודע מתי נתחיל לראות סימני התאוששות"

איילי התקשורת רופרט מרדוק והאוורד סטרינגר השתתפו השבוע בכנס התקשורת השנתי של אלן ושות' באיידהו, כדי לדון ולהמריץ עסקים חדשים בזירת המיזוגים והרכישות בעולם התקשורת. השנה הם לא תפסו מציאות.

מרדוק, יו"ר ומנכ"ל תאגיד התקשורת ניוז קורפ , וסטרינגר, מקבילו בתאגיד סוני , אמרו כל אחד בנפרד באשר ל"מוצר החם" בעולם התקשורת והאינטרנט, כי לא יגישו הצעה לרכישת שירות המיקרו-בלוגיניג טוויטר - מה שבעצם מסמל את הערכתם כי עסקי האינטרנט אינם כל-כך אטרקטיביים לתאגידי תקשורת בזמן המשבר הנוכחי.

לעומתם, מנכ"ל ענקית החיפוש באינטרנט גוגל , אריק שמידט, אמר בכנס כי גוגל דווקא ניהלה שיחות ארוכות עם טוויטר. "אנחנו כן מחפשים רכישות, גם בזמנים כאלה". אמר.

"אני לא מחפש להצטרף לאיזשהו מועדן רכישות. אני רואה המון מנהלי חברות מצליחים, שלא מסוגלים לייצר כסף". אמר סטרינגר.

מרדוק, מצידו, אמר כי "אני לא רואה תחתית באופק, ואני לא יודע מתי נתחיל לראות סימני התאוששות". סטרינגר ומרדוק אמרו לכתבים כי הם תרים אחר חברות בעלות פוטנציאל צמיחה ורווחים.

מרדוק צפוי לשמור את הארנק בכיס. ניוז קורפ, התאגיד שבניהולו, "יחזיק את 6.05 מיליארד הדולר שבקופתו קרוב-קרוב אלינו", לדבריו.

עם זאת, נציין כי מיזוגים ורכישות אכן מתרחשים בזמן מיתון. רשת CBS רכשה לאחרונה את CNet Networks, חברת החדשות המקוונות, תמורת 1.7 מילארד דולר. בנוסף, מייסד Sling Media אמר כי שיחות שניהל בכנס דומה בעבר הובילו למכירת חברתו ב-380 מיליון דולר.

הירידה החדה במכירות של פרסום - מקוון או מודפס - מאפילה על הרצון לרכישות בעולם התקשורת. כך אמר בכנס דיוויד ווינטרס, מנכ"ל חברת הפרסום Wintergreen Advisers, שמנהל קמפיינים בהיקף 10.3 מיליארד דולר.

"חברות תקשורת ואינטרנט מתחילות ניצבות בפני אותה דילמה", אמר ג'ון מלון, טייקון תקשורת אמריקני ויו"ר Liberty Media Corp. "הן צריכות למצוא דרך לייצר הכנסות מהמוצרים שלהן". הוסיף. לדבריו, "חברות שעוסקות בטלוויזיה, קולנוע ופרסום חייבות להביא את גולשי האינטרנט לשלם על התוכן שהם צורכים באתרים שלהן - או שפשוט הן לא יצליחו לשרוד".

מלון לא פסח בדבריו על ענקיות האינטרנט גוגל ו-YouTube, וגם המוצר החם בשוק טוויטר. "גם הענקיות האלה צריכות לחשוב על דרך לייצר הכנסות מהגולשים, זה פשוט חייב לקרות", אמר.

מלון אמר עוד כי ללא מודל שידרוש תשלום על שירותי האינטרנט, כל הכספים פשוט יתאדו מהעסקים האלה - בדיוק כפי שקורה בעיתונות המודפסת. לדבריו, חברות האינטרנט חייבות למצוא דרך לקבל כסף עבור השימוש במוצריהן - בדיוק כפי שצופה בטלוויזיה משלם עבור התכנים.