מרקוס וובר ישקיע במנופים פיננסים כ-343 מיליון שקל

מנופים דיווחה על הכנסת שני משקיעים חדשים, ועל מיזוג קניון סטאר סנטר באשדוד לתוך החברה ■ איש העסקים השווייצרי מרקוס וובר יזרים 342 מיליון שקל למנופים, תמורת 422 מיליון ממניותיה

חברת מנופים פיננסים שבשליטת אברהם נניקשוילי (59%) וג'קי בן זקן (19%) חתמה סופית על ההסכם להכנסת המשקיע מרקוס וובר, ועל מיזוג קניון "סטאר סנטר" באשדוד לתוך החברה. בסוף התהליך, תחזיק קבוצתו של נניקשוילי, הכוללת את הכדורגלן לשעבר חיים רביבו, ב-45% ממניות מנופים, ומרקוס וובר יחזיק ב-45%. שווי אחזקותיהם כיום של נניקשוילי ובן זקן בחברה הוערכו ב-208 מיליון שקל (לפני הכסף).

שתי העסקאות התבססו על הערכת שווי של מעריך עצמאי. השתיים שלובות זו בזו, ויזרימו לחברה מזומנים ונכסים בסכום כולל של 552 מיליון שקל. בתגובה לידיעה זינקה היום המניה ב-21.2%.

דני וקנין, מנכ"ל מנופים פיננסים, אמר היום ל"גלובס" כי "השלמת העסקה משמעותית לחברה. היא תגדיל את ההון העצמי ואת האיתנות הפיננסית בעשרות מונים לעומת הקיים, ותיתן ביטחון לבעלי המניות, למחזיקי האג"ח ולמערכת הבנקאית. כן, היא תאפשר לחברה להרחיב את היקף פעילותה ולהשביח את הנכסים הקיימים שלה".

מרקוס וובר הוא איש עסקים שוויצרי המתגורר בסינגפור. הוא פעיל בכל העולם במספר תחומים, ויש לו כבר היכרות עסקית עם בעל השליטה נניקשוילי מעסקים פרטיים קודמים. באמצעות חברה סינגפורית בשם Asian Service Trade Control הוא מזרים למנופים למעשה 342 מיליון שקל במזומן, כולל המרה של הלוואות קודמות בסך 25 מיליון דולר למניות. ההסכם נחתם לראשונה בסוף 2008, עם הלוואות שהעניק וובר לחברה.

מנופים תקצה לוובר 422 מיליון מניות תמורת 342 מיליון שקל, עסקה המשקפת מחיר של 81 אגורות למניית החברה, פרמיה של 8% לעומת מחיר הבסיס של המניה הבוקר, שעמד על 75 אגורות בלבד (שווי שוק של 192 מיליון שקל). חלק מהתמורה יקוזז מסכום ההלוואה, בתוספת ריבית שהמשקיע העניק לחברה לראשונה עוד ביולי 2008. משקיע נוסף בחברה הוא ויקטור פדוטוב מיכאילוביץ', שיזרים לה 31.7 מיליון שקל במזומן ויקבל 39 מיליון מניות של מנופים.

העסקה משקפת לקניון שווי של כ-179 מיליון שקל

העסקה השנייה הגדולה המדווחת היום, שגם על הכוונה לבצע אותה דווח כבר בעבר, היא כאמור מיזוג של אחזקות בעלי השליטה במתחם הסטאר סנטר באשדוד לתוך החברה. נניקשוילי, בן זקן ורביבו מחזיקים ב-75% מהקניון, ועוד 25% נמצאים בידי חברת הביטוח הפניקס . לצורך העסקה, נקבע שווי נטו (שווי נכס בניכוי ההתחייבויות כנגדו) של 178.8 מיליון שקל. מתחם הסטאר סנטר באשדוד כולל 50 אלף מ"ר שטח בנוי ועוד 1,400 מקומות חניה, והרווח התפעולי בגין הנכס היה כ-44 מיליון שקל ב-2008.

לשתי העסקאות תנאים מתלים שונים, וכיוון שמדובר בעסקאות עם בעל שליטה, נדרשת אסיפה של בעלי מניות לצורך אישורן.

מנופים פיננסים היא חברת נדל"ן מניב ויזמי הפעילה בישראל, ארה"ב וקזחסטן. היא סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם הכנסות של 13 מיליון שקל בלבד והפסד של 5.6 מיליון שקל.

לצד העסקאות החדשות, החברה דיווחה היום כי תיאלץ להציג מחדש את הדו"חות הכספיים לרבעון הראשון של 2009 ולשנים 2007 ו-2008, על מנת לשקף בהם את השפעות הסיווג של חלק הקרקע המתייחס למגורים בקזחסטן. זאת, לדרישת רשות ניירות ערך, שלא הסכימה לסווג את הקרקע כ"מלאי" או כ"נדל"ן להשקעה". ההשפעה על ההון העצמי תסתכם בהפחתה של 25 מיליון שקל, מתוך הון עצמי המיוחס לבעלי המניות של החברה שהסתכם ברבעון הראשון ב-128 מיליון שקל בלבד.

דני וקנין, המנכ"ל: "העסקה תגדיל את ההון העצמי ואת האיתנות הפיננסית בעשרות מונים לעומת הקיים, ותיתן ביטחון לבעלי המניות, למחזיקי האג"ח ולמערכת הבנקאית".