האם CIT תקרוס בחודש הבא ותרעיד את השווקים?

ענקית הפיננסים, אשר אחראית למימונם של כמיליון עסקים בארה"ב, צריכה לפרוע בחודש הבא אג"ח בכמיליארד דולר ולא ידוע מהיכן תביא את הכסף ■ החברה מעוניינת למחזר חוב, אך לשם כך היא זקוקה לגב של הממשל, שאינו שש לקפוץ לעזרה

האם חברת הפיננסים CIT תרעיד בחודש הבא את וול סטריט? החברה, אשר קיימת למעלה מ-100 שנים ומוכרת כאחת מחברות הפיננסים הגדולות בוול סטריט, עומדת בפני סכנת פשיטת רגל בחודש הבא, שכן בארה"ב מעריכים כי היא לא תוכל לפרוע אג"ח בהיקף של כמיליארד דולר.

כבר שלשום (א') פנתה CIT לרגולטור בארה"ב וביקשה מהממשל לספק לה ערבויות כדי שהיא תוכל להנפיק אג"ח חדשות ולמחזר חוב, אך הממשל סירב. כעת, החברה מנהלת שיחות עם הרגולטורים על מנת לנקוט צעדי התייעלות שיסללו את הדרך למתן ערבויות על ידי הממשל, ובעיתון "וול סטריט ג'ורנל" כבר מדווחים כי השיחות נמצאות בשלבים מתקדמים.

CIT הינה חברת פיננסים העוסקת במתן שירותי בנקאות וייעוץ פיננסי ברחבי העולם. כמו כן, החברה היא המלווה הגדולה ביותר בארה"ב לעסקים קטנים ובינוניים. החברה נקלעה לקשיים בשל הפסדי עתק שספגה בעקבות המשבר הכלכלי.

כאמור, בחודש הבא תצטרך החברה לפרוע חוב בהיקף של כמיליארד דולר, וכרגע אין לה מספיק מזומנים בקופה כדי לעשות זאת, כך שהברירה היחידה שנותרה לה היא לגייס חוב נוסף. אך החברה לא תצליח לעשות זאת ללא גב של הממשל האמריקני. אמש נפלו אגרות החוב שלה ב-14.37 סנט לרמה של 80 סנט בלבד - הנפילה החדה ביותר מאז הונפקו האג"ח לפני 3 שנים. החברה צריכה להחזיר תשלומי אג"ח בהיקף של 10 מיליארד דולר בשנת 2010, ובשנה האחרונה היא לא גייסה ולו דולר אחד בהנפקות אג"ח חדשות.

מממנת מיליון עסקים בארה"ב

CIT נמצאת כעת בשיחות עם ה-FDIC, זרוע ההצלה של הפדרל ריזרב אשר אחראית גם לביטוח הפיקדונות בבנקים. ה-FDIC חוששת לסייע ל-CIT כיוון שהיא לא בטוחה ביכולתה של החברה להחזיר את החוב, שכן תנאי האשראי בארה"ב אינם פשוטים כיום. לכן, ב-FDIC לא ששים להעמיד את כספי משלם המיסים האמריקני בסיכון. בינתיים, התקשורת האמריקנית מדווחת כי משרד האוצר הורה ל-FDIC לבחון דרכים לסייע ל-CIT, ושר האוצר טימותי גייתנר מסר אמש כי לממשל יש את "הסמכות והיכולת" לסייע ל-CIT.

החברה, הממוקמת בניו יורק, נסחרת בוול סטריט לפי שווי של 525 מיליון דולר בלבד, לאחר שמניותיה נחתכו ב-64% מתחילת יוני. המניה נפלה אמש בוול סטריט בכ-11% והיא נסחרת היום בשער של 1.35 דולר בלבד. לשם ההשוואה, המניה נסחרה בקיץ 2007, לפני פרוץ משבר האשראי, ברמות של 60 דולר, כלומר היא התרסקה ב-97.7% בשנתיים האחרונות. עם זאת, יש לציין כי התנודתיות במניה עלתה משמעותית, ואמש היא זינקה ב-25% במסחר שלאחר הסגירה בוול סטריט על רקע הדיווחים על השיחות המתקדמות עם הרגולטורים.

במידה והממשל יחליט לא לסייע ל-CIT, ההשלכות יהיו חמורות. קריסה כזו תעמיד בסיכון גבוה כ-760 עסקים במעגל הראשון, ואילו במעגל השני ישנו פוטנציאל הרסני לפגיעה קשה בכ-300 אלף עסקים נוספים. כמו כן, אם החברה תקרוס, תהיה זו פשיטת הרגל הגדולה ביותר מאז שוושינגטון מיוצ'ואל קרסה בספטמבר האחרון. ל-CIT נכסים בהיקף של 75.7 מיליארד דולר וחובות של 68.2 מיליארד דולר נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה. החברה אחראית למימונם של כמיליון עסקים בארה"ב.