אושר תקציב המדינה לשנים 2009-2010

יממה לאחר אישור חוק ההסדרים אישרה הערב מליאת הכנסת גם את חוק התקציב לשנים 2009-2010 בקריאה שנייה ושלישית ■ תקציב המדינה לשנת 2009 יעמוד על כ-316.5 מיליארד שקל

יממה לאחר אישור חוק ההסדרים אישרה הערב מליאת הכנסת גם את חוק התקציב לשנים 2009-2010 בקריאה שנייה ושלישית. 58 חברי כנסת תמכו, 36 התנגדו.

ההצבעה היתה אמורה להימשך עד לאחר חצות אולם לאחר שחברי האופוזיציה הסירו את כל ההסתייגויות שהגישו, התאפשרה ההצבעה מוקדם יותר. ברגע האחרון ביקשו חברי האופוזיציה להביך את הממשלה ולהפוך את ההצבעה על חוק התקציב להצבעת אי אמון בממשלה. הצעת אי האמון נדחתה.

תקציב המדינה לשנת 2009 יעמוד על כ- 316.5 מיליארד שקל כאשר הגירעון התקציבי יוגבל עד 6% תוצר. בשנת 2010 יעמוד תקציב המדינה על כ-321.5 מיליארד שקל כאשר הגירעון התקציבי יוגבל עד 5.5% תוצר. מעבר לגידול בתקציב המדינה האמור בחוק בשיעור של 1.7%, יגדל התקציב בכל אחת מן השנים 2009- 2010 באופן זמני בשיעור נוסף של 1.35%. יעד ההוצאה ישוב לעמוד על 1.7% בשנת 2011.

בתום ההצבעה אמר שר האוצר כי "התקציב ייבחן בביצועו. אנחנו נמריץ את משרדי הממשלה לבצע ביצוע מלא של התקציב". שטייניץ הודה לראש הממשלה על הגיבוי בהליכה לתקציב דו שנתי.

בעניין מדד המחירים לצרכן לחודש יוני, אמר שטייניץ כי מדובר במדד של חודש אחד ולכן חבל לקפוץ למסקנות ארוכות טווח. "נלמד את זה באוצר בימים הקרובים ונתייעץ עם בנק ישראל. כנראה שסכנת הדיפלציה חלפה, עדיין מוקדם לקבוע מסקנות לגבי התאוששות הביקושים במשק".

שטייניץ: "משרד האוצר היה הפעם דומיננטי במיוחד. יש לנו משרד חזק ואיכותי וכך נשאר".

על הסכנה לסגירת ערוץ 10 אמר שטייניץ כי "אנחנו במגעים עם כל הנוגעים בדבר ומנסים למצוא פתרון שיאפשר לערוץ להתקיים. אני חסיד של פלורליזם תקשורתי. נירתם בימים הקרובים לפתרון הסוגיה לשביעות רצון כולם. זה לא תלוי רק בנו. יש רצון של גוף ובעלים של גוף להמשיך להתקיים. נעשה מאמץ לפתור את הבעיות ולאפשר את המשך קיומו של הערוץ.

סגן שר האוצר, איציק כהן, הוסיף כי מדובר בתקדים היסטורי. "בצל המשבר העולמי, בעולם יודעים עכשיו שיש ממשלה בישראל ושר אוצר ששולטים במצב. היו לא מעט משברים בדרך אבל התגברנו עליהם".

ירום אריאב: המדד הוא שיקוף של מצב המשק

רגע לפני שהוא מעביר את המקל לראש אגף התקציבים החדש, אודי ניסן, אמר מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב,ששימש עד כה גם בתפקיד זה, כי מדובר פה על תקציב טוב שעונה על צרכי המשק ושומר על המסגרות שנקבעו בממשלה- גם גודל הגירעון וגם משגרת ההוצאה.

אריאב הוסיף כי "המדד הוא שיקוף של מצב המשק, הוא מורכב ממירים של מוצרים מיובאים ומוצרים שמיוצרים בארץ. יכול להיות שמדובר בסנונית אחת נוספת שמבשרת על התמתנות במשבר אבל מוקדם לקפוץ למסקנות. צריך לנתח את מרכיבי המדד השונים.

קדימה: אזרחי ישראל מממנים את ההסכמים הקואליציוניים של נתניהו

מ"קדימה" נמסר לאחר ההצבעה כי "התקציב עבר, אבל החרפת הגזירות של נתניהו תישאר. החל מהערב, כל אזרח ישראלי שפותח את הברז, מדליק סיגריה ומתדלק את הרכב - מממן את ההסכמים הקואליציוניים של נתניהו עם שותפיו הפוליטיים ומשמן את כיסאות הממשלה המנופחת בתולדות ישראל. מעולם לא הייתה כאן ממשלה מנותקת כ"כ, אשר הקריבה את כספי הציבור על מזבח חולשתה המוסרית והפוליטית".

ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה אמר לאחר אישור החוק כי "תקציב המדינה שאושר הערב הוא אות קלון לממשלת נתניהו, שמממנת הסכמים קואליציוניים יקרים באמצעות הטלת מסים על הציבור הישראלי. התקציב מנוגד להבטחותיו של נתניהו והפוך ב-180 מעלות מהתפישה הכלכלית שהציג לפני הבחירות. בעוד המדד מזנק והאינפלציה מרימה ראש, התקציב שאושר אינו נותן מענה למשבר הכלכלי ועלול לפגוע בעתידה הכלכלי והחברתי של מדינת ישראל".

הקואליציה: התקציב יסייע לכלכלה הישראלית לצאת מהמשבר

מנגד, יו"ר הקואליציה, חכ זאב אלקין, בירך על אישור התקציב. "הכנסת הביעה הערב את אמונה במדיניות הכלכלית של הממשלה שתוביל את המשק ליציאה מהמשבר הכלכלי ותיתן מענה לצרכים החברתיים של ישראל. כל ניסיונות האופוזיציה לפגוע בהעברת התקציב נכשלו והקואליציה הוכיחה את איתנותה".

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, אמר כי הכנסת גילתה אחריות. "כל יום נוסף ללא אישור התקציב פגע בתפקוד הממשלה וסיכן את יציבות המשק".