אישום ראשון בפרשת ראשונטורס: אולמרט הנחה לקבל מימון כפול לטיסותיו

מתאמת קשרי החוץ של אולמרט, רייצ'ל רז-ריסבי, מואשמת בקבלת דבר במירמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד ומירמה והפרת אמונים ■ האישום נגד רז-ריסבי כמעט שאינו מותיר מקום לספק שגם אולמרט יועמד לדין

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הנחה את מנהלת לשכתו, שולה זקן, ואת מתאמת קשרי החוץ שלו, רייצ'ל רז-ריסבי, להשיג במירמה מימון כפול ומשולש לנסיעותיו לחו"ל, תוך הונאת גופים שונים ובהם המדינה.

כך טוענת המדינה בכתב אישום ראשון שהוגש היום (ה') לבית המשפט המחוזי בירושלים בפרשת ראשונטורס, נגד רז-ריסבי, המואשמת בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד ומירמה והפרת אמונים.

"אולמרט וזקן ניצלו לרעה את מעמדו ואת קשריו של אולמרט עם אישים וארגונים בחו"ל, לפעילות שיטתית, לאורך שנים, של הפקת טובות הנאה כספיות עבורו", שהסתכמו בכ-92 אלף דולר. הדבר נעשה "על-פי פרקטיקה שקבע אולמרט, ובהתאם להנחייתם הכללית של אולמרט וזקן ולהוראות ספציפיות שנתנו מעת לעת".

ברשימת עדי התביעה מופיעים החשכ"ל לשעבר ניר גלעד, סגניו אילן לוין וארנון אייקן, בני משפחתו של אולמרט (רעייתו עליזה וילדיהם מיכל, דנה, שאול ואריאל), וכן עובדי הגופים המממנים, עובדי חברות התעופה, ועובדי עירייה ובנקים.

למרות שטרם הוחלט סופית אם להעמיד לדין גם את אולמרט בפרשה, שכן רק באוגוסט יסתיימו השימועים בפרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות, הגשת כתב האישום נגד רז-ריסבי כמעט שאינה מותירה מקום לספק שגם אולמרט יועמד לדין.

אמיר דן, יועץ התקשורת של אולמרט, אמר היום כי הגשת כתב האישום לפני השימוע "מעלה סימני שאלה כבדים לגבי נכונות הפרקליטות לקיים שימוע אמיתי". הוא מאשים את הפרקליטות באיבוד עשתונות. "התנהלותה מעידה על לחץ גדול בכל הנוגע לתיקי אולמרט. כמו טובע הנאחז בקש, יורה הפרקליטות לכל הכיוונים, בניסיון להלך אימים על מי שבאופן טבעי עתידות לשמש כעדות הגנה של אולמרט".

חשבוניות כפולות

במהלך כהונותיו הציבוריות כראש העיר ירושלים וכשר התמ"ת בשנים 2002-2006 הוזמן אולמרט, מתוקף מעמדו ותפקידו, על-ידי גופים וארגונים העוסקים בפעילות ציבורית שלא למטרת רווח, להופיע באירועים מטעמם בחו"ל. כתב האישום מתאר 15 טיסות לחו"ל, בין היתר לאירועים של "אקי"ם", ה"בונדס", "יד ושם", "מרכז שמעון ויזנטל", "מצעד החיים", "הוועד למען החייל", "על"ה", "קרן היסוד", "הקונגרס היהודי העולמי" ו"אורט".

לעיתים מזומנות הופיע אולמרט באותה נסיעה לחו"ל בפני מספר ארגונים, באירועים שונים, ולעיתים שולבו הופעותיו עבור הארגונים הללו בנסיעות שקיים ממילא במסגרת תפקידיו הממלכתיים, ושמומנו כמקובל על-ידי המדינה. בנסיעות אלה, טוען עו"ד אורי קורב מפרקליטות מחוז ירושלים, הנחו אולמרט וזקן את רז-ריסבי לבקש מהגופים ומהמדינה מימון, כשכל גוף אינו יודע שהוא אינו המממן היחיד.

משרד הנסיעות "ראשונטורס" שיתף פעולה והנפיק לגופים חשבונית כפולות על אותה טיסה. אם ביקש אחד הארגונים לחלוק בהוצאות עם ארגון אחר בפניו הופיע אולמרט באותה נסיעה, ניסתה רז-ריסבי לדחות את הדרישה בתואנות-שווא שונות, ולפחות במקרה אחד הפנתה אותם לזקן, כדי ש"תוריד" אותו מכך.

צינור לכספים

המימונים העודפים הועברו לחשבון בנק מיוחד ושימשו למימון הוצאות פרטיות של אולמרט ובני משפחתו.

כדי לעקוף את נוהל החשכ"ל, לפיו רכישת כרטיסי טיסה עבור עובדי מדינה תבוצע אך ורק באמצעות סוכנויות נסיעות שזכו במכרז, פנו אולמרט וזקן (באמצעות אחרים) למשרדי הנסיעות "איילה טורס" ו"הלל", שהיו בין הזוכים במכרז, וסיכמו עימם כי תמורת עמלה (שהסתכמה ב-70 אלף דולר) הם יהוו רק "צינור" לקבלת הכספים ממשרד התמ"ת, בעוד שהלכה למעשה - משרד ראשונטורס הוא שימשיך לרכוש את הכרטיסים עבור אולמרט.

חשב משרד התמ"ת סירב לאשר את תשלום הנסיעות בנימוק שלא התבקש עבורן מראש אישור תקציבי כנדרש, ומשום שהן בוצעו תוך חריגה מתקציב הנסיעות של המשרד. אולם אחרי חלופת מכתבים עם זקן, התערבו בכירי אגף החשכ"ל ואישרו אותן, כמובן מבלי שידעו על עקיפת המכרז ועל המימון הכפול. (ת.פ. 402/09).