האם יטבע אודי ניסן בביצה

האם מצוייד הממונה החדש על התקציבים בכישורים הפוליטיים הדרושים בעת הזאת?

אודי ניסן (42), הממונה על אגף התקציבים החדש שמתחיל לכהן היום, מגיע כמועמד מושלם. מבחינת ניסיון, הוא צמח באגף והגיע לדרגת רכז, והיה יכול להתמנות לסגן אם רק היה רוצה בכך ולא היה פורש זמנית לאקדמיה. ומבחינת השכלה, ניסן הפך היום לממונה על התקציבים המשכיל ביותר בתולדות האגף - פוסט דוקטורט בהרווארד בתחום המאקרו-כלכלה. "הוא מאוד יסודי, מקצועי ומוכשר. הוא ניחן בחשיבה יצירתית מרשימה ובראיית מאקרו מצוינת", משבח בכיר באוצר לשעבר. "הוא הגון, חרוץ וישר", אומר בכיר אחר.

אלא שהשלמות לכאורה מתחילה להתערער כאשר מביאים בחשבון את התקופה הסוערת שעוברת על אגף התקציבים בפרט ועל האוצר בכלל. "אין לו ניסיון בזירה הפוליטית, ואנו דווקא בתקופה של הרבה פוליטיקה בכלכלה", אומר בכיר באוצר. האם הד''ר המוכשר והחרוץ יצליח לשרוד ולא לטבוע בביצה הפוליטית שהשתלטה על מנגנוני עיצוב וגיבוש המדיניות הכלכלית?

תהליך התקצוב האחרון, אשר במהלכו כמעט נמחקו האוצר ואגף התקציבים, הוכיח כי הממונה הבא חייב להיות פוליטיקאי לא קטן. לניסן אין את הכישורים הללו. לכן נשאלת השאלה האם ראש הממשלה, יועציו האישיים ואנשי משרדו, ימשיכו להשתלט על עיצוב המדיניות הכלכלית באין מפריע.

ההתעלמות מאגף התקציבים הביאה לתוצאה קשה: לראשונה, הממונה על אגף התקציבים (רם בלינקוב, א.פ) מגיש מכתב התפטרות בד בבד עם אישור התקציב בממשלה, תוך הטלת האשמות חמורות על חוסר תקינות ואף הפרת עקרון טוהר המידות.

מנותק מהתקשורת

שאלה נוספת שמטרידה את בכירי האוצר היא האם דווקא הבחור העדין ונעים ההליכות יצליח להחזיר עטרה ליושנה ולחזק את מעמדו האבוד של האגף. מי שראה את פרצופיהם הממורמרים של סגני האגף בתקופת העברת התקציב, מבין היטב את עומק המשבר. "בלינקוב נקט בדרך הכאסח והמלחמה כמנגנון לפתרון סכסוכים. ניסן מעדיף כברירת מחדל את השיח, כי הוא הולך תמיד על מי מנוחות. במובן הזה, צפוי לאגף שינוי רדיקלי ואני מניח שדווקא בגלל התכונה הזאת של אודי ממתינה לאגף תקופה יותר טובה והישגים טובים יותר", אומר בכיר באוצר שדווקא משוכנע כי ניסן יצליח לשקם את האגף.

נקודה נוספת שעלולה להיות לרועץ עבור ניסן היא חוסר ניסיונו מול התקשורת. הוא היה כמעט שנתיים בתפקיד בכיר (מנהל רשות המסים) ועוד לא התראיין. ניסן גם בקושי מדבר עם עיתונאים, זאת לעומת שני קודמיו, רמי בלינקוב וקובי הבר, אשר ידעו להשקיע שעות בתדרוכים "אוף רקורד" מול כתבי האוצר.

מקורביו של ניסן מציינים את צניעותו (ואף ביישנותו) כגורם המסביר את הניתוק מהתקשורת. תהיה אשר תהיה הסיבה, הוא יהיה מוכרח לעשות שיעורי בית ולהדק קשרים, אחרת יהיה לו קשה לקדם מהלכים.

"הוא מוכשר בצורה קיצונית והוא בן אדם, שזה יתרון עצום בתפקיד הזה. השאלה היא האם יהיה לו את הכוח לעמוד בלחצים. ההימור שלי הוא שכן. הוא התקווה היחידה באוצר של היום. מתי נדע אם הוא מסוגל לספק את הסחורה? רק בהעברת התקציב הבא או בעת משבר חמור. המבחן הוא בביצוע", אומר בכיר לשעבר באוצר שמכיר את ניסן. *