סיכום מחצית בקרנות הפנסיה: מי זוכר שהייתה תשואה שלילית

קרנות הפנסיה המקיפות החדשות רשמו במחצית הראשונה של השנה תשואה מצטברת ממוצעת של 14.16%, ובסיכום 12 החודשים האחרונים גם חזרה התשואה לטריטוריה החיובית - 1.37% על סך ההשקעות ■ מיטבית עתודות של כלל וקרנות הפנסיה של הראל בולטות בפסגה

במחצית הראשונה של 2009, רשמו קרנות הפנסיה החדשות המקיפות תשואה מצטברת ממוצעת של 14.16% על סך תיק ההשקעות שלהן. בעקבות כך, הקרנות המקיפות, המנהלות כיום נכסים בהיקף כולל של כ-59.5 מיליארד שקל, מציגות ב-12 החודשים האחרונים תשואה מצטברת ממוצעת של כ-1.37% על סך ההשקעות. התשואות החזקות עד כה השנה הצליחו לקזז תשואה שלילית ממוצעת בשיעור של כ-11.2%, שנרשמה במחצית השנייה אשתקד.

ללא שקלול האג"ח המיועדות - המניבות לקרנות הפנסיה תשואה שנתית ריאלית של 4.86% - קרנות הפנסיה החדשות המקיפות רשמו במחצית הראשונה תשואה ממוצעת של כ-19% על ההשקעות החופשיות. עם זאת, ב-12 החודשים האחרונים ההשקעות החופשיות של הקרנות החדשות עדיין מציגות תשואה ממוצעת שלילית של כ-2.25%-.

עוד נציין בראייה כוללת של הענף, כי בשקלול התשואה הדמוגרפית הבוחנת את איכות ניהול הסיכונים הביטוחיים בקרנות המקיפות, ומשפיעה על זכויות כלל העמיתים בקרן בדומה לתשואה 'רגילה' על ההשקעות, קרנות הפנסיה המקיפות מציגות מתחילת השנה תשואה כוללת מצטברת של 14.75%. ביוני עצמו רשמו הקרנות תשואה ממוצעת של 1.86% על סך ההשקעות שלהן, ותשואה ממוצעת של 2.31% על ההשקעות החופשיות שאינן כוללות את הרכיב הסופר-סולידי של האג"ח המיועדות.

ספיר והיהלום שבכתר

מיטבית עתודות של כלל ביטוח, בניהול דן פנחסי, מובילה את דירוג התשואות של קרנות הפנסיה המקיפות החדשות הגדולות מתחילת השנה. הקרן, המורכבת משני מסלולים גדולים - ספיר ויהלום, רשמה תשואה מצטברת של 17.56% על ההשקעות החופשיות, ובדירוג לחודש יוני רשמה את התשואה השנייה בטיבה מקרב הגדולות - 2.28%. כמו כן, בדירוג התשואות ל-12 החודשים האחרונים רשמה מיטבית עתודות את התשואה השלישית בטיבה מקרב הגדולות. נציין שבששת החודשים הראשונים של 2009 רשם מסלול ספיר, המנהל נכסים בהיקף של כ-5.3 מיליארד שקל, תשואה כוללת מצטברת של כ-19.09%, בעוד שמסלול יהלום, בו מנוהלים כ-4.2 מיליארד שקל, הניב בתקופה זו תשואה כוללת מצטברת של כ-16.97%.

קרנות הפנסיה של קבוצת הראל, בניהול דורון גינת, ממשיכות לבלוט לטובה ביחס לענף, כשהקרן הגדולה בחברה מציגה את התשואה השנייה בטיבה מקרב הגדולות מתחילת השנה - 16.73% על סך ההשקעות. התוצאות הטובות של קרנות הראל בולטת יותר בדירוג ל-12 החודשים האחרונים, כשהראל פנסיה רשמה בתקופה זו את התשואה המצטברת על סך ההשקעות השנייה בטיבה - 3.42%, והיא שנייה רק לקרן הראל-גילעד שרשמה בשנה האחרונה תשואה מצטברת של 4.51% על סך ההשקעות. גם קרן מנוף של הראל מובילה בדירוג התשואות ל-12 החודשים האחרונים מבין הקרנות הבינוניות, עם תשואה מצטברת של 4.76%.

שתי קרנות הפנסיה הגדולות בשוק - מבטחים החדשה של מנורה מבטחים ומקפת החדשה של מגדל, סוגרות את דירוג התשואות מקרב הגדולות עם תשואה מצטברת על סך ההשקעות מתחילת השנה של 14.09% ו-10.94%, בהתאמה. לשתי הקרנות נתחי שוק של כ-39.7% ו-26.1%, בהתאמה, וביחד הן חולשות על כשני שלישים מהשוק כולו. עם זאת, במבטחים החדשה מנוהל גם מסלול השקעות כללי ב', שרשם מתחילת השנה תשואה של 18.52% על סך ההשקעות.

מבין הקרנות הקטנות נציין את קרן הלמן אלדובי ששבה לדווח באופן מלא על תוצאותיה, לאחר שהתגברה על בעיות תפעוליות שהכבידו עליה תקופה ארוכה. ב-12 החודשים האחרונים רשמה הקרן, המנהלת כ-72 מיליון שקל בלבד, תשואה של 8.51% על סך ההשקעות.

12