מצב התיירות הנכנסת: פחות אבל כואב

המיתון ו"עופרת יצוקה" לא בישרו טובות לתיירות בארץ ■ אלא שבחודשים האחרונים חלה התאוששות מסוימת בזכות המכבייה וחברות התעופה החדשות - ועכשיו מדברים על ירידה צפויה של 10% בלבד יחסית לקיץ שעבר

"אכזבה לטובה" - כך מגדירים במשרד התיירות את מצב התיירות הנכנסת בקיץ 2009. הסיבה לאופטימיות הזהירה נובעת מהעובדה שעד כה מראים הנתונים, כי הירידה במספרי כניסות התיירים לישראל תהיה נמוכה משמעותית מזו שצפו כל הגורמים בחודשים האחרונים.

ההתחלה היתה פסימית. אחרי ההתאוששות המדהימה בתיירות הנכנסת אשתקד, שהביאה למספרי שיא של תיירים נכנסים בקיץ הקודם (ובשנת 2008 כולה), העמיק המשבר הכלכלי העולמי ושחק משמעותית את תחום התיירות בעולם כולו, וכמובן שגם בישראל.

את נתוני האמת לגבי מספרי התיירים שנכנסו לישראל במהלך הקיץ תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה רק בדיעבד, אולם כבר כיום טוענים במשרד התיירות כי הירידה במספר התיירים בקיץ תתבטא רק ב-10%-15% בהשוואה לשנה שעברה, בין היתר בזכות אירועי המכבייה, שבעקבותיהם הגיעו לישראל 3,500 ספורטאים ועוד כמות נכבדה של מלווים ששהו כאן שבועיים בממוצע. לדברי סמנכ"ל השיווק במשרד התיירות, אורן דרורי, ככל שנוקף הזמן מצטמצמים אחוזי הירידה שנחזו, ונכון להיום מספרי התיירים שהגיעו לישראל מכמה מדינות זהים לאלה של השנה שעברה.

ירידה של 13% בלבד

במהלך כל שנת 2008 ביקרו בישראל קרוב ל-3 מיליון תיירים, הישג שיא שגרר אחריו קמפיין של משרד התיירות והעוסקים בענף להגדלת תקציבי השיווק לתיירות בחו"ל.

מהנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לסיכום השנה שעברה, עלה כי בחודש יוני 2008 הגיעו לישראל 240 אלף תיירים, ביולי הגיעו 262,400 אלף תיירים ובאוגוסט הגיעו 264 אלף תיירים - סך הכל יותר מ-766 אלף תיירים.

מהנתונים שפורסמו עד כה לגבי חודש יוני 2009, עולה כי בחודש זה נכנסו לישראל 208,400 תיירים - ירידה של 13% לעומת החודש המקביל אשתקד. על-פי הערכות משרד התיירות, בחודש יולי 2009 יגיעו לבקר בישראל 223 אלף תיירים, ובאוגוסט כ-224 אלף תיירים.

לדברי דרורי, בשטח יש בהחלט סימנים לשינוי מגמה: "בתיירות הנכנסת מגרמניה ישנה מגמת עלייה, וגם התיירות הנכנסת מרוסיה עומדת בערך על אותם מספרים של הקיץ הקודם. אנחנו ממקדים את פעילות השיווק למדינות מסוימות, כמו רוסיה, גרמניה, צרפת, אנגליה וארצות-הברית, ורואים באופן מובהק שבמדינות האלה יש היענות. אנחנו מגייסים כל הזמן סיטונאי תיירות כמשווקים חדשים לתיירות בישראל, ואלה מוכיחים את עצמם במכירות. במקביל, נכנסו בשנה האחרונה לפעילות בישראל הרבה חברות תעופה חדשות, וגם זה קטליזטור לתיירות נכנסת. בין היתר, נכנסו לפעילות בחודשים האחרונים חברות כמו יו אס איירווייס, אייר ברלין ואיזי ג'ט.

"התהליכים עד לכניסת חברת תעופה בישראל נמשכים תקופות ארוכות. החברות האלה עורכות בדיקות כדאיות, מבקשות חומרים, ובכל השלבים האלה מעורב גם משרד התיירות. אחרי שהחברות האלה הבינו שסיטונאים רבים שמו את ישראל כמוצר מדף, הן קיבלו את ההחלטה לצרף את ישראל לרשימת היעדים. את הפירות של התחלת הפעילות של אותן חברות שטסות כבר כמה חודשים נראה כבר במספרים של הקיץ הנוכחי, ואת הפירות של יתר החברות נראה בעונות הבאות".

מיסז'ניקוב משקיע באוונגליסטים

דרורי מסביר כי הירידה היחסית, שבכל זאת קיימת במספרי התיירים הנכנסים, ברורה וצפויה, ונובעת בעיקר נוכח המשבר הכלכלי העולמי. "מבצע 'עופרת יצוקה' שהיה בחודש ינואר היה פתיחה לא טובה לשנה, אבל מסביבות אפריל אנחנו כבר לא מרגישים את האימפקט של זה. יחד עם זאת, בכל העולם יש ירידה בתנועת תיירות. יש יעדים שלמים בתיירות העולמית שכמעט נמחקו, דוגמת טורקיה שסובלת מירידה של עשרות אחוזים בתיירות מכלל העולם. היעדים שמאופיינים ברכבות אוויריות הם יעדים שפונים בדרך-כלל לפלחי שוק ממוצעים, ושם הפגיעה הכלכלית הרבה יותר משמעותית. המזל שלנו הוא שישראל נתפסת בתיירות העולמית כיעד תרבותי רגשי-היסטורי, ולכן הפגיעה בה פחות גדולה.

"הירידה באה לידי ביטוי גם בשוק היהודי, שם בהחלט מורגשת הפגיעה של גורמים כמו מיידוף, וגם בשוק הנוצרי בקהילות מהמעמד הבינוני. אם פעם כומר שרצה לארגן למאמיניו טיול לארץ הקודש היה מצליח לרשום תוך מספר שעות מספיק נוסעים כדי למלא אוטובוס תיירים, היום הוא נתקל בקשיים משמעותיים".

גם שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, העושה בימים אלה בארצות-הברית בפעילויות שיווק תיירות לישראל, נשמע אופטימי. לדבריו, התחושה בקרב גורמי התיירות העוסקים בשיווק ישראל היא, שלולא המשבר הכלכלי ניתן היה להגיע למספר תיירים זהה לזה של הקיץ שעבר.

מיסז'ניקוב: "בסיור הנוכחי אנחנו מנסים להתמקד בשוק האוונגליסטי, שמהווה חלק ניכר מהתיירות מארצות-הברית. אנחנו נפגשים עם ראשי הקהילות, שומעים את הצרכים שלהם ומנסים לארגן עבורם את התנאים האופטימליים לתיירות בישראל. אנחנו נפגשים גם עם ראשי תחנות הטלוויזיה הגדולות המשדרות לשוק הזה, ומנסים לגייס אותם כסוכנים שלנו, וזוכים להצלחה ולאהדה בקרב הקהל הזה, הידוע כאוהד ישראל. אני בתחושה שאם לא יקרה שום דבר דרמטי, בקיץ 2010 נתייצב שוב על מספרי השיא של התיירות הנכנסת בשנת 2008".

ותודה לספורטאי המכבייה

כאמור, גם אירועי המכבייה המסתיימים היום הניבו תרומה משמעותית לתיירות הנכנסת לישראל במהלך הקיץ הנוכחי. אמנם בהתאחדות בתי-המלון מעדיפים שלא לכלול את תיירי המכבייה בהערכת מצבת התיירות של קיץ 2009, ומנמקים זאת בכך שלא מדובר ב"תיירות אמת", כהגדרתם, אולם קשה להתעלם מהתרומה של הגעת אלפי תיירים יהודים מרחבי העולם לכלכלה ולכסף שמגלגלת תעשיית התיירות.

לדברי רפי שלף, מנכ"ל אינטרנשיונל תיירות וכנסים, החברה האחראית לאירוח והלנת הספורטאים שהגיעו למכבייה, 3,500 הספורטאים התארחו ב-20 בתי-מלון בארץ, רובם בתל-אביב, בנתניה, בחיפה ובירושלים, לשהות ממוצעת של 14 ימים על בסיס פנסיון מלא.

"סך הכל שוריינו כ-1,700 חדרי בתי-מלון, כאשר מדובר בכ-24 אלף ימי שהות בבתי-המלון בעלות של כ-16 מיליון שקל. מבדיקה שערכנו עולה, כי לצד 3,500 הספורטאים שהשתתפו במכבייה הגיעו בתקופה הזו עוד כ-15 אלף תיירים, רובם בני משפחה של הספורטאים או מאמנים ומלווים".

לדבריו, אין ספק שהמכבייה סייעה רבות לענף בתי-המלון, שבחצי השנה האחרונה נפגע עקב המצב הכלכלי בעולם ובישראל. "אי-אפשר להתעלם ממסה כזו של תיירים, גם אם אלה מגיעים מכווני מטרה ולתקופה מוגדרת מראש. זו זריקת מרץ לכלכלה ולתיירות, ואנחנו מצפים שעם שובם של אותם ספורטאים לארצות המוצא שלהם הם יהיו שגרירים שלנו, ובעקבותיהם נראה עוד חזרות של תיירים לישראל".

מי שלא מסכימים ליישר קו עם האופטימיות הנושבת מכיוון משרד התיירות, הם נציגי ענף המלונאות. לדברי אלי גונן, נשיא התאחדות בתי-המלון, בבתי-המלון מעריכים כי הקיץ הנוכחי יראה תפוסה נמוכה ב-20% לעומת הקיץ שעבר.

גונן: "למרות שהצפי היה לירידה גדולה יותר, בשביל המלונאים גם ירידה של 20% היא ירידה דרמטית שאנחנו עוד לא יודעים להגדיר את ההשלכות שלה. אנחנו מרגישים ירידה משמעותית בתיירות מארצות-הברית, ואנחנו עדיין לא יודעים איך תהיה התיירות הנכנסת מצרפת, כי כבר הבנו מניסיון העבר שהצרפתים מזמינים פעמים רבות את הנופש ברגע האחרון.

"גם בתיירות מרוסיה יש ירידה קטנה. אני חלילה לא מזלזל בתיירות המכבייה, שבהחלט היתה זריקת מרץ, אבל זה משהו שקורה רק אחת לכמה שנים ואי-אפשר לבנות על זה לטווח ארוך".

גונן מכליל את תיירי המכבייה תחת הקטגוריה של "תיירות יהודית". לדבריו, מצבה של התיירות הנכנסת לישראל ישתפר רק כשנצליח להפסיק לבנות על תיירות סקטוריאלית ונהפוך ליעד תיירות מוכר בעולם.

"כל עוד מרבית התיירות הנכנסת לישראל היא תיירות מאורגנת, בקבוצות, בין אם של תיירים יהודים או נוצרים - יש לנו בעיה. אנחנו שואפים לכך שתיירים יבחרו לנסוע כמו שתיירים ישראלים מחליטים לנסוע עצמאית לאירופה או לארצות-הברית, ולא יגיעו רק מטעמי ציונות, ומקווים שגם הרגע הזה יגיע".

שמש, ים וישו גם

לדברי גונן, הניסיון שנבלם להטיל מע"מ על שירותי התיירות הנכנסת, עשוי היה לגרום לנזק משמעותי, אולם כעת, אחרי ביטול הגזרה, צריך להמשיך במאמצי השיווק.

"אני יכול להגיד בוודאות שהמלונות בירושלים ובצפון ספגו הקיץ הזה ירידה גדולה, ואילו המלונות בתל-אביב סובלים פחות", אורמ גונן, "אולם יש עדיין מקום גדול לשיפור.

"ישראל היא אתר תיירות ייחודי, ואני תקווה שבחו"ל יבינו את זה. אנחנו מציעים תיירות נישה, וזו תיירות שאמורה להיפגע הרבה פחות מהתיירות הכללית. איפה עוד בעולם אפשר להיות בבוקר על חוף הים ואחר הצהריים לטייל במקומות קדושים?"

* ומה לגבי המחירים הגבוהים והלא תחרותיים שגובים בתי-המלון ושירותי התיירות בישראל מהתיירים?

"אנחנו לא יכולים להתחרות - לא ביוון, לא בטורקיה ולא במצרים, שהמשכורות שם הן משכורות רעב במונחים ישראליים. אנחנו מחויבים לתנאי העסקה מסוימים, והמחירים שלנו בהתאם.

"בכל פעם שרוצים להראות שהמחירים בישראל לא אטרקטיביים לתיירים, עורכים השוואות הכוללות מחירים במלונות 5 כוכבים דה לוקס, ואלה באמת מלונות יקרים. אבל אני יכול להעיד בלב שקט שתיירים מאירופה ומארצות-הברית יכולים למצוא גם חבילות נופש במלונות טובים בכל מקום בארץ, במחירים שווים לכל נפש".

2